welke datum aanhouden voor overstap

• Debbie

Wij hebben besloten over te spapen van DSW naar het zilveren kruis, h.e.e.a. goed afgewogen.

Keurig een brief naar DSW verzonden met daarin de reden voor het opzeggen etc.Waarschijnlijk heb ik in deze brief per ongeluk 1/2 i.p.v. 1/1 gezet.

Van het Zilveren Kruis nog niets vernomen, wel net bij de Apotheek gehoord dat DSW ons er al had “uitgegegooid”.

Kan ik er van uitgaan dat DSW sowieso 1/1 zal aanhouden omdat dit nu eenmaal de regel is?

Of betaal ik nu de maand februari dubbel?

• PeepPeep

Ja, DSW zal van 1/1 uitgaan, je moet het zo zien: ze hebben je een aanbod gedaan voor aangaan van een nieuwe verzekering volgens de nieuwe situatie, welk aanbod je tot 1 maart mag verwerpen. Tot die tijd moeten ze je verzekerd houden.

De kans is aanwezig dat ZK de premie van januari en februari al gaat inhouden (want je verzekering gaat daar per 1/1 ook in met terugwerkende kracht). Na 1 maart (dat zijn de afspraken) zal DSW je het teveel betaalde aan premies terug betalen.

Alle door DSW betaalde rekeningen worden met ZK verrekend, dat mogen ze niet op jou verhalen of via jou (laten) regelen.

Voor het uitzoeken van een nieuwe verzekeraar wordt je in feite dus gestrafd op deze manier……… maar als alles goed is moet je aan het eind van de rit alles goed op orde hebben: DSW heeft zijn ingehouden premies terug betaald en ZK heeft de premies geïnd en jouw gemaakte kosten vergoed aan DSW.

Hans

• Joop

> Alle door DSW betaalde rekeningen worden met ZK verrekend,

> dat mogen ze niet op jou verhalen of via jou (laten) regelen.

Kleine correctie: dit geldt voor de basisverzekering. Voor aanvullende verzekeringen kan het anders gaan.

• Aart

Ook wij gaan overstappen, maar nu vragen ze per welke datum dat in moet gaan. Wat moet er dan ingevuld worden? Per 1 maart of 1 januari? Wie kan mij vertellen wat het verstandigst is.

• Joop

In principe 1 januari. Een andere datum is alleen interessant voor:

1) als het gaat om een aparte aanvullende verzekering waar je in de eerdere maanden toch geen beroep op hebt gedaan.

2) situaties waarbij verzekeringsplicht pas later ingaat (kinderen die 18 worden, immigranten e.d.)

Verder is het normaal altijd een polis die per kalenderjaar loopt, dus je kunt de oude verzekering alleen per 1-1 opzeggen, niet per 1-3.