Uitgekleed pakket, maar kinderen tóch goed verzekerd?

• Maris

Wij hebben drie kinderen die bij mijn vriend meeverzekerd zijn. Mijn vriend mankeert eigenlijk nooit wat en overweegt nu alleen de basisverzekering af te sluiten met een eigen risico van ? 500,-. Die één of keer tandartsconsult à ? 32,- betaalt hij wel uit eigen zak.

Zijn er gevolgen voor de kinderen als hij een dergelijk pakket neemt (belangrijk is voor ons bijvoorbeeld dat ze verzekerd zijn voor orthodontie)? Ik kan nergens informatie vinden. Wie weet meer?

• M van Dam

Omdat je vriend nooit ziek is, daarom wilt hij alleen een basispakket? En jullie kinderen dan? Zijn die nooit ziek? Die zijn dan ook alleen maar via die basisverzekering verzekerd en niets meer dan dat!

Ook moet er orthodontie bijzitten? Dan kan ik je nu al uit de droom helpen! Orthodontie zit NIET in een basispakket! Of ze moeten al hele scheefgegroeide kaken hebben enzo! Maar als het alleen maar voor de scheve tanden is, dan ben je al heel gauw aangewezen op een aanvullend toppakket!

• Maris

Wat een raar bericht…

ik stel een doodnormale vraag en meneer/mevrouw Van Dam stuurt mij een woedend emailbericht terug voorzien van vele uitroeptekens. Heb ik iets verkeerds gezegd? Mijn excuses in dat geval.

Ik begrijp in elk geval zo ongeveer uit dit mailtje dat mijn vriend zich voor mijn kinderen dus aanvullend moet verzekeren (dat was dus de vraag). Is dat juist?

• Maisy

Wat voor een pakket neem je dan zelf? Als jezelf een uitgebreid pakket neemt kun je de kinderen toch ook bij jou meeverzekeren in plaats van bij hun vader?

• Maris

Ik neem inderdaad een pakket met uitgebreide aanvullende verzekering. Dus kinderen hoeven niet meer bij de kostwinner bijverzekerd te worden en kunnen dus bij mij in de verzekering? Dat zou wel heel mooi zijn!

• Simon Kabelfoon

Zorg dan in ieder geval dat u en uw partner niet op “dezelfde” verzekering/polis worden ondergebracht, want veel verzekeraars verzekeren de kinderen tot 18 gratis mee op basis van de minst uitgebreide dekking van de verzekerde ouder.

• M van Dam

Nee hoor, ik ben helemaal niet boos :-) Ik was alleen een beetje verbaasd!

Kan toch?

Ik vondt het alleen maar raar, dat als je vriend nooit ziek is, en alleen maar een basisverzekering wil, hoe het dan met je kinderen zou moeten? meer niet!

• Maris

Heb even gebeld met IZA.

Kinderen kunnen worden bijgeschreven onder mijn verzekering met uitgebreide aanvullende verzekering. Mijn partner kan tegelijkertijd een basisverzekering met € 500,- eigen risico afsluiten bij IZA zonder dat dit invloed heeft op de dekking van de kinderen.

• PeepPeep

Dat is dus één van de voordelen van het huidige stelsel……

• Joop

In principe hoeven de kinderen niet meer bij de kostwinner meeverzekerd te zijn.

Let echter wel op, als jullie allebei bij dezelfde verzekeraar zitten, want die kunnen hun eigen beleid hebben.

Voorbeeld: bij Achmea (Groene Land/Zilveren Kruis) geldt er een keuze, dus als jij goed verzekerd bent en je vriend niet, kunne ze gewoon gratis van jouw aanvullende verzekeringen meegenieten.

Bij Fortis ASR krijgen ze juist de goedkoopste variant, dus zouden ze dezelfde dekking krijgen als jouw vriend.

In een soortgelijk geval als jij nu beschrijft heeft diegene dan maar besloten om bij een andere verzekeraar het basispakket met hoog eigen risico te nemen, want dan konden de kinderen wel bij hun moeder met de uitgebreide polisdekking meegaan.