waar vind ik een goede tandartsverzekering

• Aart

Wat een gezoek en gepluis. Denk ik eruit te zijn, zie ik bijv. ineens weer dat de kronen niet 100% vergoedt worden.

Wat is nu een goede tandartsverzekering, die ook de kronen en tecniekkosten vergoedt.

En ik lees dat je de basisverzekering bij de ene af kan sluiten en je tandartsverzekering weer bij de ander. Heeft iemand hier al ervaring mee en is dit wel verstandig?

• Joop

100% vergoeding, kronen en techniekkosten zijn nogal wat eisen.

De Friesland bijv. dekt dat wel allemaal, maar betaalt maar 80%

Menzis (zie draadje hieronder) beperkt zich v.w.b. de kronen en techniekkosten.

De enige die ik ken die echt alles 100% vergoed (tot een bepaald bedrag) is de duurste tandverzekering van ONVZ. Mogelijk dat Avero Achmea ook zo'n eind komt, maar het zijn wel allemaal dure verzekeringen.

Overigens heb ik onlangs een spreadsheet gemaakt om De Friesland Tand Optimaal te vergelijken met de duurste ONVZ tandverzekering. Avero heb ik niet meegenomen, die zou je dus zelf moeten vergelijken.

Pas bij een kostenpost van meer dan 615 euro op jaarbasis was ONVZ gunstiger, daaronder was De Friesland het gunstigst.

De tandverzekering van De Friesland kun je zonder basisverzekering nemen. Die van ONVZ ook, alleen betaal je dan wel 5% extra. Bij ONVZ moet je voor de twee duurste tandverzekering rekening houden met medische selectie, hoewel ik begrepen heb dat je -wanneer je niet direct kronen of bruggen verwacht- je daar niet teveel druk over hoeft te maken. De premie van De Friesland is zo laag, dat je dus heel wat keren 20% kunt ophoesten voordat je hoger uitkomt dan bij ONVZ.

• Aart

Een vergoeding van 100% hoeft niet persee, maar vaak zijn de techniekkosten niet meeverzekerd, terwijl dat een boel centjes zijn.

Kan ik bij mijn eigen tandarts blijven als ik naar een andere maatschappij ga?

• Betsy

Bij de Friesland zijn de techniekkosten ook meeverzekerd. Voor 80% tot 1000,00 euro, premie 13,50. Volgens mij stuurt de tandarts de rekening gewoon naar jou en declareer je die daarna bij De Friesland. Zo ging dat in het verleden ook al.

• Joop

Klopt; bij de verzekering van 13,50 euro p.m. zijn ook de techniekkosten verzekerd. Bij de goedkopere verzekeringen niet.

En je kunt gewoon naar je eigen tandarts blijven gaan.

• frans

amersfoortste