Joop schreef:
> hun voordeel? Vrijwel niets, ja ze mogen -via de werkgever-
> de nog niet bij hen verzekerde mensen aanschrijven zodat ze
> een flink aantal potentiele klanten hebben… en is dat 10%
> van de premie waard?
Ik denk dat de winst niet op de korte termijn zit maar op de lange termijn. Hoewel het mogelijk is en blijft ieder jaar over te stappen naar een andere verzekeraar, zal denk ik in de praktijk gaan blijken dat heel weinig mensen dat zullen doen.
Nu leeft het overstappen volledig, mede door drempelloze instap, mogelijkheid tot vergelijk voorwaarden en premies, etc., maar als iedereen na deze ronde zijn stekkie heeft gevonden zullen de meeste mensen tot lengte in jaren bij hun zorgverzekeraar blijven.
En ze spelen natuurlijk in op één van de eigenschappen van Nederlanders: het maximale krijgen voor een minimale prijs. Daarom is Rotterdam (en andere grote steden) op koopzondag afgeladen met mensen. Daarom (ik noem even een voorbeeld van iemand die ik gisteravond op een chatbox sprak) rijdt iemand met de auto (!) naar een plaatsje 10 kilometer verderop van haar woonplaats omdat de toiletrollen die bij die-en-die zaak in de aanbieding waren daar nog te krijgen waren……..
We zijn en blijven een vreemd volk (al zijn we niet zo gek als die Duitsers, Fransozen, Engelsen en vooral Amerikanen) :-)