1-1 2006 of 1-3-2006

• Anita

Wij gaan overstappen naar een andere verzekering, maar moeten wij de nieuwe verzekering nu op 1 maart of 1 januari in laten gaan. Wie kan mij uitleggen hoe dit nu precies zit!

• maria

Je moet de oude verzekering schriftelijk opgezegd hebben vóór 1 maart 2006.Die opzegging gaat dan in per 1 januari 2006 Doe dit per aangetekende post zodat je met de barcode op de internetsite van TPG kunt volgen wanneer je opzegbrief bij de verzekering is aangekomen.

Tot 1 mei 2006 kun je een nieuwe verzekering afsluiten, die met terugwerkende kracht per 1 januari 2006 ingaat.

Eventuele dubbele premiebetaling wordt terugbetaald door de oude maatschappij, maar denk niet dat dit per ommegaande gebeurt!!

Maria

• Anita

Oké, een duidelijk verhaal, dank je wel. Maar nog een vraag, waarom is het dan mogelijk om een andere datum in te vullen als alles om die 1 januari draait?

Ik dacht 1 maart zeg ik Z&Z op en laat op 1 maart de verzekering bij Menzis ingaan. Maar zo werkt dat dus blijkbaar niet?

• Joop

Denk aan kinderen die 18 jaar worden, immigranten e.d.

Soms ook voor aparte aanvullende verzekeringen; dus per definitie niet standaard voor de basisverzekering, daar gelden alleen bovenstaande soort uitzonderingen voor.

• maria

Nee, zo werkt het niet. Ziektekostenverzekeringen gaan i.h.a. in per 1 januari en lopen over één kalenderjaar.Je moet opzeggen vóór 1 november om een verzekering per`1 januri te beëindigen.Daarop zijn zoals Joop aangeeft, een aantal uitzonderingen, die wettelijk zijn bepaald, bv. de dag waarop je 18 jaar wordt. de dag van overlijden enz

.Maar dit jaar en alleen deze keer, moet/kun je opzeggen tot 1 maart en wordt de oude verzekering beëindigd per 1 januari en moet je tot 1 mei een nieuwe verzekering aangaan die met terugwerkende kracht tot 1 januari ingaat.Als je de nieuwe verzekering per 1 januari 2007 weer wilt beëindigen moet je die gewoon weer opzeggen vóór 1 november 2006!!

Maria

• Iris

Verwarrend allemaal, want ook ik heb 1-3 ingevuld,omdat IK kon kiezen.

Betekend dit dat ik in maart van de nieuwe verzekeraar een nota krijg vanaf 1-1, dus 3 maanden ?? En van mijn oude verzekeraar de 2 maanden terugkrijg…

• maria

Ik vind het vrij duidelijk:

.Je oude verzekering zeg je op met ingang van 1 januari en de nieuwe gaat op 1 januari in.En je krijgt de premie van de oude verzekering terug als die al is betaald.Verwacht alleen niet dat die terugbetaling overmorgen al op je bankrekening staat!

Vergoedingen aan zorgverleners die de oude verzekering intussen al heeft betaald, zoals het abonnement bij de huisarts, worden door de verzekeringen onderling verrekend.

Maria

• Aart S

Dat is wel duidelijk inderdaad. Maar het is dat ik het hier lees, anders had ik net als Iris het ook op 1 maart in laten gaan. Met de gedachte, de eerste 2 maanden heb ik al betaald aan de ander, dus 1 maart stopt de ene en gaat de andere in (snap je 'm nog?).

Het is me nu duidelijk en nu maar hopen dat Z&Z het zo snel mogelijk terugstort. Alhoewel ik hier een hard hoofd in heb, dit omdat we wééééééééken op onze declaratie moeten wachten, dit terzijde,haha.

• Iris

Precies zoals je het zegt Aart. Ook ik lees het hier pas.

Pfff en ik heb wat af gelezen de laatste maanden over dit onderwerp.Wat gaat daar een tijd in zitten zeg.

• maria

De meeste mensen zijn dan ook gewoon bij hun oude verzekering gebleven.En ja, die anderhalf miljoen die naar een andere verzekering zijn gegaan moesten veel en goed lezen! :) en het zal echt wel een poosje duren voor die teveel betaalde premie teruggestort wordt!

Maria