Waarom wordt alles zo afgekraakt wat deze regering doet

• theo

wat is er weer een onzin uitgekraamd

Ben A.O.W.er met een zeer klein pensioentje en maakte mij door alle politieke onruststokerij steeds meer zorgen, doch wat blijkt. A.O.W.uitkering over Jan. wordt 1101? Was 1063? Vooruitgang dus 38? x 12=456? onze zorgtoeslag is 980? Onze ziekenfonds premie is 86,50 p.p = voor 2 personen 2076? Mijn totaalte betalen bedrag is dus 2076? - 980? min 456? = 640? Terwijl ik vorig jaar 12 x109?= 1308 betaalde. DUS IK HEB668? MINDER ZIEKTEKOSTEN DIT JAAR. Daar komt dan nog bij dat ik 50 jaar geleden een oud huis kocht voor 8000 gulden toen. Nu, omdat ik dat vrij van hypotheek heb komt er geen huurwaarde forfait meer bij mijn inkomen op Bovendien is de onroerendgoed belasting voor bewoners vervallen Kan iemand mij vertellen wat deze regering nu eigenlijk fout doet???????

• PeepPeep

Ik hoop dat uw rekensommetje werkelijk klopt. Dan bent u één van de weinigen die profijt heeft van het kabinetsbeleid. U mag dan in uw vingers knijpen van geluk en als ik u was zou ik hiervan lekker genieten……

• Berna

Beste Theo, Ben het helemaal met je eens! Ik begrijp er ook geen snars van waarom dat iedereen zo tegen deze regering schopt. Ze bedoelt het goed met de burgers. Ze wilt onze nakomelingen niet met een schuld opzadelen.

Ook minister Zalm had helemaal gelijk toen hij zei dat armoede relatief is.

Half Nederland valt over hem heen. Begrijp ook daar niks van.

Het is ook de schuld van de media. Zoals dat gezeur over die zorgformulieren.

• Gabi

Ik vind het heel mooi voor u, dat u er op voorruit gaat. Maar in onze situatie is het anders. Mijn man was IZA verzekerd. Bij de IZA waren studerende kinderen tot 25 jaar gratis meeverzekerd. Wij betaalden geen AWBZ. Ik ben een kleine zelfstandige en zat in het ziekenfonds voor E 450 per jaar. Beide kinderen werken niet naast hun studie. Zij hebben er gewoon geen tijd voor. Elk kind ontvangt wel E 34 zorgtoeslag en E 50 studiefinanciering. Hiervan valt al geen zorgverzekering te betalen, en helemaal geen collegegeld (E 1500 per kind) en boeken (E1200 per kind). Voor de zorgverzekering zijn wij alleen al voor 4 personen E 500 per maand kwijt, omdat er nog er 3 chronische zieken in de familie zijn en 3 brillendragers, dus de aanvullingen en de tandartsverzekering is voor ons geen luxe. Ik weet nog niet, wat de salatis van mijn man nu wordt, maar ik kan mij niet voorstellen, dat er geen E 500 per maand bijkomt, dat hij dus van E 1300 naar E 1800 per maand gaat. Conclusie: wij gaan wij er op achteruit. Ondanks het afschaffen van het onroerendzaak belasting voor gebruikers!

• theo

Beste Gabi ,bedankt voor je gelukwensen.Dat voorbeeld wat je zelf betreft daar snap ik ook het fijne niet van ,maar als je ondernemer bent ,neem ik aan dat je boekhouder je best kan helpen hiermee.Dat je meer moet gaan betalen begrijp ik toch niet zo goed ,omdat ook een ondernemer in Nederland, verplicht verzekerd was,met een inkomen van 1200 € .Ook valt er dan een behoorlijke zorgtoeslag in de bus.Oja,als je geen ondernemer was, betaalde je volgens mij, een procent ot of 13 van je inkomen, aan de A.W.B.Z..Misschien moet je daarom nu wel meer gaan betalen In ieder geval succes er mee

• Gabi

Als ondernemer betaal je dus ook een inkomensafhankelijke bijdrage van je winst voor de ziekenfonds en nu dus van de zorgverzekering. Dat is dus het zelfde gebleven en daarover hoor je mij ook niet praten.

En wat de zorgtoeslag betreft: het is een voorschot en eerst volgend jaar wordt dus de rekening opgemaakt: heb je teveel ontvangen moet je terugbetalen, ook is financiele situatie dan slechter. Wij hebben dus geen zorgtoeslag aangevraagd, omdat ik nog niet weet, wat ik in 2006 verdien. En dan krijg ik liever in 2007 alles in 1 keer (mocht blijken dat ik er recht op heb) als dat ik het te onrecht ontvangene weer terugbetaal.

En dan te bedenken, dat vrienden, welke priveverzekerd waren, er nu met het nieuwe stelsel alleen al E 380 per maand minder aan de zorgverzekeraar betalen, dan nog belastingvoordeel krijgen en ook nog van de afschaffing van het gebruikerdeel van de onroeredzaakbelasting profiteren.

Zoals mijn accountant zo mooi zegt:“ ziekenfondspatienten gaan er op achteruit en priveverzekerden gaan erop vooruit. De groep waar het van te pukken valt is gewoon groter.”

• Jos

Je moet er wel goed op letten dat je de zorgtoeslag voor 1 april 2007 aanvraagt, anders krijg je helemaal niks. Je ook voor de zekerheid nu al een hele kleine zorgtoeslag aanvragen. Dan krijg je zeker in 2007 een afrekening. Als je moet terugbetalen is het maar een klein bedrag.

Jos

• Joop

Tja, mooi dat u er op vooruit gaat. Ik ga er maandelijks (!) 150 euro op achteruit.

Maar goed, ik bevind mij in een wat uitzonderlijke situatie, dus ik kan me voorstellen dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden, maar er zijn helaas veel andere situaties die wel te voorzien waren, waar mensen die het niet kunnen missen er op achteruitgaan.

Denk eens aan de mensen die op hun oude dag naar het buitenland zijn gegaan, zij moeten plotseling 3 a 4 brutomaandinkomens uitgeven voor de jaarlijkse nota voor de ziektekostenverzekering - dankzij de nieuwe zorgverzekering waar zij nu net geen gebruik van kunnen maken. Wel AWBZ premie betalen, maar geen recht hebben op vergoedingen daaruit.

Okay, dat kan gebeuren, en er worden nu allerlei noodwetjes en -voorzieningen bedacht. Maar wat mij dan wel enorm verbaasd, of liever gezegd: bevestigt in mijn antipatie tegen alles wat met politiek te maken heeft, de kamerleden werken met name ook aan een reparatie om hun eigen riante topinkomen die enigszins lager uitvalt weer op het oude niveau terug te brengen, uiteraard nog wat naar boven bijgesteld.