Kijk even op de site van je verzekeraar. Diverse verzekeraars bieden deze info gewoon op hun site. Het kan enorm per regio en verzekeraars schelen, maar mij is in Noord-Holland opgevallen dat vooral de grote verzekeraars problematisch zijn en nog niet met iedereen contracten hebben afgesloten, waar de kleineren minder vaak problemen geven. Overigens zal het bij de meesten opstartproblemen zijn, de druk opvoeren etc. Maar je zult er maar net in die eerste maand tegen aan lopen…..
De restitutie klinkt leuk, maar pas op voor addertjes onder het gras. Diverse verzekeraars bieden polissen onder de noemer “restitutie”, maar als je dan de kleine lettertjes leest blijkt het een combinatie tussen restitutie en gewoon. In de praktijk komt het er dan op neer dat je “vrije keuze” hebt, maar bij ziekenhuizen die niet bij de verzekeraar onder contract staan een eigen bijdrage van 10, 20 of meer % betaalt. Zo ook mijn verzekeraar, Univé. Ik heb daarom bewust géén restitutiepolis afgesloten, het klinkt leuk zo'n 90% vergoeding maar in de praktijk is die 10% niet op te hoesten als je veelgebruiker bent als chronisch zieke.