betalen met terugwerkende kracht

• Maartje

Via het werk van mijn man hebben we een aanbieding gekregen voor een collectieve verzekering. Een en ander vergeleken en voor ons is het best gunstig.Dus als we over willen stappen moeten we snel beslissen.

Nu heb ik echter van wat mensen gehoord dat als wij bijv. per 1 april over willen, we dan aan de nieuwe verzekeraar vanaf 1 januari poliskosten moeten betalen (ca. 4 x 200,-). We betalen nu echter gewoon de huidige verzekeraar.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

Hoor graag.

Maartje

• Joop

Tja, normaal gesproken loopt een contract met een zorgverlener steeds voor een kalenderjaar; er zijn maar enkele uitzonderingen.

Wanneer de collectieve verzekering verplicht is (wat nog maar weinig voorkomt), dan geldt die regeling van 1 januari niet. Anders is het wanneer je mag kiezen en dus voor deze verzekering kiest (en dat lijkt mij hier het geval). In dat geval kun je (normale situatie) slechts per 1 januari over.

Omdat er dit jaar voor het eerst de basisverzekering wordt ingevoerd, geldt er nu een afwijkende regeling. Je kunt je oude verzekering opzeggen tot 1 maart (dus NIET later!); je moet dan voor 1 mei je nieuwe verzekering nemen. De nieuwe verzekering gaat in per 1 januari (dus dat klopt); de opzegging van de oude verzekering gaat ook met terugwerkende kracht, dus de betaalde premie krijg je teruggestort.

Wanneer je al bedragen gedeclareert hebt bij de oude verzekering, dan neemt deze contact op met de nieuwe verzekering om e.e.a. te verrekenen, dus daar heb je verder geen omkijken naar.

• Maartje

Joop, nog even een vraagje hierover.

Kan men wachten met betalen van de nieuwe verzekering tot het geld van de oude verzekering terug gestort is?

gr.

Maartje

• Joop

Nee, je mag niet wachten met betalen voor de nieuwe verzekering. Wat je wel kunt doen is de premie van de oude verzekering (voor zover nog mogelijk) te laten storneren (door de bank- of giro laten terugboeken).

Overigens heb ik begrepen dat de verzekeraars wachten tot 1 maart en daarna proberen zo snel mogelijk de teveel betaalde premies terug te storten, dus het zal normaal gesproken vrij snel terug moeten komen. Richtlijn is 10 dagen (zag maar 2 weken) na 1 maart. Maar of ze dat gaan halen, ik hoop het iig.

• Joop

Kleine aanvulling: normaal gesproken heb je 30 dagen de tijd om de premie te betalen; dus als de terugstorting op tijd wordt gedaan is er niets aan de hand, dan kun je daarmee de nieuwe premie betalen.

Daarnaast geldt ook (tijdelijk) dat de verzekering pas stopgezet mag worden wanneer er 3 maanden geen premie is betaald - alleen daar moet je in dit geval mee oppassen, want bij ik ben bang dat ze dan wel rekenen vanaf 1 januari, dat betekent dus dat je uiterlijk 31 maart de premie moet hebben betaald.