Na 1 januari overstappen.....

• PeepPeep

Net gezien op RTL-Z:

Indien je na 1 januari overstap:

- betaal je direct met terugwerkende kracht premie aan de nieuwe verzekeraar;

- ontvang je de teveel betaalde premie pas na eind februari terug van de oude verzekeraar;

- kosten gemaakt in het nieuwe jaar die onder de basisverzekering vallen worden onderling tussen de oude en nieuwe verzekeraar geregeld;

- alle andere rekeningen (zowel vallend onder restitutie als natura) moeten aan de oude verzekeraar worden vergoed, en kunnen (daana vrees is pas) bij de nieuwe verzekeraar ingediend worden. Aan de hand van de vergoedingen die bij de nieuwe verzekeraar gelden zal dan weer vergoed worden.

Op zich logisch deze regeling, maar wel uitermate vreemd dat de verzekeraars dat NU pas geregeld hebben……….. en dat de overstappende verzekerde hiervan in feite de dupe wordt doordat weer premies en rekeningen moeten worden voorgeschoten……….

Lijkt mij ook een middeltje om de drempel voor degene die nog willen overstappen wat hoger te maken (wil je dit gezeur niet dan is het “veilig” bij je huidige verzekeraar te blijven.

Hans

• miranda

ben ook overgestapt, maar nog niets gehoord. heb de afspraak voor controle bij de tandarts volgende week maar even twee maanden verplaatst.

miranda

• PeepPeep

Extra info, ik zat te focussen op 1 maart maar valt mee:

U heeft nog tot 1 mei om een gunstigere verzekering te kiezen!

U moet dan echter wel vòòr 1 maart uw huidige verzekering opzeggen.

U bent vanaf 1 januari op basis van het nieuwe zorgstelsel verzekerd. Maar bent u wel optimaal verzekerd? Door alle veranderingen en de korte tijd die er was, heeft u zich mogelijk nog te weinig in het nieuwe stelsel kunnen verdiepen. Daar heeft u nu de komende tijd in een wat rustiger sfeer een betere kans voor.

Wij adviseren in principe iedereen om vòòr 1 maart in elk geval de lopende verzekering op te zeggen. Het kiezen en afsluiten van een nieuwe verzekering kan dan nog tot 1 mei. Daarmee heeft u dan 4 maanden de tijd om een goede keuze te maken. Mocht u voor 1 mei niets beters vinden dan u nu al heeft, dan kunt u volstaan met het annuleren van uw opzegging.

• jos

Maar moet de oude verzekering de opzegging van de annulering accepteren? Geldt dat niet als een nieuwe aanmelding, zodat voor de AV selectie kan worden toegepast?

Jos

• PeepPeep

Je oude zorgverzekeraar heeft voor 16 december 2005 een AANBOD gedaan voor een nieuwe verzekering (basis en aanvullend). Dit aanbod kan je tot eind februari accepteren.

Heeft de verzekeraar vóór 1 maart geen bericht van jou gekregen dat je niet op het aanbod ingaat (dus de annulering), dan is dat een acceptatie en ben je officieel verzekerd bij je oude zorgverzekeraar voor het in het aanbod gedane pakket.

Ik vind het een beetje vaag inderdaad hoe dat zit met het verhaal dat je tot 1 mei je nieuwe zorgverzekeraar kan kiezen. Want het is mij niet duidelijk hoe het met de zorgverzekering zit tussen het moment van niet accepteren van het aanbod van de huidige verzekeraar (stopt de verzekering en de dekking dan per 1 maart?) en het sluiten van een nieuwe verzekering bij een andere zorgverzekeraar.

Lijkt mij dat je gewoon bij de oude verzekeraar verzekerd blijft en dat pas bij het afsluiten van de nieuwe verzekering de onderlinge verrekeningen enz. plaats vinden met terugwerkende kracht per 1 januari.

Hans

• Jos

Nee, als je voor 1 mei een nieuwe verzekering afsluit, geldt deze met terugwerkende kracht tot 1 januari. Je bent dus vanaf 1 januari premie verschuldigd en je die nieuwe verzekeraar moet de ziektekosten vanaf 1 janauri vergoeden (voor zover ze onder de nieuwe verzekering vallen natuurlijk).

Jos