besnijdenis zoontje medisch

• arie

hallo, ik wil graag weten waarom iedereen zegt dat het niet vergoed wordt bij mijn zoontje van bijna 18 maanden. terwijl het een noodzakelijke ingreep is en niet omdat het uit religeuze gronden is. ik hoop dat iemand mij een tip kan geven, of dat jullie weten welke wegen je moet bewandelen om het wel vergoed te krijgen.

bvd groetjes arie

• ABS

Waarom bel je niet even met je zorgverzekeraar?

Dat is eigenlijk de enige die je hierover meer kan vertellen.

• maria

Als de ingreep door de chirurg wordt aangevraagd onder de diagnose phimosis lijkt het me geen probleem

.Maar besnijden om religieuse of hygiënische redenen is te lang onterecht onder zogenaamde medische indicatie door de verzekeringen betaald. Hierom zijn de voorwaarden aangescherpt en m.i. terecht.Als bij al dit soort zaken, de goeden moeten het dan met de kwaden ontgelden.

Maria

• Jessika

Ik kan het sterker vertellen: Om religieuze redenen kun je je zoontje laten besnijden, dit wordt, mits uitgevoerd bij speciaal daarvoor bestaande centra, vergoed door de meeste verzekeringen. Echter, op medische gronden moet je het zelf betalen!

Dit heb ik uit eigen ervaring, daar mijn zoontje moest worden besneden om medische redenen, uiteindelijk werden wij door het kinderziekenhuis verwezen naar een centrum dat besnijdenissen uitvoert, omdat dat vele malen goedkoper is dan het in het ziekenhuis te laten doen. Gelukkig heb ik eerst een consult aangevraagd bij een uroloog, die uiteindelijk de besnijdenis wist te voorkomen, anders had het ons een hoop geld gekost!

Succes, Jessika

• maria

http://ctg.bit-ic.nl/Tarieflijst0/zoekDBC.jsp

Als u naar bovenstaande link gaat en bij “woord uit omschrijving” invult: “phimosis”

kunt u zien dat de behandeling hiervan valt onder de reguliere zorg.M.a.w. de behandeling, mits door een chirurg of uroloog uitgevoerd in een erkend ziekenhuis, valt onder de basisverzekering.

Dat dit duurder is dan een simpelweg wegknippen van de voorhuid bij massaproductie in een besnijdeniscentrum lijkt me nogal logisch.En dat sommige verzekeringen een gewone besnijdenis tot nu toe dan toch maar betaald hebben , was hun eigen beleid. Maar voorzover ik het begrijp, is dit bij de nieuwe basisverzekering niet het geval en wordt de behandeling van een afwijking aan de voorhuid door een chirurg of uroloog uit de basisverzekering betaald.

Maar als u informatie vraagt bij uw verzekering, vraag dan niet naar de vergoeding voor “besnijdenis” maar noem de medische term “phimosis”

Maria

• jessika

Dank je wel voor de info

!

Groet, Jessika

• Joop

Sinds er een of andere uroloog aan een of andere politicus heeft laten weten dat zij bij hen (en dus volgens hem overal) de gewoonte was elke besnijdenis als medisch noodzakelijk te noteren, om zodoende de verzekering te laten dokken, dacht die politicus, laat ik het maar helemal uit het ziekenfonds schrappen.

Dat is dus gebeurd per 1-1-2005. En net zo overgenomen naar de basisverzekering van 1-1-2006.

Op de site http://www.kiesbeter.nl/zorgverzekeringen/Page/General/SelecteerDirectTrefwoord.aspx kun je kiezen voor de letter B en dan Besnijdenis en je vindt er een keurig overzicht van zorgverzekeraars die dit wel geheel of gedeeltelijk betalen.