Wie kan mij informatie verstrekken over welke zorgverzekeraar in Nederland in een aanvullend pakket orthodontie voor 100% blijft vergoeden?
Dat zijn er verschillende, heb laatst een lijstje gekregen van onze orthodontist.
Hij raadde een restitutiepolis aan omdat hij geen contracten wil sluiten met maatschappijen omdat hij vrij wil blijven in zijn behandelkeuzes en praktijkvoering. Mocht je een naturapolis hebben, dan kán (let op: hoeft niet) het zijn dat je naar een orthodontist wordt verwezen die elders praktiseert en die wel een contract heeft gesloten.
Hier het lijstje, ik ga uit van orthodontie tot 18 jaar en een onbeperkte vergoeding (dus geen maximum in bedrag of behandeltermijn):
* De Amersfoortse
* ONZV
* Menzis (+50% behandelmaanden)
* Aegon
* Nationale Nederlanden
* Allianz
* Delta Lloyd
* Ohra
* Unive
Wijzelf hebben gekozen voor de restitutieverzekering van Menzis. Zij vergoeden alles inclusief techniekkosten (ik heb het telefonisch nagevraagd) met uitzondering van de behandelmaanden, dus de nota die de orthodontist stuurt voor het aandraaien van de boel bijvoorbeeld. Deze nota's kosten bij onze orthodontist circa 32,00 per 6 á 8 weken, waarvan de helft dus wel wordt betaald. Al met al vind ik de keuze voor de restitutiepolis van Menzis een prima keuze als je kijkt naar de premie en de vergoeding. Voor de orthodontie en protese gelden wel een wachttijd van een half jaar (of was het nou een jaar?), tenzij je bij je vorige verzekering ook was verzekerd voor orthodontie. Derhalve kan onze dochter gewoon doorgaan met beugelen ondanks de overstap naar deze verzekering. Zij is verzekerd in de tandverzekering 3, waarin orthodontie en bruggen/kronen/inlays (niet veroorzaakt door ongeluk of ouder dan 18) zitten voor 5,00 per maand (of via PMA voor 4,50).
Succes met puzzelen!
Herstel: de wachttijd is een jaar, zie: http://msn.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/info/premie_overzicht.cfm?ref=MSN
en volgens een andere site bieden van bovengenoemden de volgende maatschappijen een restitutiepolis:
http://cgi.monitor.nl/?http://cgi.monitor.nl/s_1468_1353_all_.htm
Menzis Zorg Zo en ONVZ Vrije Keuze Zorgplan.
Tja, dan wordt de keuze wel beperkter als je per sé een restitutie wilt, bij ONVZ betaal je je wel scheel, vond ik ;-)
Dan is die relatie wel goedkoop uit met de startkosten; onze dochter heeft nu haar eerste beugel (in de serie van 3), een activator in d'r mond, die kostte alleen aan techniekkosten al 235,00. Daarvoor moesten allerlei foto's worden gemaakt en afdrukken van haar gebit. Ons is medegedeeld dat ze in totaal tenminste drie soorten beugels moet hebben: de activator, een blokjesbeugels (die kost geloof ik ongeveer 1.000,00) en een afbouwbeugel. Ze zal er twee á drie jaar mee bezig zijn, dus tjaa….ik vind het prettig te zijn verzekerd zo…en vanaf okotober zijn de behandelmaanden hier 32,00 geweest, dus voor ons 16 euro per 6 tot 8 weken. Dat kan ik nog wel ophoesten ;-). Wellicht wijzigen die prijzen bij de andere beugel? Zou maar zo kunnen, maar dat zie ik dan wel weer. Wat ik zeker weet is dat ze nu aanzienlijk meer vergoed krijgt dan wanneer ze bij de oude verzekering was gebleven: een maximum van 1.375,00 binnen een behandeltermijn van 24 maanden (terwijl ze eerst 2.250,00 vergoed kreeg en daarna 80% van de kosten, maar jaaa….da's veranderd sinds 1-1-2006). Afijn, dure business die orthodontie, maar onze dochter kan niet zonder, want anders kauwt ze op d'r tandvlees :-(
Las trouwens laatst dat De Friesland orthodontie vergoed uitsluitend op medische gronden, dus geen cosmetische. Wat zal dat betekenen voor de helft van de (aanstaande) beugeldragende kinderen?
Op het lijstje van onze orthodontist staat Avero Achmea niet.
Hij aanvaardt geen aansprakelijkheid voor onjuistheden of onvolledigheden ;-).
Als je het wilt weten, Henk zou ik even op de site kijken. Ik zat bij Groene Land Achmea, voor mij is Achmea al snel één pot nat (ik weet dat Avero een beetje anders is, maar ik heb het gehad met die naam alleen al).
We waren verzekerd bij Groene Land Achmea en per 1-1-2006 hebben ze de verzekeringsdekking met name m.b.t. de orthodontie zo ver teruggeschroefd dat er van het aanbieden van een vergelijkbare polis absoluut geen sprake was. Bovendien zijn ook zij ongemerkt overgegaan op een combi van natura en restitutie zonder daarover met een woord te reppen. Allemaal op zijn minst niet netjes, maar de orthodontie heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer wilde verzekeren bij Groene Land Achmea.
Een paar keer een verzekering bekeken en telkens als er Achmea achter stond kwam het eigenlijk op hetzelfde neer, met als gevolg dat ik Achmea eigenlijk niet meer kan horen….één pot nat.
Nou schijnt dat dus met Avero Achmea anders te zijn (?); geen idee, kan best heel goed zijn maar als ik de premies zo bekijk lijkt het me dat ik met Menzis een goede keus heb gemaakt. Je kunt jezelf ook tegen een té hoge premie verzekeren tenslotte. Ik zit nu bij Menzis met 4 personen in een restitutieverzekering met Extra verzorgd3 en Tandverzorgd3 voor 237,10 en dat vind ik een hele nette premie.
Mind you, dat is mijn mening.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?