Weet iemand collectief voor de Friesland zorgverzekeraar?

  • Joop

    Ik denk dat dat wel enigszins meevalt. Als werkgever kun je kiezen uit twee varianten, namelijk eentje met een geringe korting of eentje met een hogere korting (bijv. 3 resp. 5% of 4 resp. 6% afhankelijk van de grootte). De hoge korting wordt alleen verleend bij “collectieve incasso”, oftewel ze hoeven dan niet meer bij alle mensen te incasseren, alleen bij het bedrijf. Die moet het dan met het salaris verrekenen.

    In dat laatste geval vind ik de besparing die de Friesland daarmee heeft echt wel aantoonbaar, immers administratief scheelt dit behoorlijk. En aangezien de administratieve kosten in de zorg bijzonder hoog zijn, is elke besparing welkom.

  • Maisy

    Maar toch is het eigenlijk niet eerlijk, dat mensen minder betalen in een collectief, het betekent dat de mensen die niet in een collectief zitten meer betalen, ten gunste van deze mensen. De verzekeringsmeneer denkt dat het wordt afgeschaft, omdat het niet eerlijk is, ben benieuwd of hij gelijk krijgt.

  • Joop

    Maisy schreef:

    >

    > Maar toch is het eigenlijk niet eerlijk, dat mensen minder

    > betalen in een collectief, het betekent dat de mensen die

    > niet in een collectief zitten meer betalen, ten gunste van

    > deze mensen. De verzekeringsmeneer denkt dat het wordt

    > afgeschaft, omdat het niet eerlijk is, ben benieuwd of hij

    > gelijk krijgt.

    Over wat iemand wel of niet eerlijk vindt, kun je een uitgebreide discussie opzetten. Je zou ook kunnen zeggen dat het niet eerlijk een voordeel wat zij behalen door die collectieve incasso NIET zouden teruggeven aan de werknemers, maar zelf houden of aan de werkgever verstrekken o.i.d. (in het geval van de Friesland).

    De andersoortige collectieven (bijna allemaal) heb je zeker een punt. Zelf kon ik via mijn werkgever bij Gr.L.Achmea 2,5% korting krijgen. Mijn vrouw kon via haar werk bij Gr.L.Achmea 5% korting krijgen. Daarna konden wij via een enigszins aan het werk van mijn vrouw gerelateerde organisatie 10% korting op Z.Kr.Achmea (=zelfde premie,zelfde dekking) krijgen. Nu is het percentage via haar werk ook verhoogd naar 10%. En wat is hun voordeel? Vrijwel niets, ja ze mogen -via de werkgever- de nog niet bij hen verzekerde mensen aanschrijven zodat ze een flink aantal potentiele klanten hebben… en is dat 10% van de premie waard?

  • PeepPeep

    Joop schreef:

    > hun voordeel? Vrijwel niets, ja ze mogen -via de werkgever-

    > de nog niet bij hen verzekerde mensen aanschrijven zodat ze

    > een flink aantal potentiele klanten hebben… en is dat 10%

    > van de premie waard?

    Ik denk dat de winst niet op de korte termijn zit maar op de lange termijn. Hoewel het mogelijk is en blijft ieder jaar over te stappen naar een andere verzekeraar, zal denk ik in de praktijk gaan blijken dat heel weinig mensen dat zullen doen.

    Nu leeft het overstappen volledig, mede door drempelloze instap, mogelijkheid tot vergelijk voorwaarden en premies, etc., maar als iedereen na deze ronde zijn stekkie heeft gevonden zullen de meeste mensen tot lengte in jaren bij hun zorgverzekeraar blijven.

    En ze spelen natuurlijk in op één van de eigenschappen van Nederlanders: het maximale krijgen voor een minimale prijs. Daarom is Rotterdam (en andere grote steden) op koopzondag afgeladen met mensen. Daarom (ik noem even een voorbeeld van iemand die ik gisteravond op een chatbox sprak) rijdt iemand met de auto (!) naar een plaatsje 10 kilometer verderop van haar woonplaats omdat de toiletrollen die bij die-en-die zaak in de aanbieding waren daar nog te krijgen waren……..

    We zijn en blijven een vreemd volk (al zijn we niet zo gek als die Duitsers, Fransozen, Engelsen en vooral Amerikanen) :-)

  • Hans

    Via www.zorgkiezer.nl kun je gebruik maken van collectiviteitskorting bij De Friesland.

  • Cheesecake

    Als ik u een goede raad mag geven Sluit hierbij geen verzekering af je word hier bij deze waardeloze maatschappij compleet uitgemolken met allemaal extra dingen en er is niets verzekerd dus u bent erg duur uit met deze zorgverzekering

  • cheesecake

    :XAls ik u een goede raad mag geven Sluit hierbij geen verzekering af je word hier bij deze waardeloze maatschappij compleet uitgemolken met allemaal extra dingen en er is niets verzekerd dus u bent erg duur uit met deze zorgverzekering