oude nota?s

• ivonne

Mijn vader heeft een paar rekeningen van het ziekenhuis gekregen voor behandelingen uit 2004. Hij wat toen verzekerd bij het zilveren kruis. Die hebben in hun voorwaarden staan dat je een nota uiterlijk 12 maanden na de behandeldatum recht hebt op vergoeding. Zij geven aan dat mijn vader nu dus geen recht meer heeft op vergoeding. Het ziekenhuis zegt dat ze nog nooit gehoord hebben van deze voorwaarde en dat het heel normaal is met het dbc systeem om zo laat een factuur te sturen.

Ik vind het maar een vreemd verhaal en ik ben bang dat mijn vader zelf voor de kosten kan opdraaien.

Kan iemand mij advies geven?

• theo

Deze regel is al jaren van toepassing ,en als de verjaring schuld is van het zieken huis, en niet van uw vader ,dan moet het ziekenhuis de nota ook maar betalen. Hoewel het is schade toebrengen aan derden door hhet ziekenhuis,dus misschien kan de gezins W,A.uitkomst bieden dan zoeken die het wel uit.

• Simon Kabelfoon

Gezins-WA heeft hier niets mee van doen (dat is namelijk wanneer 1 van de gezinsleden schade aan een ander toebrengt).

Wanneer ziekenhuis aantoonbaar te laat met de nota's is gekomen dienen zij dit maar op te lossen met Zilveren Kruis.

Dat verhaal van het ziekenhuis, dat het normaal is met “die DBC's” dat nota's meer dan een jaar later pas worden verstuurd is enorme onzin.

Allereerst bestaan die DBC's nog niet zo lang (dus is er nog maar betrekkelijk

weinig ervaring mee) en voorts zouden die DBC's het declareren juist moeten versnellen/versoepelen. Dit ziekenhuis heeft duidelijk zijn administratie niet op orde.

• theo

Natuurlijk zit ik daar fout mee ,wat die w,a betreft.Misschien ???de bedrijfs ? wa ,van het ziekenhuis.,want het ziekenhuis berokkend toch de schade.

• Yili

Was hij toen particulier of ziekenfonds?

DBC is per 01.02.2005 ingevoerd.

• maria

Ik denk dat het zo zit:

Een particulier verzekerde was zelf verantwoordelijk voor de betaling.Het ziekenhuis had in feite niets te maken met de voorwaarden van zijn verzekering.

Een ziekenhuis mag, evenals de garage, een nota na ruim een jaar sturen en de “klant”moet dan betalen.

Ik denk dus dat uw vader juridisch geen poot heeft om op te staan.

Daarom zou ik in dit geval een brief sturen naar de directie van ZilverenKruis (dus niet naar de betalingsafdeling, dat zijn mensen die alleen volgens de regels werken) en hen verzoeken die nota alsnog te willen betalen.Ikzelf heb met Z.K.positieve ervaringen .

En zo zie je maar dat naturaverzekeringen ook zijn voordelen hebben.Ik ben benieuwd hoeveel restitutieverzekerden in de toekomst nog weer met dit soort betalingsproblemen te maken zullen krijgen.

Maria

• Joop

1) Een nota moet binnen enkele jaren (!) verzonden zijn om rechtsgeldig te zijn. Het ziekenhuis heeft dus helaas gewoon recht op het geld, hoewel de redenatie over DBC -gezien de invoerdatum in 2005- gewoon onzin is.

2) De verzekering heeft de beperking van een jaar in zijn voorwaarden staan. Logisch dat een willekeurige medewerker de nota afwijst.

MAAR……

Er is gelukkig ook nog de wet die af en toe over redelijkheid spreekt. In dit geval is de bepaling in de voorwaarden voor de verzekering onredelijk bezwarend (jij kunt er immers niets aan doen dat rekening zo laat wordt verstuurd), en moet de verzekering alsnog uitbetalen. Wanneer deze hier niet aan wil voldoen, vraag naar een juridisch medewerker, noem de term “onredelijk bezwarend” en het wordt zeer waarschijnlijk gewoon opgelost. Niet? Ga dan naar een bureau voor rechtshulp, die zullen je verder kunnen helpen. Maar waarschijnlijk heb je bij de verzekeraar al geluk wanneer je iemand spreekt (juridsche zaken) die verstand van de wettelijke regels heeft.

• Joop

maria schreef:

>

> Ik denk dat het zo zit:

> Een particulier verzekerde was zelf verantwoordelijk voor de

> betaling.Het ziekenhuis had in feite niets te maken met de

> voorwaarden van zijn verzekering.

> Een ziekenhuis mag, evenals de garage, een nota na ruim een

> jaar sturen en de “klant”moet dan betalen.

> Ik denk dus dat uw vader juridisch geen poot heeft om op te

> staan.

Zoals ik in mijn andere berichtje schreef: inderdaad.

> Daarom zou ik in dit geval een brief sturen naar de directie

> van ZilverenKruis (dus niet naar de betalingsafdeling, dat

> zijn mensen die alleen volgens de regels werken) en hen

> verzoeken die nota alsnog te willen betalen.Ikzelf heb met

> Z.K.positieve ervaringen .

Zij zijn dat volgens de wet (dus niet volgens hun voorwaarden) gewoon verplicht. Anders zou het een onredelijk bezwarende voorwaarde zijn.

> En zo zie je maar dat naturaverzekeringen ook zijn voordelen

> hebben.Ik ben benieuwd hoeveel restitutieverzekerden in de

> toekomst nog weer met dit soort betalingsproblemen te maken

> zullen krijgen.

En dit is dus PURE ONZIN. Een naturaverzekering betekent NIET dat jij geen nota's toegestuurd krijgt en een restitutieverzekering betekent NIET dat jij altijd een nota toegestuurd krijgt. Wanneer een verzekering (natura- of restitutie) met een zorgverlener een contract heeft EN de vergoeding is 100% dan stuurt de zorgverlener de nota naar de verzekeraar. Wanneer deze geen contract heeft EN/OF de vergoeding is geen 100% dan krijg jij de rekening, of jij krijgt deze later alsnog via de verzekeraar. Met een naturapolis kun je dus net zo goed een rekening thuisgestuurd krijgen, terwijl het met een restitutiepolis dus ook goed kan zijn dat de nota rechtstreeks naar de verzekeraar gaat. Het ENIGE verschil is het feit dat je bij een naturapolis niet altijd alles vergoed krijgt wanneer de verzekeraar GEEN contract heeft. En dat zou zelfs met jouw eigen huisarts kunnen zijn…

• PeepPeep

Of stap bij een op dit gebied deskundig advocaat binnen, de eerste afspraak (om de situatie uit te leggen waarna de advocaat hierop de visie vanuit rechtelijk oogpunt kan bekijken) is gratis.

Maar ik denk (als leek hoor, sorry dat ik het doe voorkomen alsof ik er wat vanaf weet) dat de volgorde is:

- ziektekostenverzekeraar erop aanspreken (zo snel mogelijk, op die ziekenhuisrekening staat een termijn waarbinnen betaald moet worden, daarna komen kosten, deurwaarder, etc. om de hoek kijken)

- is er een geschillencommissie hiervoor? of een ombudsman? of wat dan ook? deze hiervoor inschakelen.

- een deskundige inschakelen en laten uitzoeken wat de rechten en plichten zijn in deze situatie naar het ziekenhuis toe en naar de zorgverzekeraar toe, en bepalen wat de mogelijkheden zijn (betaling opschorten bij ziekenhuis zonder verdere consequenties, kort geding (denk het niet he, zal wel een rechtzaak worden dan), etc.

De volgorde kan ook gelijktijdig zijn: zo snel mogelijk een advocaat bezoeken zodat je weet wat je mogelijkheden zijn. Als deze meldt dat er geen ontkomen is dat je moet betalen, dan is dat heel jammer maar dan moet het anders zal je later bij een geschil een hoop extra kosten krijgen omdat de rechter hier dan echt niet anders over zal gaan denken.

Maar dan kan je je puur richten op de zorgverzekeraar, om te kijken of alsnog het bedrag (of wellicht een schikking uit coulance) te verhalen is.

Moeilijk maar bepaal eerst exact wat je rechten en plichten zijn naar beide partijen.

Hans

• maria

Ja dat laatste daar heb je gelijk in. De huisartsen in den Haag hebben dat onlangs al duidelijk laten merken, toen tot hun ongenoegen het electronisch betaalsysteem nog niet goed in orde was en leed aan wat startersproblemen.Overigens zijn die nu dacht ik, opgelost.

Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat er huisartsen zullen zijn die geen contracten hebben met de zorgverzekeringen, ze snijden zich daarmee immers in hun eigen vingers: geen contract, dan krijgen ze hun abonnementsgeld niet.

Maria