Woonachtig in Oostenrijk

• Frans Luijks

Ik woon sinds een paar jaar in Oostenrijk, krijg mijn A.O.W. en pensioen uit Nederland.

De collectieve ziektekostenverzekering werd tot op heden via mijn vroegere werkgever ingehouden. Ik heb formulieren gekregen van het CVZ die mij verplichtte deze in te vullen. Van de Soc. Verz. Bank heb ik thans bericht gekregen dat ongeveer ? 240,– maandelijks wordt ingehouden, terwijl voorheen een premie van

? 154,– werd ingehouden door mijn vroegere werkgever.

Ben ik verplicht me te houden aan de regels van het CVZ of kan ik afwachten op een aanbieding van mijn oude zorgverzekeraar die tot op heden nog niet heeft gereageerd ?.

• Simon Kabelfoon

https://www.oomverzekeringen.nl/basisverzekering/index.asp?cult=nl-NL en een paar vragen beantwoorden en u hebt uw antwoord.

• Simon Kabelfoon

https://www.oomverzekeringen.nl/basisverzekering/index.asp?cult=nl-NL

zo werktie waarschijnlijk beter.

• Simon Kabelfoon

derde en laatste poging dan:

www.oomverzekeringen.nl/basisverzekering/index.asp?cult=nl-NL

• PeepPeep

Voor in toekomst truukje: vóór en na de link altijd een spatie, gaat het altijd goed :-)

• Simon Kabelfoon

Thanx, meestal lukte (me)dat ook, maar hiermee op de een of andere wijze dus niet.

Zo krijg je het prikbord wel lekkert vol (naamsbekendheid).

• W. Labots

U krijgt geen aanbieding van uw voormalige verzekeraar. Die polissen zijn op grond van de nieuwe zorgverzekeringswet collectief opgezegd. U moet u aanmelden bij de officiële Oostenrijkse Krankenkasse. U bent van Nederlandse ‘staatswege’ verzekerd, en de CVZ regelt de betaling aan Oostenrijk verder. In Nederland wordt alles van uw aow en pensioen afgehouden.

Mijn vraag is: bent u nu pas wakker geworden? Er zijn immers tal van websites (Spanje, Frankrijk, Dld, Belgie) en ook Nederlandse waar de situatie van Nederlanders in het buitenland uitentreure wordt behandeld. Ook op de website van het ministerie en CVZ kunt u alles lezen.