Deze reaktie ontving ik zojuist per mail van Avéro Achmea; het betreft hier een nieuwsbericht dat zij hebben laten uitgaan:
"Datum Afdeling Behandeld door Telefoon direct
16-01-2006 Frontoffice Zorg & Inkomen WvdB/WvdW (020) 606 19 30
Betreft: Non selectie vs verzwijgingsart. 4.1 voorwaarden Aanvullende Verzekeringen o/d Basisverzekering
L.S.,
In de verzekeringsvoorwaarden van onze Aanvullende Verzekeringen is onder sub 1 een uitsluiting op-genomen voor kosten van behandelingen die verbandhouden met een ziekte of afwijking die al vóór het totstandkomen van de aanvullende verzekering bestond en niet aan de maatschappij gemeld waren, de verzwijgingskwestie dus..
Art. 4 Bijzondere uitsluitingen
Geen aanspraak op vergoeding bestaat:
1. Voor kosten van een behandeling die verband houdt met een ziekte of afwijking die al vóór of bij het totstand¬komen van de aanvullende verzekering bestond, terwijl de verzekeringnemer of de verzekerde daarvan op dat tijdstip kennis droeg of klach-ten ondervond. Het hiervoor bepaalde is ook van toepassing bij een uitbreiding van de aanvullende verzekering of verhoging van de verzekerde klasse op verzoek van verzekerde. Het bovenstaande is niet van toepassing indien Avéro Achmea van die ziekte, afwijking of klachten bij de totstandkoming van de ver¬zekeringsovereenkomst door het ingevulde en onderte¬kende aanvraagformulier op de hoogte is gebracht of bij totstandkoming van de verzekering door de verzekerde schriftelijk, per aan-getekende brief of brief met bericht van ontvangst, daarvan in kennis is gesteld en bij het aanvaarden van de aanvullende ver-zekering geen bijzon¬dere voorwaarden heeft bedongen.
Naar aanleiding van vragen uit de markt willen wij u er op wijzen dat:
1) Het hier gaat om een gangbare algemene voorwaarde die wij alleen kunnen inroepen indien een verze-kerde een onjuiste opgave heeft/had gedaan en derhalve een eventuele vragenlijst onjuist heeft ingevuld.
2). De “negatieve optie aanbieding ZvW plus aanvulling†per 1.1.2006 voor wat betreft de aanvullende verzekering feitelijk een en-bloc wijziging betreft op bestaande, geaccepteerde en zo voort te zetten verze-keringen en uit dien hoofde art.4 al niet geldt alsof bestaande aandoeningen nu gemeld zouden moeten worden. Er is voor wat de aanvullende verzekering geen sprake van nieuw te accepteren verzekeringen met bijbehorende meldingsplicht (medische vragen aanvraagformulier te vullen)
3.) Verder is het van belang te melden dat wij op verzekeringen die totstandkomen in de periode van 1 januari tot 1 mei 2006 acceptatie op non-selectiebasis garanderen voor alle aanvullende verzekeringspak-ketten, met uitzondering van de meest uitgebreide tandartsverzekering en de Aanvullende Klasseverzeke-ring Comfort. Dit is ook op verschillende wijzen aan intermediair en collectiviteiten gemeld. (zie voorbeeld Omzettingsvoorstel, mailpack, nieuwsberichten).
4.Dit algemeen in Nederland gevolgde beleid van afzien van selectie (hetgeen ook automatisch juridisch afzien van beroep op verzwijging inhoudt) voor polissen ingaande 1.1.2006 is door Avéro en ook door ZN breed gecommuniceerd dat hier deze polisvoorwaarde niet op behoeft en ook niet kan worden aangepast
omdat de selectie nu voor nieuwe Excellent en uitgebreide tandheelkosten voor nieuwe verzekerden en voor overige verzekerden na 1 mei 2006 wel weer kan gaan gelden.
Hoewel bovenstaande voor ons juridisch voldoende waterdicht is, zullen wij onze nieuwe uitingen (offerte-brieven etc) nog eens expliciet hierop nazien en desnoods aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Avéro Achmea
W. van den Berg,
contractbeheerder zorg- & inkomensverzekeringen"
Ik begrijp hieruit dat Avéro Achmea mbt de Excellent aanvullende verzekering inderdaad geen selectiecriteria hanteert en dat ik me er dus zonder evt. uitsluitingen in de toekomst gebaseerd op mijn huidige “gebreken” gewoon kan aanmelden.
Klopt mijn conclusie (ik ben nml. de “verzekeringstaal” niet machtig)?