taxivervoer

• maria

ONVZ Optifit polisvoorwaarden art.15

Ik heb ONVZ n.a.v. dit artikel schriftelijk het volgende gevraagd: als ik mijn pols breek en dus niet kan autorijden(m.i. dus een medische oorzaak), naar het ziekenhuis moet voor een medische behandeling die vergoed wordt door de basisverzekering….vergoedt ONVZ dan de taxikosten als ik een aanvullende verzekering Optifit neem

Schriftelijk antwoord van ONVZ: kort weergegeven:

u moet tevoren een machtiging aanvragen met bijgaand formulier.

De aanvullende verzekeringen Benfit en Optifit bieden geen aanvullende dekking naast de basisverzekering.DeTopfit biedt een vergoeding van de eigen bijdrage en een extra kilometervergoeding à 0,04 cent.

Zou een van de deskundigen eens met mij willen meelezen? Uit art.15 maak ik op dat bij een medische noodzaak en een medische behandeling het taxivervoer wèl wordt betaald.En bij een gebroken pols kan ik toch niet tevoren een schriftelijke machtiging aanvragen?

Let wel, dit is een schriftelijk antwoord en geen uitspraak van een callcetrum!!

Voor mij, wonend in een buitengebied zonder openbaar vervoer en met buren die overdag werken is vergoeding van noodzakelijk taxivervoer belangrijk.Een taxi naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis kost ongeveer 80. euro.

Maria

• Simon Kabelfoon

Praktische oplossing:

U gaat gebruik maken van het taxivervoer en vraagt ondertussen de machtiging aan.

Komt u in aanmerking (en dat lijkt hier meer dan redelijk), dan wordt machtiging afgegeven per de datum dat u die nodig had (en worden dus alsnog de kosten vergoedt).

Overigens gaat het afgeven van machtigingen doorgaans erg snel (vorig jaar tweemaal machtiging nodig gehad bij ONVZ en tweemaal binnen 24 uur geregeld).

• anne

Pas hier enorm mee op! Maak op vervoerszaken nooit eerst zelf kosten met als achterliggende gedachten “het zal vast wel gedeclareerd kunnen worden”, tenzij je graag een enorme gok neemt. Sinds 1-7-2004 is de taxiregeling op de schop gegaan en is het zeer moeilijk om nog een indicatie te krijgen. Grofgezegd wordt er standaard enkel een machtiging afgegeven in de volgende situatie;

- dialysepatiënten voor vervoer van en naar de dialyse

- kankerpatiënten voor vervoer van en naar bestraling en chemo

- blinden die om medische redenen niet met het openbaar vervoer kunnen reizen

- permanent rolstoelgebruikers

De aanvulling wordt bij veel verzekeraars enkel gebruikt voor de zogenaamde “hardheidsclausule”. Elke verzekeraar vult dit iets anders in, maar bij eigenlijk alle verzekeraars houdt dit in de praktijk in dat ze enkel willen vergoeden bij bepaalde situaties waarbij er meer dan 10 km enkele rit gereisd moet worden én er sprake is van langdurige behandeling meermaals per week én reizen per OV medisch onverantwoord is.

Een gebroken pols valt daar dus niet onder. Daarnaast vraag ik me ernstig af of daar ooit een machtiging op gaat komen. Dit taxi-vervoer wordt namelijk niet geïndiceerd indien OV niet of verminderd aanwezig is in de woonregio, maar enkel indien reizen met het OV om medische redenen niet mogelijk is. En aangezien je met een gebroken pols medisch gezien gewoon met het OV kunt reizen……

Daarnaast zit er op de taximachtiging standaard een eigen bijdrage, welke voor 2006 is vastgesteld op €84. Nu valt het in deze specifieke polis onder de aanvullende voorwaarden, maar ik vermeld het toch voor eventueel andere belangstellenden.

En ook met een taxi-machtiging zitten er voorwaarden aan het vervoer verbonden; bijv enkel naar bepaalde ziekenhuizen, enkel naar bepaalde behandelingen, sowieso nooit naar de huisarts, nooit naar behandelingen die uit het aanvullend pakket betaald worden, weekendverlof vanuit revalidatiecentra wordt niet zonder slag of stoot toegekend, maximaal aantal ritten etcetc.

Kijk, de eventuele reisvergoeding per kilometer die in diverse aanvullingen wordt geboden is een heel mooi extratje en maak er gebruik van indien je polis dit biedt. Maar een taximachtiging is voor chronisch zieken die om medische reden niet met het OV kunnen reizen al bijna niet meer te krijgen, dus ga er geen hoop op zetten in het geval van een breuk.

• theo

Dat verhaaltje van de gebroken pols is volgens mij echt niet goed genoeg voor taxi vervoer ,Wat je wel kunt proberen met b.v. een gebroken been .is de ziekenwagen ,Die wordt dacht ik wel vergoed.bovendien zoals Anne al schrijft is de eerste 84€ al voor eigen rekening Dit geld voor iedereen en is geldig voor 1 jaar [sinds kort van Januari tot januari.Er komen ook nog meer voorwaarden kijken zoals afstand,hoe vaak je naar het ziekenhuis moet ,of je eigen vervoer hebt of je goed ter been bent e.d.Maar pure verwennerij is echt voorbij,en zoals veel taxichauffeurs zelf vertellen ,het liep de spuigaten uit met het taxi vervoer.TYPISCH MENSELIJK ,GEEF EEN VINGER EN ZE NEMEN HEL HAND.

• maria

1. er is hier geen openbaar vervoer, een belbus rijdt alleen overdag.Als ik mijn pols breek kan ik moeilijk twee tot drie dagen gaan wachten of ik een machtiging toegestuurd krijg.

.2. mijn huidige verzekering, Zilveren Kruis, vergoedt dit soort taxivervoer wél.Eigen ervaring: De vervoerslijn bellen, dag en nacht, daar zit een medisch deskundig iemand aan de telefoon aan wie je de situatie uitlegt, en die geeft telefonisch een machtiging aan een gecontracteerd taxibedrijf.Je belt het taxibedrijf en ze komen je halen(en later weer brengen) Er is met deze nieuwe a.v.'s wel een beperking: tot nu toe werd dit mij volledig vergoed, vanaf 01-01=2006 is er bij de driesterren a.v. een eigen risico van 84 euro.

3. dat taxivervoer volgens de basisverzekering beperkt is tot enkele chronische aandoeningen, weet ik. En bij veel verzekeringen staan er dan ook streepjes bij “taxivervoer overige aandoeningen” bij de a.v.'s, m.a.w. de meeste verzekeringen vergoeden geen enkel taxivervoer buiten de basisverzekering.Bij ONVZ staat daar nu juist wel een tekst en daaruit meen ik te kunnen opmaken dat ze bovenbedoeld taxivervoer wel vergoeden.Volgens jullie dus niet.Welaan, zolangzamerhand krijg ik toch het idee, dat ZilverenKruis zo gek nog niet is en dat de veelgeprezen ONVZ misleidende teksten in zijn plis heeft staan!!

Maria

• Jos

Maria,

als je nou een spaarpot koopt en daar elke week 1,50 in doet. En als je nou niet vaker dan 1 keer per jaar je pols breekt, hou je nog geld over ook.

Jos

• maria

Ben ik met je eens, Jos. Als ik geen aanvullende verzekering neem heb ik dat geld er ook zo uit.Maar als je je pols breekt, moet je in het kader van de behandeling minstens driemaal naar het ziekenhuis en dan begint het toch wel wat aan te tellen!

Maar wat ik belangrijk vind is dat de veelgeprezen ONVZ misleidende teksten in zijn polisvoorwaarden zet.Laten ze dan net als de meeste verzekeringen gewoon schrijven dat de a.v.'s niets meer vergoeden dan de basisverzekering.Ik had nl. na het lezen van deze polisvoorwaarden bijna een verzekering plus a.v.'s bij ONVZ afgesloten.

Maria

• Joop

Heb je het bericht van Simon Kabelfoon niet gelezen? Dat is iemand die ervaring heeft met hoe ONVZ zaken afhandelt. Al dat gebrabbel over of er nu wel of geen taxivergoeding zou moeten zijn of niet zijn slaat nergens op - de vraag ging over ONVZ en die is daar dus juist wel goed en behulpzaam in.

Luister svp naar ervaringsdeskundigen en geen niet-bij-ONVZ-klanten die elders hun ervaringen proberen te projecteren!

• Joop

Heb je het bericht van Simon Kabelfoon niet gelezen? Dat is iemand die ervaring heeft met hoe ONVZ zaken afhandelt. Al dat gebrabbel over of er nu wel of geen taxivergoeding zou moeten zijn of niet zijn slaat nergens op - de vraag ging over ONVZ en die is daar dus juist wel goed en behulpzaam in.

Luister svp naar ervaringsdeskundigen en geen niet-bij-ONVZ-klanten die elders hun ervaringen proberen te projecteren!

• Simon Kabelfoon

Anne,

Theoretisch heb je hier (los van wat er in aanvullende dekkingen geregeld kan zijn) helemaal gelijk in.

Praktisch wordt daar het fictieve probleem van Maria niet mee opgelost.

Feit is een gebroken pols en geen ander middelk van vervoer dan blijkbaar een taxi.

Wat doe je dan???

Wachten tot er (eindelijk) een machtiging wordt afgegeven en dan actie ondernemen?

Nee dus. Je wil direct behandelt worden en regelt dus wat geregeld dient te worden.

Geen verzekeraar die daar opo zich een punt van kan maken (of zal maken, is immers onredelijk/onbillijk).

Natuurlijk kan achteraf blijken dat er gewoonweg geen dekking voor bestaat (simpelweg dus niet verzekerd), maar dat staat niet in de weg, dat je anders eerst 3 dagen op een machtiging gaat zitten wachten voor je behadelt dient te worden.

Voorbeeld betreft een acute situatie en vereist acuut handelen.