Beste mensen,
Ik heb al heel erg veel info van deze site gehaald, daar ben ik u alle zeer dankbaar voor. Rest mij nog een vraagje, klopt het dat je beter een restitutie verzekering kan afsluiten dan een nature verzekering??
Daar zal best verschillend over gedacht (kunnen) worden, maar op hoofdlijnen behoudt u met de restitutieverzekering volledige vrijheid in keuze van zorgverlener, waar bij de natura steeds meer zorg gestuurd is en gaat worden (ofwel uw verzekeraar gaat bepalen waar u wel of niet behandeld mag gaan worden).
Kiest u bij natura voor een niet gecontracteerde zorgverlener, dan zal u in de meeste gevallen te maken krijgen met een gedeeltelijk vergoede rekening.
Dat is iets heel persoonlijks denk ik.
Zal mezelf als voorbeeld stellen.
Ik twijvel tussen Avero Achmea (eventueel via een collectief, zie http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1821&i=2133&t=2133) aan de ene kant of TRIAS aan de andere kant.
TRIAS omdat mijn vrouw daar met 10 procent korting op zowel basis als aanvullend kan verzekeren (altijd interessant voor ons Nederlanders als we wat centjes in de knip kunnen houden…..) maar ook omdat voor mij de zorgverzekeraar is die altijd al hier in de regio opereert.
Voor zover ik kan zijn heeft het TRIAS met al mijn huidige zorgaanbieders (maar ook met de mogelijk in de toekomst te benutten zorgaanbieders) contracten gesloten. Dus zou een naturaverzekering in dit geval een prima oplossing voor mij zijn. Wat een premievoordeel van ongeveer 50 Euro per jaar voor mij en mijn vrouw oplevert t.o.v. een restitutiepolis van TRIAS.
Wat ik dus bedoel te zeggen is: natura is goedkoper dan restitutie, kan ook voordelen hebben (nooit voorschieten van nota's e.d.), en kan interessant zijn als je zorgverzekeraar met al jouw zorgaanbieders een contract heeft.
Er is dus geen duidelijk ja of nee op te zeggen dus.
Hans
Dat hangt af van je persoonlijke oordeel.
Bij een naturaverzekering wordt, behalve de betaling van de premie, alles wat met betaling te maken heeft, buiten je om geregeld.Daar staat tegenover dat je je wat je keuze van zorgverlener betreft, alleen mag wenden tot degenen met wie de verzekering een contract heeft gesloten.
Het kan dus in de toekomst gebeuren dat de verzekering met een bepaald ziekenhuis afspreekt dat ze daar alle breukoperaties naar toe sturen en dat ze dan een kwantumkorting krijgen.Dan wordt jouw rekening voor een breukoperatie in een ander ziekenhuis niet betaald.Let wel….dit is momenteel nog niet het geval voorzover ik weet, maar het kan er wel van komen!Ik zag bij een van de grote maatschappijen al ergens een lijstje van ingrepen staan, waarbij je eerst contact met de verzekering moest sluiten!!
Bij een restitutieverzekering ben je vrij in de keuze van zorgverlener.Ze betalen dan de rekening voorzover die is volgens de “prijslijst”van de overheid.Er bestaat een hardnekkig misverstand dat je bij dit soort verzekering alle nota's moet voorschieten.Dat is niet het geval, vaak betreft het alleen maar kleinere rekeningen of als je een eigen risico hebt.Grote ziekenhuisnota's wordenaltijd electronisch verrekend, in andere gevallen kun je meestal de onbetaalde nota doorsturen naar de verzekering.Dat een restitutieverzekering iets duurder is dan een naturaverzekering hangt samen met het feit dat er wat meer administratiekosten zijn.
Overigens is het abonnementssysteem op de huisarts doorgevoerd voor beide vormen wat dus altijd een naturaverzekering is.
Helaas is de gemiddelde nederlander zo gehecht aan het gemak en de betutteling van het naturasysteem, dat er maar heel weinig echte restitutieverzekeringen zijn.
Succes met je keus, Maria
Simon, even een vraagje van deze leek aan de zorgververzekeringsgoeroe van dit prikbord :-)
Stel dat ik een naturaverzekering neem. Ik woon in Dordrecht (dat is echt zo).
Stel dat ik opeens (ik noem maar wat hoor…) een operatie moet ondergaan.
Wat zou een naturaverzekeraar dan doen?
Zeggen:
- wij hebben een contract met het ziekenhuis in jouw woonplaats dus daar wordt je geholpen of
- wij hebben contracten met 25 ziekenhuizen, wij kijken waar wij jou het goedkoopst kunnen op laten nemen (bijvoorbeeld Delftzijl of Maastricht).
Wat zou er gebeuren? Want in het laatste geval zou ik zeker geen naturaverzekering nemen als je voor de verzekeraar maar een stuk vlees bent wat ze zo goedkoop mogelijk ergens moeten droppen…….
Ik ben benieuwd :-)
Hans
Da's nog een heel lastige Hans.
Zorgverzekeraars dienen er in ieder geval zorg voor te dragen, dat de zorg die zij verzekeren ook redelijkerwijs uitgevoerd kan worden (lees min of meer in de eigen omgeving van de verzekerde).
M.a.w. het is bijv. niet redelijk om je te sturen naar een ziekenhuis in Delfzijl of Maastricht om dat voorbeeld maar aan te halen, terwijl je woonachtig bent in Dordrecht.
Rotterdam daarentegen lijkt me weer niet onredelijk bezwarend, dus wanneer er geen contract is met Dordse ziekenhuizen, maar wel min of meer in de directe omgeving, dan kan me je daarnaar verwijzen.
't Is een antwoord in wat algemene termen, maar denk dat je de bedoeling wel oppakt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?