Jonge kinderen, nu al verzekeren voor orthodontie?

• Anita

Wij (mijn man, ik en kinderen) zijn nu bij Z&Z verzekerd, maar willen daar graag weg. Nu komen wij steeds uit bij Menzis. Maar waar ik een beetje moeite mee heb is dat ik voor mijn twee meisjes al een aparte tandartsverzekering moet/mag afsluiten van ? 10,00 per maand. De oudste is net 3 en de jongste 1 1/2 en die heeft nog geen eens al d'r kiesjes en daar moet ik dan nu al ? 10,00 voor betalen.

Maar het kan zijn dat ze in de toekomst een beugel nodig hebben. Is het verstandig om nu al extra te verzekeren, of kan dat ook nog over een paar jaar?

Of zegt de verzekering dan, helaas te laat!

• theo

Wij zijn verzekert bij ,,de friesland"en daar staat onder verplichtingen en premie het volgende;

punt 4.3;

Kinderen tot 18 jaar ,voorzover ingeschreven in de zelfde aanvullende verzekering als 1 van de ouders,betalen geen premie.Onder kinderen wordt verstaan ,de eigen ,stief,adoptie en pleegkinderen jonger dan 18 jaar.

Even zoeke in het begeleidende boekja vanh Menzis waar het ook wel in zal staan, omdat de meeste regels toch wel gelijk zijn .

• PeepPeep

http://www.menzis.nl/web/show/id=86906

Welke verzekering past het best bij u?

In de Basisverzekering zijn kinderen tot 18 jaar volledig verzekerd van tandheelkundige zorg. Volwassenen kunnen zich hier apart voor verzekeren. U kiest bij Menzis uit drie polissen: Menzis TandVerzorgd 1, 2 en 3.

Maar volgens mij is dat bij iedere basisverzekering………

En kronen, bruggen, gegoten vullingen…….. lijkt mij zowiezo al dat heeeeeeeel weinig onder de 18 dat nodig zouden hebben?

Orthodontie? Laat ze eerst hun melkgebit krijgen en weer kwijtraken, dan ben je jaren verder voordat dat eventueel een rol gaat spelen.

Maar wel iets om in de gaten te houden tegen de tijd dat het zou kunnen gaan spelen. Nu grote onzin, en wees niet bang: zorgverzekeraars zullen echt niet iedereen waarvan ze denken dat die meer gaat kosten dan dat het opbrengt hardnekkig gaan weren hoor!

Hans

• Anita

Bedankt voor jullie antwoord, ik sluit nog geen extra tandartsverzekering bij Menzis af.

Tegen die tijd (als ze een beugel moeten) zie ik het wel. Dan zijn we ongeveer zo'n 8 jaar verder. Scheelt toch € 960,00.

• Beugelbekkie

En kronen, bruggen, gegoten vullingen…….. lijkt mij zowiezo al dat heeeeeeeel weinig onder de 18 dat nodig zouden hebben?"

Pfftt….wij hebben twee fantastische kinderen.

Onze zoon viel toen hij een kleintje was van een stoel met de mond op het aanrecht, terwijl hij met pappa een pannenkoek aan het bakken was. Eén voortand afgeknapt, zo'n puntding hield 'ie over. De andere voortand was weg, maar niet te vinden. Bleek bij de tandarts dat die tand de kaak weer was ingeschoten. Die viel er later wel uit, maar had wellicht de opvolgende tand beschadigd. Dat kon je pas zien als hij ging wisselen. Oh, héél vervelend, maar gelukkig niet zijn “grote tanden”.

Rond een jaar of zes had hij…hoera! weer een paar voortanden, wel grote natuurlijk maar dat zou wel bijtrekken. Hij heeft ze hooguit een half jaartje gehad, die voortanden. Tijdens een ongelukje met een Bergskelter (hij zat achterin het aanhangertje en zag de klap niet aankomen) reed de chauffeuse per ongeluk tegen een hekje en kwam Ruben met zijn mond tegen het ijzer van de aanhanger aan. Weg voortanden.Eén grote bloedende massa, mond helemaal kapot en tanden nergens te zien. De chauffeuse heeft uiteindelijk nog een tand gevonden en die is er weer ingezet met het nodige kunst- en vliegwerk. Na jaren met een rare tand in de mond te hebben gelopen kreeg onze jongen op zijn negende eindelijk de brug met twee voortanden, waardoor hij weer durft te lachen en enorm is opgebloeid. Hij is een kanjer van 14 jaar nu en zal waarschijnlijk tot zijn achttiende nog tweemaal een nieuwe brug nodig hebben omdat zijn gebit natuurlijk groeit. Met 18 is een gebit volgroeid.

Hoezo geen bruggen nodig?

Als klap op de vuurpijl hebben we ook nog een dochter, die zich tijdens een vakantie (ze was toen een jaar of 8, nu 11) op Lanzarote in het zwembad diep voorover bukt om haar haar nat te maken maar geen rekening houdt met het stenen trapje dat natuurlijk ver onder water al begint. Twee voortanden half afgeknapt. Diezelfde dag konden we nog terecht bij een Duitse tandarts, die vervolgens in die drie weken durende vakantie een keer of zes haar heeft behandeld, want van één tand lag de zenuw bloot en die moest dus een zenuwbehandeling hebben. Daarnaast had hij gelijk al de tanden weer “op lengte” gemaakt met composiet. Thuis gekomen is ze voor de zenuwbehandelingen afbehandeld en rara, na een jaar ongeveer werd de tand zwart. Bleken dus. Maar goed, als ze een jaar of 17 is moeten er over die twee voortanden twee kronen. Bovendien is de momenteel aan het beugelen en het risico bestaat dat de “dode” tand zal uitvallen vanwege het geschuif met tanden. We hebben geen keuze; misschien moet er hier dan wel een brug en een kroon komen.

Hoezo geen kronen nodig?

Het lijkt onwerkelijk als ik dit weer zo opschrijf, maar het komt dus voor, kinderen met kronen en bruggen. De eerste vergoeding komt misschien -als gevolg van een ongeluk- ten laste van de basisverzekering, maar die nieuwe bruggen en de kronen van moeten denkelijk uit de AV komen (en uit onze eigen zak natuurlijk).

Kortom: denk niet dat je zoiets nooit nodig zult hebben!

• Van Duin Assurantiën

Bij Avero Achmea, is orthodontie 100% meeverzekerd in bijvoorbeeld de Excellent Aanvullende verzekering. Kinderen tot 18 jaar kunnen bij Avero Achmea gratis voor de meest luxe verzekering verzekerd worden. Dan heb je sowieso al orthodontie 100% gedekt, zonder daar enige premies voor te hoeven betalen!

• Beugelbekkie

Onze kinderen hebben dus nodig: orthodontie, kronen en bruggen en ze zijn beiden astmapatiënt en gebruiken de nodige medicijnen.

Wijzelf willen ook graag heel goed zijn verzekerd voor tandarts, met name kronen en bruggen enzo want we zijn 47 en 43 jaar en ooit gaan er natuurlijk gaten vallen. Mijn man heeft sinds vorig jaar een frame voor een paar ondertanden en heeft geen denderend gebit. Ik mag daarover niet klagen, het valt bij mij wel mee.

We willen ons dus eigenlijk perfect verzekeren, we hadden voor onszelf geen tandartsverzekering tot nu toe (waren particulier). En voor onze kinderen moet het ook allemaal goed zijn. Omdat we vanwege onze astma (heb ik ook) en de tanden (?) eerder niet konden verkassen wil ik nu dus zo goed mogelijk verzekerd raken, ook omdat de keuringen nu niet zo moelijk zijn.

Nu ontving ik vorige week dus de polis van Menzis (we waren bij het Groene Land Achmea), die ik heb laten veranderen telefonisch omdat er natura of stond terwijl ik restuitutie wil; ik kan dit jaar toch niet nog eens veranderen, wel?

• Beugelbekkie

Arnold, kun je me adviseren?

• Van Duin Assurantiën

Zal me best doen, maar heb je het nu over nog een keer veranderen van zorgverzekeraar binnen het jaar? Want je bent nu al van Groene Land geswitched naar Menzis, als ik het goed begrijp?

• Beugelbekkie

Ja, in principe zijn we nu verzekerd bij Menzis, heb deze week een polis ontvangen die ik per internet had aangevraagd via PMA.

Maar wellicht is het iets voor volgend jaar als het nu niet meer zou kunnen?