dubbele premie terug bij Menzis?

• Aafke

Weten jullie raad?

Ik ben al eind november/begin december overgestapt van Menzis naar een collectieve verzekering bij Zilveren Kruis Achmea. Ik heb al lang een nieuwe polis, maar betaal sinds januari nu 2 maal premie. Ik heb overigens nog steeds geen verzekeringspas. De automatische premiebetaling bij Menzis is nog steeds niet gestopt. Dubbele premie wordt wel wat veel!

Welke verzekeraar spreek ik daar op aan?

Heeft Zilveren Kruis Achmea wel goed werk geleverd, of heeft Menzis tot nog toe verzuimd mij het geld terug te betalen?

Aafke

• nicky

Ik zou beide Zorgverzekeraars dezelfde brief schrijven met daarin precies datgene hoe alles verlopen is. Beide adressen bovenaan de brief, zodat ze van elkaar ook weten dat de ander de brief heeft gekregen. In die brief dan ook precies vermelden met datum wanneer iets veranderd is in uw situatie. Dan hebt u in ieder geval iets laten horen en alles zwart op wit staan en kunnen zij nakijken waar het fout is gegaan en hetgeen veranderen.

Maar wacht zeker niet af!! Het is al bijna 1 maart!!

Trouwens die pasjes hebben wij ook nog niet.

Succes, laat het er niet bij zitten.

• PeepPeep

Als je je niet hebt afgemeld bij Menzis, dan zal Menzis ervan uit gaan dat ze je verzekerd moeten houden. Met het risico dat je na 1 maart een probleem kan krijgen……….

Je had (misschien kan het voor februari nog) bij je bank de automatische incasso van Menzis kunnen terugdraaien. Het is wel niet netjes, en officieel ben je dan ook niet meer gedekt via hun verzekering omdat je niet aan de betalingsvoorwaarden voldoet, maar dat is op zich geen punt want je hebt al een nieuwe verzekeraar waar je wel gedekt bent voor ziektekosten.

Hans

• Joop

> Als je je niet hebt afgemeld bij Menzis, dan zal Menzis ervan

> uit gaan dat ze je verzekerd moeten houden. Met het risico

> dat je na 1 maart een probleem kan krijgen……….

Inderdaad!

> Je had (misschien kan het voor februari nog) bij je bank de

> automatische incasso van Menzis kunnen terugdraaien. Het is

> wel niet netjes, en officieel ben je dan ook niet meer gedekt

> via hun verzekering omdat je niet aan de betalingsvoorwaarden

> voldoet, maar dat is op zich geen punt want je hebt al een

> nieuwe verzekeraar waar je wel gedekt bent voor ziektekosten.

Fout! Het is wettelijk vastgelegd (hoewel sommige aanmaningen anders suggereren) dat je pas na 3 maanden niet betaald te hebben, uit de verzekering kan worden gegooid. De zorgverzekering wordt namelijk anders behandeld als andere soorten verzekeringen (daar geldt inderdaad: niet op tijd betaald, dekking opgeschort).

Dus terug laten storten (storneren) van de incasso kan probleemloos.

• Aafke

Ik had wel een opzegformulier ingevuld en getekend, zodat de nieuwe verzekering mijn oude bij Menzis zou laten stopzetten.

Menzis zou telefonisch bereikbaar moeten zijn, ik denk dat ik een poging doe ze te bellen over deze opzegging!

Aafke

• Simon Kabelfoon

Aafke,

doe jezelf een plezier en stuur zelf nog een schriftelijke opzegging naar Menzis (bij voorkeur per fax, want dan heb je direct een ontvangstbevestiging).

Er gaat administratief nu erg veel fout bij verzekeraars door de enorme hoeveelheid overstappers, dus laat het niet afhangen van de opzegging die Zilveren Kruis had moeten doorsturen (is dat wel of niet gebeurd?) of een telefoontje aan Menzis, dat zij heel makkelijk later weer kunnen ontkennen.

• Jos

Het gaat vaak fout en dat is vervelend. Maar het kan ook goed gaan. Binnen een week of twee was mijn overstap van Ohra naar Friesland geregeld. OUde verzekering is beeindigd, al betaalde premie is teruggestort, polis en pasjes van Friesland ontvangen. Alleen heb ik nog geen premie betaald bij Friesland, maar daar heb ik geen problemen mee.

Jos