no clame

• tika

Vorig jaar is er een no clame ingevoert die nu inmiddels weer is verdwenen geloof ik, maar mijn vraag is : heeft er al iemand zijn geld terug gekregen van het bedrag van ? 255 die er voor moest worden betaald ? Ik heb geen dokter gezien maar ook mijn 255? nog niet.

• wim

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1821&i=2212&t=2212

• theo

Deze korting voor mensen die niet gebruik maken van het zorgstelsel blijft ook dit jaar gewoon doorgaan en die van afgelopen jaar wordt als ik goed ben ingelicht in maart uitbetaald.

• Maisy

Hoezo een meevaller Theo, dat geldt dan wel alleen voor mensen die toch al de meeevaller hadden, dat ze het hele jaar geen medicijnen nodig hadden of andere medische narigheid!

• theo

Dat geldt niet ,,ALEEN"voor mensen die geen medicijnen e.d. nodig hadden ,maar dat geldt voor ,,AL'die mensen die geen medicijnen nodig hadden en hebben .Een klein nuance verschil misschien ,maar toch waarschijnlijk het verschil tussen pessimist en een optimist .

Kom trouwens net van de clubvergadering en iedereen,maar dan ook iedereen bleek er na een paar ophelderingen flink op vooruit tegaan .Niemand begreep ook waarom allees van te voren zo afgekraakt werd.

GROET THEO

• Maisy

Theo, jij kent vast andere mensen dan ik. Al ging het maar om een paar mensen, het klopt gewoon niet wie ziek wordt meer betaalt.

• theo

Natuurlijk Maisy ken ik andere mensen dan jij,in dit geval was het een vergadering van bestuur ,met voetbaltrainers en leiders en daar kwam na afloop,dit onderwerp tijdens een afscheids biertje aan de orde En echt op 1 na was iedereen er op vooruit gegaan Die ene had boven zijn basis, de duurste aanvullende verzekeringen genomen terwijl hij geen kinderen meer thuis heeft.Hij is vandaag bij mij thuis geweest ,en na vergelijking van de mogelijkheden en de onzin die in die aanvullende staan bespaart hem dit toch een paar honderd euro op jaarbasis.en speelt hij toch nog kiet Terwijl hij vorig jaar helemaal geen aanvullende verzekering had dus ook weinig maand premie betaalde.

Het andere punt is die 250€ eigen risico.Ja daar ga ik heel ver in mee dat dat vreemd is ,maar ….het is wel met een speciale bedoeling gedaan .Men wil het gebruik van medicijn naar beneden halen Daar ben je dan als chronische zieke mooi mee in de aap gelogeerd.Maar vorig jaar is dit eigen risico ingegaan,maar kun jij je herinneren dat de premie toen met dit bedrag omhoog gegaan is .???bij mij niet in ieder geval .Dus eigenlijk is er niets verandert ,alleen de mensen die niets,of niet zoveel, gebruiken Krijgen geld terug.Wij mijn vrouw en ik zijn grootverbruikers en krijgen niets terug .Maar al mijn kinderen krijgen allemaal alles terug .Zelfs mijn oudste dochter ,die altijd Nysileen op kosten van het ziekenfonds haalde ,koopt het nu bij de drogist. Nysileen is spul als je verkouden bent ,Dit is toevallig een voorbeeld wat ik ken, maar daar is het ook net voor,.Neem je dit spul in en dan ben je met een week weer genezen ,anders duurt het wel 7 dagen.En van al die mensen die geld terug krijgen, krijgt toch altijd mijn optimistische inslag weer de overhand ,en denk ik, vriendelijk dank dat jullie als gezonde mensen daar aan mee hebben willen betalen om mij weer gezond te krijgen. Groet theo

• PeepPeep

theo schreef:

>

> net voor,.Neem je dit spul in en dan ben je met een week weer

> genezen ,anders duurt het wel 7 dagen.

:-D

• Maisy

Dat roept mijn huisarts ook vaak ja, als ik er iets voor geef is het in zeven dagen over en anders…. Het is er gelukkig niet zo één die zich laat ‘omkopen’ door artsenbezoekers. Toch blijf ik erbij dat die €255,- die ‘gezonde’ mensen terug krijgen, ergens van wordt betaald. Dit geld zou m.i. beter gebruikt kunnen worden om de premie voor iedereen te verlagen. Juist de mensen die chronisch ziek zijn wordn al aan alle kanten ‘gepakt’ , hiervan zie ik dagelijks schrijnende gevallen.

• theo

Fundamenten gelegd voor hervormingsagenda zorg

Persbericht, 21-9-2004

Stimuleren van burger en veld

Om burgers en partijen gereed te maken voor een meer verantwoordelijke rol zijn er verschillende maatregelen en programma’s. Er komt een actieprogramma Patiënt/Consument om de burger in de positie te brengen van kritische zorgconsument. Er komt onder andere een website waarop burgers premies en pakketten van zorgverzekeraars kunnen vergelijken. Het kostenbewustzijn van de burger zal worden gestimuleerd door de invoering van een no claim van 250 euro voor ziekenfondsverzekerden per 1 januari 2005

Pakketmaatregelen en tegemoetkoming chronisch zieken

Vanaf 1 januari zullen enkele zaken niet meer voor vergoeding via het ziekenfonds in aanmerking komen. Dit betreft: behandeling tegen snurken, bovenooglidcorrecties, plastische correctie afwijkende oorstand (flaporen), borstprothese anders dan bij (gedeeltelijke) amputatie, abdominoplastiek (buikwandcorrectie) en hersteloperatie na sterilisatie man en vrouw. Deze maatregelen leveren in totaal 70 miljoen op.

Tegelijkertijd wil het kabinet chronisch zieken tegemoet komen. Daarom wordt 25 miljoen extra uitgetrokken voor zittend ziekenvervoer en zelfzorggeneesmiddelen.

Per jaar wordt 12 miljoen euro uitgetrokken om vijf clusters zelfzorgmedicijnen voor chronisch gebruik weer in het verzekerde pakket op te nemen. Het gaat om laxeermiddelen, kalktabletten, middelen bij allergie, anti-diarreemiddelen en middelen tegen maagledigingsstoornissen. Prijzen ervan worden met 50 procent verlaagd.

Preventie en arbeidsmarkt

Minister Hoogervorst wil burgers stimuleren tot meer gezond gedrag. Prioriteit heeft de aanpak van overgewicht en diabetes. Eind van het jaar start een actieprogramma Diabeteszorg. Verder zal de infrastructuur voor bestrijding van infectieziekten worden versterkt. Hiervoor is in 2005 25 miljoen beschikbaar.

Aandacht is er voor extra opleidingen in de zorg onder andere voor verpleegkundige vervolgopleidingen en medisch ondersteunende functies. Hiervoor is in 2005

5,5 miljoen beschikbaar.

Minder bureaucratie in de zorg

Het kabinet wil de administratieve lasten in vier jaar met een kwart reduceren. Hiervoor zijn niet alleen minder regels maar ook een betere bedrijfsvoering nodig bij bedrijven, instellingen en vrije beroepsbeoefenaren. Op de VWS-terreinen is een besparing mogelijk door regels en handelingen te schrappen of te vereenvoudigen, procedures met minder administratieve lasten in te voeren en bestaande informatie en informatiebronnen beter te gebruiken zodat niet telkens dezelfde handelingen hoeven te worden verricht. Voorbeelden zijn: het afschaffen van de machtigingen, eenvoudiger declaratieverkeer en het moderniseren van de jaarverantwoording.

Jeugd

Op 1 januari 2005 wordt de nieuwe wet op de Jeugdzorg van kracht, waardoor jongeren en ouders eerder en beter worden geholpen. De Jeugdzorgbrigade onder leiding van Frank de Grave gaat aan de slag om de bureaucratie aan te pakken. In samenwerking met het ministerie van Justitie wordt gezorgd dat jongeren die wegens plaatsgebrek in een justitiële jeugdinrichting zijn ondergebracht, sneller hulp krijgen. Voor het kwaliteitsprogramma is tot en met 2006 4 miljoen euro per jaar uitgetrokken. Daarmee moet de indicatiestelling worden verbeterd en meer doelmatigheid worden bereikt.

Om de toegang tot de geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd te verbeteren wordt er volgend jaar 25 miljoen euro vanuit de jeugd GGZ toegevoegd aan het budget van bureau Jeugdzorg.

Sport

Op het budget voor sport wordt in 2005 niet bezuinigd. In 2005 zal een nieuwe sportnota verschijnen, waarin na overleg met de sport duidelijke keuzes worden gemaakt en de prestaties van sport en overheid worden vastgelegd. Onder Sport valt ook de nieuwe regeling Buurt Onderwijs en Sport, die lokaal uitgevoerd gaat worden. Daarvoor wordt volgend jaar 9,5 miljoen euro uitgetrokken. Via de regeling wordt sport ingezet om een gezonde levensstijl te bevorderen en te helpen bij karaktervorming van de jeugd.

Ook kan zij sociale verbanden in de buurt versterken: scholen, sportverenigingen en buurtorganisaties moeten met elkaar activiteiten bedenken die aansluiten op de belevingswereld van jongeren.

Natuurlijk ben je het niet met me eens, maar dit waren de bedoelingen,cq doelstellingen met onderander de no claim in dit totaal pakket ,waarbij ook de cronisch zieken een tegemoetkoming kregen.

Waar ik nu bang voor ben is dat als straks blijkt dat dit niet de nodige bezuinigingen opbrengt ,Dat dan de no claim weer ingetrokken wordt ,en de gezonde mensen dan alleen maar weer meer betalen Jonge ,Jonge wat een lol zeg Ik krijg geen no claim korting ,dus hun nu lekker ook niet meer .Jammer maar zo zit ik niet in elkaar .En toch als ik de laatste berichtgeving hier in volg, is er grote kans op. .Groet Theo