Woonland Oostenrijk

• Frans

Van het College van Zorgverzekeringen, het VGZ moest ik de mij toegezonden

formulieren invullen omdat ik in Oostenrijk woon. Ik heb bij de VGZ o.a. gevraagd of ik dat verplicht ben in te vullen omdat ik reeds collectief in Nederland verzekert ben. Het VGZ reageert niet, mijn vroegere werkgever waarbij ik verzekert ben weet het ook niet. Mijn huidige verzekering eveneens niet.

Wie weet het dan wel ?

• Simon Kabelfoon

U woont permanent in Oostenrijk of maar voor een bepaalde periode?

U heeft inkomen uit Oostenrijk of uit Nederland?

Zijn er nog meer gezinsleden behalve u zelf in Oostenrijk bij u woonachtig (waarvoor u nu de zorgverzekering geregeld heeft/had bij VGZ)?

• Frans Luijks

Dank voor uw reactie. De volgende gegevens zijn ook kenbaar gemaakt aan

het CVZ.

Ik woon thans 3 jaar in Oostenrijk en het ligt in de bedoeling om dit jaar of in 2007 weer terug te gaan naar Nederland.

Het inkomen komt uit Nederland bestaat uit AOW en een bedrijfspensioen.

Ik heb een collectieve ziektekostenverzekering bij het VGZ voor 1 persoon. De nieuwe polisvoorwaarden voor 2006 heb ik zojuist ( 23 januari jl.) ontvangen.

De inhoudingen heeft inmiddels via de AOW plaatsgevonden.Simon Kabelfoon schreef:

>

> U woont permanent in Oostenrijk of maar voor een bepaalde

> periode?

> U heeft inkomen uit Oostenrijk of uit Nederland?

> Zijn er nog meer gezinsleden behalve u zelf in Oostenrijk bij

> u woonachtig (waarvoor u nu de zorgverzekering geregeld

> heeft/had bij VGZ)?

• Simon Kabelfoon

In eerste instantie schat ik in, dat u in aanmerking komt voor het zogenaamde woonlandenpakket (via www.cvz.nl).

Uitzondering daarop kan zijn, wanneer uw verblijf in Oostenrijk betiteld kan worden als “tijdelijk” (meer vindt u daarover terug op www.cvz.nl onder consumenteninformatie) dan kunt u met een Nederlandse Zorgverzekering volstaan.

Gezien uw situatie adviseer ik u toch eerst overleg met CVZ hierover te hebben.

• Gitte Jansen

U kunt hier inderdaad meer informatie vinden:

http://www.cvz.nl/consumenteninformatie/zvw_buitenland/

of bij https://www.oomverzekeringen.nl/basisverzekering/