"open-collectiviteiten"

• ABS

Welke open-collectiviteiten zijn er zoal?

Zijn er addertjes onder het gras???

• Simon Kabelfoon

Wel ABS je hebt er 2 met regelmaat voorbij zien komen en ik ken ze nog lang niet allemaal (maar kom er wel steeds meer tegen).

Er zijn ook “gesloten-collectiviteiten” die bijvoorbeeld als voorwaarde hebben, dat de werkgever lid wordt van de club (betekent verder niets dan een formaliteit), of dat je zelf lid bent van een vereniging ofzo.

Op zichzelf zitten er geen addertjes onder het gras bij die collectiviteiten, dus niet ineens allerlei verplichtingen waar je aan vast zit.

Gewoon een faciliteit waar je gebruik van kunt/mag maken, niets meer, niets minder.

Er is wel een dreiging en dat is “Den Haag”.

Hoogervorst en de zijnen heeft bepaald, dat er op collectiviteiten voor wat betreft de basisverzekering maximaal 10% korting mag worden gegeven.

Zo'n collectiviteit diende dan wel aan te kunnen tonen, dat er aantoonbare voordelen zijn (voor de verzekeraar) op grond waarvan die hoge korting gegeven wordt.

Daar zullen de meeste collectiviteiten op kunnen struikelen en kan de korting komen te vervallen of lager worden.

Ik kan maar een paar collectiviteiten (open en gesloten) ontdekken, waar aantoonbaar voordeel voor de verzekeraar is, bijvoorbeeld door een flinke uitsparing in administratieve lasten.

Het merendeel zal er, wanneer “Den Haag” dit van ze gaat vragen dit niet kunnen gaan aantonen.

De vraag is evenwel of minister H. hier daadwerkelijk werk van gaat maken en tot dat moment ……. pak dat voordeel.

• sjococo

VGZ heeft ook zo'n mooie deal met United Consumers. 10% korting geldt alleen voor nieuwe klanten. Ineens is per 4 Januari 2006 geen korting voor bestaande klanten meer mogelijk. Het lijkt mij dat juist bij bestaande klanten op administratieve kosten bespaard kan worden, maar dit schijnt niet zo te zijn.

Ik als bestaande klant wordt gestraft, want als er nu teveel nieuwe klanten met 10% korting bijkomen, dan betaal ik in de toekomst eigenlijk extra premie voor het tekort van 2006. Daar begrijp ik nu weer niets van. Stel dat premie 100 euro is, met 10% korting is dat dus 90 euro. Stel in 2007 wordt premie 110 euro, dan krijgt de klant met korting 99 euro berekend. Prachtige regeling…

tanti saluti,

coen

• Simon Kabelfoon

Daar gaat bijv. Delta Lloyd anders mee om.

Overstappen naar een collectief…. geen probleem.