studenten

• schunsland

Wie weet hoe het met studenten die geen inkomen hebben moet?

Mijn zoon heeft geen inkomen, is 1116 euro per jaar aan die basisverzekering en de laagste aanvulling kwijt.

Hij krijgt 403 euro toeslag, blijft er nog 713 euro over,. Zijn basisbeurs is met 14 euro verhoogd, blijft er nog zo'n 700 euro over.

Waar moet hij dat van betalen, zijn basisbeurs daar moet hij zijn boeken van betalen en kleding. Wie kan mij hier antwoord op geven?

De belastingdienst wist het niet, die stuurde mij naar de gemeente, en die weten het ook niet, en de verzekeraars weten het ook niet, en wij doen het niet want we gaan er al 100% op achteruit al zeggen ze van niet.

• wim

Hij betaalde vorig jaar toch ook al een premie neem ik aan?

Of wellicht deed u dat voor hem.

even off topic:

Overigens onbegrijpelijk dat een student geen inkomen heeft, dat betekent dat hem alles aangedragen wordt? Lekker beeld van de werkelijkheid, die krijgt het nog lastig later. Die twee van mij zullen alles wat ze in hun vrije tijd (en da's best veel hoor) uit denken te moeten geven toch echt zelf moeten verdienen.

wim.

• Gabi

Dat is heel makkelijk gezegt……maar wij hebben ook twee studerende dochters met weinig vrije tijd. S'morgens om 6.30 uur met de bus vertrekken, om tegen 8.15 uur op de plaats van bestemming te zijn en s'vonds eerst tegen 18.30 uur weer thuis. 5 dagen in van de week. Daarnaast leren en werkstukken maken van soms wel 500 pagina's. De jongste nu voor 6 maanden op een buitenlandse stage. Ik zou niet weten wanneer de meiden van mij zouden moeten werken. Ze krijgen E 57 studiefinanciering en E 34 zorgtoeslag. Dus al te weinig voor een basisverzekering met aanvulling en tandarts. Dan E 1500 studiegeld en E 1200 boekengeld - per dochter!!!!!!!!!!!!!!!!Kosten buitenlandse stage……..ook voor onze kosten. Wat ook dat valt niet te betalen van hun studiefinanciering.

• wim

Ja het blijft “off topic” en mijn eigen mening, maar zoals je zelf schrijft:

“Ze krijgen E 57 studiefinanciering en E 34 zorgtoeslag.” Je vergeet de OV kaart, en voor je buitenlandse dochter (uitwonende studietoelage)hoor je die in te leveren en dan krijg je de waarde in geld uitgekeerd.

Ik denk altijd maar: Wat je krijgt daar moet je voor bedanken.

Je studeert toch zeker om straks een leuke baan te hebben met een even leuk inkomen. Dat doe je toch voor jezelf !

Je kan ook om 6.30 uur naar je werk, om 8.00 beginnen tot 16.30 en dan naar huis en dan 3 avonden in de week naar de avondschool en in de weekeinden je huiswerk maken voor een jaar of tien/twaalf. Het is maar waar je zelf voor kiest.

Het zou inderdaad beter zijn dat iedereen die de capaciteiten heeft om te studeren dat kan doen zonder daarmee zijn/haar ouders te belasten, maar ook niet de gemeenschap. Als nou gewoon iedereen die vindt dat ‘ie moet studeren een lening afsluit waar al die dingen mee betaald worden en die lening dan weer aflost als ’ie gaat werken ( omdat ‘ie dan meer verdiend als wanneer ’ie niet was gaan studeren) dan heb je al die kromme compensatieregelingen niet nodig.

En een werkstuk van 500 bladzijden, je weet toch wel dat alleen de conclusie gelezen wordt. Ze studeren toch hopelijk niet voor een beleidsfunctie in een of andere overheids- of semi-overheids instelling.

Sorry hoor , moest even m'n frustratie kwijt.

wim.

• Gabi

Waarom ik reageerde: Ik stoor mij eraan, dat er altijd vanuitgegaan wordt, dat studenten een zee van tijd over hebben naast hun studie. In de situatie van mijn dochters niet. Dus moeten zij het met hun studiefinaciering doen.

Een lening is geen optie, want zelfs een studie geeft in deze tijd geen garantie op een baan en dan ben je werkeloos en hebt een torenhoge studieschuld. Ik zie de voorbeelden in onze kennissenkring.

Wat de studietoelage voor een uitwonend kind betreft. Ook al heeft zij de ov kaart ingeleverd, dan nog staan de E 225 welke zij ontvangt in geen verhouding met de reiskosten en de betaling van kost en inwoning in het buitenland. En nee, zij krijgt geen stagevergoeding.

De studiefinanciering vind ik geen overbodige bijdrage. Ons systeem is baseerd op solidariteit. Zoals nu ook met de zorgverzekering. Ik hoef geen kinderen meer, dus ben ik kraamzorg niet nodig. Maar zo werkt het niet. Kinderen zijn en blijven onze toekomst want alleen zo blijft een maatschapij gebaseerd op solidariteit bestaan.

• schunsland

Dank je hoor.

Onze kinderen moeten overal zelf voor betalen, net jij al aangeeft. Daarom heeft hij niets meer over.

Vorig jaar was hij nog gratis verzekerd, want toen was hij nog geen 18 en hij heeft inderdaad altijs een bijbaantje gehad (en gheeft hij nog) zodat hij ziekenfonda verzekerd was. Dit deed hij na schooltijd tot 9 uur 's avonds. Hij kan niet meer gaan werken.

• schunsland

Sorry, hoor, maar de gemeenschap belasten hebben we nog nooit gedaan.

Wij hebben altijd alles al zelf betaald, van brillen tot tandarts , chiropractor enz.

Maar er is inderdaad een catagorie in Nederland die de gemeenschap belast. ( ik zal maar niets noemen) En daar moeten ze eens wat aan doen, die weten precies de wegen hoe het moet. Nou, ik ben het beu om overal maar voor op te moeten draaien, gewoon omdat we te fatsoenlijk zijn. Bij ons komt er ook een eind aan.

En als je het nog niet wist wij werken beiden 6 dagen per week van ‘s morgens 7 tot ’s avonds 8 en soms nog later. En nou moet je ook niet zeggen dat we daar voor gekozen hebben, dat is niet zo want toen wij 25 jaar geleden begonnen, was het zo nog niet. Komt door al die regeltjes en wetten die ze steeds bijverzinnen en veranderen.

• schunsland

O ja, aan die ov kaart hebben ze echt niet zoveel hoor. Bij ons tenminste niet want de bus laat hem regelmatig staan.

En een goede baan, laat me niet lachen. Ik heb al een dochter die werkt, ( heeft ook gestudeerd ,over een 4-jarige opleiding heeft ze 2 jaar gedaan) Dus het zijn bij ons echt geen misbruikers van gemeenschapsgeld

Ze moet blij zijn dat ze een baan heeft,ook al heeft ze geleerd. Die tijd is echt voorbij hoor dan moet je 30tiger zijn.

En voordat je weer zo reageerd, ze moest van ons inderdaad ook de baan aannemen die er is. Beter dat, dan om geld gaan. Dat hebben we ze altijd geleerd.

Leerde dat die ene groep in Nederland ook maar eens

• schunsland

Nog erbij, inderdaad alles wat ze in hun vrije tijd uitgeven daar moeten ze zelf voor zorgen.

En ook de school, en de boeken en de kleding. Ze krijgen nog net eten bij ons.

Je hebt mijn eerste bericht niet goed gelezen.

Daarin gaf ik al aan dat hij ALLES AL zelf moet betalen ( dus helemaal niet makkelijk) en dat kan er niet meer bij.

• Esther

Geachte meneer Schunsland,

Waarom vraagt u zoon geen aanvullende beurs aan? Als het inkomen van de ouders zich daartoe leent dan heeft uw zoon daar rechtop. Mocht u als ouder “teveel”inkomen hebben tja dan is het dus jammer.

Ik heb ook twee studerende kinderen, beiden aan de universiteit, zelfstandig wonend en werkend om een beeld te krijgen. En ja beiden werken erbij, dat hoort er gewoon bij. Wij betalen het collegegeld en alle boeken en zorgverzekering. Dus voldoen we ruim aan de ouderlijke bijdrage.