CAO & aanvullende verzekering

• ABS

Beroepsgoederenvervoer:De TLN CAO artikel 16 lid 1.a en de KNV CAO artikel 12.A lid 1.a zullen zodanig worden aangepast dat gedurende de eerste 52 weken 100% wordt betaald en gedurende de tweede 52 weken 70% waarbij een aanvulling wordt gegeven tot 100% indien de werknemer meewerkt aan zijn reïntegratie en een aanvullende zorgverzekering heeft afgesloten

??? Dus op basis van de CAO wordt je dus min of meer

gedwongen om een aanvullende (dure) zorgverzekering te nemen ???

Weer wat om rekening mee te houden …

Heb je dus uit kostenoogpunt alleen voor de basisverzekering gekozen dan kan dat je bij ziekte nog eens een keer extra duur komen te staan (70% van je loon ipv een aanvulling tot 100% - 2e jaar ziekte)

Waarom die eis van een aanvullende zorgverzekering eigenlijk?

• Simon Kabelfoon

Kan te maken hebben met bijvoorbeeld het meeverzekerd hebben van fysiotherapie (basisverzekering alleen bij chronisch zieken).

Je kent het wel, mist een trede bij het uitstappen, verstapt je en schiet in je rug.

Wanneer geen aanvullende verzekering en wel fysiotherpie gewenst, maar niet verzekerd, is de neiging al gauw om die fysio gezien de kosten die voor eigen rekening blijven maar “even” over te slaan.

Dat vertraagd het eventuele genezings- en daarmee reintegratieproces.

Overigens evengoed wel een bijzondere bepaling om dit in eem CAO op te nemen.

Staat er ook nog ergens aan welke voorwaarden die aanvulling dient te voldoen?

Je hebt ze immers al vanaf een eurootje of 5 en dan heb je nagenoeg niets extra's verzekerd (kan ook niet voor die prijs), maar dus wel een aanvullende dekking?

De bepaling is eigenlijk uberhaupt nogal krom, want werknemer heeft altijd de plicht mee te werken aan een reintegratietraject.

• ABS

Simon Kabelfoon schreef:

> Je kent het wel, mist een trede bij het uitstappen, verstapt

> je en schiet in je rug.

Inderdaad … een blessure heb je zo opgelopen.

> Staat er ook nog ergens aan welke voorwaarden die aanvulling

> dient te voldoen?

Nee, staat er verder niet in … Alsook is die CAO net rond (er moet nog getekend worden denk ik zelfs) …

> Je hebt ze immers al vanaf een eurootje of 5 en dan heb je

> nagenoeg niets extra's verzekerd (kan ook niet voor die

> prijs), maar dus wel een aanvullende dekking?

Ja, inderdaad …

> De bepaling is eigenlijk uberhaupt nogal krom, want werknemer

> heeft altijd de plicht mee te werken aan een

> reintegratietraject.

De CAO is ook niet zonder strubbelingen tot stand gekomen … zal het hele verhaal hier maar niet toelichten. Maar gelukkig komt er nu een nieuwe CAO.

(de donkere wolken zijn echter nog niet weg ….. maar vallen hier buiten het forum )

• theo

Vind u het gek dat werkgevers Poolse chauffeurs in dienst nemen,als dit soort dingen in de C.A.O.komen te staan

Voorbeeld ;Chauffeur 45 jaar Vals gebit ,wil geen kinderen meer om dat ook zijn vrouw 45 is,moet hij dan een aanvullende verzekering a 13,50 p.persoon. per maand nemen om de eerste 9 behandelingen van de fhysiotheropeut a.22€ te betalen of is het voor de plaswekker

Maar misschien begrijp ik dit verhaal wel niet goed.

• PeepPeep

Als leek en buitenstaander vind ik dit een hele kromme regeling, en in feite ook een vorm van discriminatie en niet gelijke behandeling. Zeg ik het zo goed?

Ik geloof dat ze nu de rollen een beetje omdraaien.

Als de vakbonden hiermee accoord gaan dan zegt dat toch wel genoeg over de mate van inzet voor het “verdedigen” van de werknemers!

Hans

• Simon Kabelfoon

Helaas geen vorm van discriminatie of ongelijke behandeling.

Immers, iedereen MET aanvullende verzekering krijgt wel een aanvulling en iedereen ZONDER dus niet.

't Is wel de omgedraaide wereld in de zin, dat wanneer dit verlangd wordt van werknemers er in redelijkheid ook een (extra-)werkgeversbijdrage verwacht mag worden in de financiering van de aanvullende verzekering.

't Is immers niet alleen de werknemer die er in dit voorbeeld voordeel bij heeft.

• theo

De aanvullende verzekeringen bestaan al zolang er ziekenfondsen bestaan en zijn nog nooit door de baas betaald geweest ,dus als dat nu wel gebeuren gaat betekend dat per chauffeur een extra loonsverhoging van 17,50€ plus natuurlijk ook even de tandplus van 13,50€ en ja ,als je gehuwd bent zal je baas daar ook wel voor op moeten draaien dat wordt dan een loonrondje van12 x 31 x2 =744€ per jaar .Wel ja wat geeft het ook je baas heeft toch genoeg .Nou .ik geloof helemaal niets van dit verhaal Dit zou ook nog gaan betekenen dat ongehuwde chauffeurs goedkoper worden dan gehuwde.wat zullen die Polen lachen zeg

• ABS

Toch komt het zo in de CAO te gaan Theo. Kijk maar op de site van het FNV en de onderhandelingsvoorstellen2006.

En nee, de werkgever draagt er natuurlijk niet extra aan bij, dat verlang ik ook niet.

Ik vind het alleen erg vreemd dat het zo in de CAO komt te staan … (persoonlijk was ik al van plan om een aanvullende verzekering te nemen)

En het heeft ook niets met die ‘Polen’ (chauffeurs uit de nwe EUlanden) te maken want die kunnen ze (dikwijls via contstructies) veel goedkoper inzetten. Oa geen pensioenpremies, afdracht sociale premies in NL etc.

Mijn € 10.98 (max te bereiken) per uur maakt mij niet duur als chauffeur .. het zijn al die extra regelingen die ze in NL hebben uitgevonden … ww, wao, pensioenpremies (verplichte deelname in het beroepsgoederenvervoer) en allerlei extra premies&bijdragen die de Staat der Nederlanden heeft verzonnen!

Daarmee komt de kostprijs van een D5 (salarisschaal en hoogte trede) op zo'n € 23,- per uur.

(maar dit is een discussie voor buiten dit prikbord)

• ABS

theo schreef:

>

> Vind u het gek dat werkgevers Poolse chauffeurs in dienst

> nemen,als dit soort dingen in de C.A.O.komen te staan

> Voorbeeld ;Chauffeur 45 jaar Vals gebit ,wil geen kinderen

> meer om dat ook zijn vrouw 45 is,moet hij dan een aanvullende

> verzekering a 13,50 p.persoon. per maand nemen om de eerste 9

> behandelingen van de fhysiotheropeut a.22€ te betalen of is

> het voor de plaswekker

> Maar misschien begrijp ik dit verhaal wel niet goed.

Nee, ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt. Maar zoals jij het hier neer zet begrijp ik het ook niet meer.

En iedereen kan die 9x €22,- wel trekken.

Tandarts staat hier geheel los van.

Ik weet ook niet van wie uit het voorstel is gekomen betreffende die aanvullende verzekering … de bonden of de werkgevers?

Ik vind het fnv sowieso vaker vreemde voorstellen doen … kinderopvang??? Dat schijnt bij het FNV nogal een speerpunt te zijn ….

En dat vind ik pas een idiote maatregel waaraan een werkgever moet meebetalen, de keuze voor wel of geen kinderen wordt in 99% door de ouders gemaakt en niet door de werkgever … … …. vanwaar die bijdrage aan de koters van de werknemers dan??? oke valt ook buiten dit prikbord … als ze overstappen op Polen door bv een vestiging in Polen te openen hebben de werkgevers allemaal niet te maken met dit soort idiote regelgeving ….

.. have to fly now .. ;)

• PeepPeep

Feit is dat velen die met die CAO te maken hebben niet alle CAO afspraken zullen doorlezen en dus weten, en ook dat velen die met die CAO te maken hebben inmiddels hun zorgverzekering hebben geregeld en afgesloten.

Mocht iemand ooit in de situatie komen zoals genoemd, en hij/zij heeftgeen aanvullende zorgverzekering afgesloten omdat de gezondheid altijd blakend was, dan zal de uitvoering van die regel een onaangename verrassing zijn.

Hans