Da's net zo'n globale benadering als Hoogervorst in eerste instantie deed met een te verwachten premie van zo'n € 1.250 a € 1.200.
Los daarvan is het, mede gezien die prijzenslag, maar uberhaupt vanwege de nog steeds stijgende zorgkosten normaal te verwachten, dat premies volgend jaar zullen stijgen.
Afgelopen jaren gaven regelmatig prijsstijgingen te zien van ca. 10% per jaar.
Bij een gemiddelde basispremie van nu € 90,== kom je dan bij een “normaal verloop” al bijna aan € 100,==.
Simon Kabelfoon schreef:
>
> Da's net zo'n globale benadering als Hoogervorst in eerste
> instantie deed met een te verwachten premie van zo'n € 1.250
> a € 1.200.
> Los daarvan is het, mede gezien die prijzenslag, maar
> uberhaupt vanwege de nog steeds stijgende zorgkosten normaal
> te verwachten, dat premies volgend jaar zullen stijgen.
> Afgelopen jaren gaven regelmatig prijsstijgingen te zien van
> ca. 10% per jaar.
> Bij een gemiddelde basispremie van nu € 90,== kom je dan bij
> een “normaal verloop” al bijna aan € 100,==.
En de lonen zullen niet stijgen. Hoe al die prijsverhogingen vol te houden dan?
Niet verzekeren is geen optie omdat je wettelijk verplicht bent je te verzekeren …
Welke conclusies dan?
Mijn vriend werkt in het transport en daar is zeer zeker geen loonruimte.
Die 1.9 % waar ze het over hebben is je eindejaarsuitkering (die weer in de plaats is gekomen vanwege de overhevelingstoeslag) … die ga je dus mogelijk in de nwe CAO (als die er gaat komen) dus per maand krijgen.
Maar dat is dus geen loonsverhoging.
Daarnaast willen de werkgevers de zaterdagstoeslag van 150% omlaag brengen naar 130%. TVT regeling zijn ze ook aan het inperken waardoor je er als int.chauffeur zo'n € 600,- per maand er op achter uit zult gaan.
En dan nog de 48 urige werkweek die voor de deur staat, nu werkt hij per week zo'n 60 uur! Dat betekent dus in de nwe situatie een inkomensverlies van 12 uur per week. En dus een boel geld.
Ik maak me dus wel degelijk zorgen over de toekomst.
En loonruimte in het transport is er zeer zeker niet.
Ook in andere sectoren is er geen loonruimte. En de Regering heeft zelf gezegd dat de onderhandelaars van welke CAO dan ook de NULlijn moeten aanhouden.
Nou als alles duurder wordt dan komen toch meer en meer mensen in de problemen?
Misschien kijk ik ook wel te ver vooruit hoor …
Maar als het zo wordt als in Zwitserland … met zeer hoge premies wat dan?
Wat maakt de zorg eigenlijk zo duur anyway?
De steeds verder gaande mogelijkheden op geneeskundig gebied zijn de belangrijkste oorzaak van de toename van de kosten.En daarvan willen we allemaal gebruik maken.
Denk eens aan de mogelijkheden om prematuur geboren kinderen in leven te houden, dat kost heel veel geld. We worden gemiddeld veel ouder en dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat we op het gebied van hart- en vaatziekten en van kankerbestrijding steeds meer en duurdere middelen en technieken hebben.Kijk eens naar één van de vele medische programma's op de televisie, wat daar allemaal getoond wordt aan mogelijkheden en vraag je eens af wat dat kost. De koningin heeft pas een knieprothese gekregen, en er zijn vele nederlanders die dank zij dit soort technieken een beter leven kunnen leiden.Maar dat kost per patient heel veel geld. En als je zelf zoiets hebt, zul je ook graag geholpen worden.
Maria
Nu begrijp ik uw reactie wel.
Inderdaad, in de vervoerssector zijn thans tal van maatregelen die tot inkomensachteruitgang gaan leiden.
U vergelijkt echter in de eerdere prik de verwachtte premiestijging per 01-01-2007 en trok gelijk de conclusie, dat inkomens niet zouden stijgen.
Per 01-01-2007 kan ik daar nog geen zinnig woord over zeggen.
2 jaar geleden kreeg ik tijdens een vakantie in frankrijk een acute hernia. ik kreeg daar 4 verschillenden medicijnen voor en moest een week lang s'morgens en s'avonds terug naar de doktersdienst voor elke keer 2 injectie's in mijn rug. Heb alle rekeningen bewaard en ingediend bij de verzekeraar. Het kostte mij 175 euro voor dit alles en heb ook alles terug gekregen.
dit maakte mij wel heel duidelijk dat de medische zorg in frankrijk een heel stuk goedkoper is dan in nederland en ik blijf mij afvragen waarom het hier zo duur is. kijk maar eens op de medicijndoosjes wat daar voor prijzen op vermeld staan.
groeten, miranda
Miranda, dat je 175 euro moest betalen, wil niet zeggen dat dat ook de daadwerkelijke kosten waren. Sommige zaken zullen overigens best goedkoper kunnen, maar wat medicijnen betreft ben je vaak toch weer afhankelijker van de farmaceuten. En de nieuwe / “betere” middelen zijn dan vaak weer een stuk duurder. En owee als de verzekeraar een duurder middel niet wil vergoeden, dan wordt Kassa / Radar / Nova ingeschakeld.
Vanmorgen een discussie mbt Menzis en hun bonus voor huisartsen als ze (indien niet noodzakelijk) niet het dure middel ter verlaging van chlorestorol (?) voor zouden schrijven. Natuurlijk weer actie, protest, kranten radio, de onafhankelijk van de huisarts zou in het geding zijn. Vaak zelfs dezelfde media en journalisten die hoog van de toren blazen als de premies gaan stijgen ….
Mbt topic: helaas wordt de gezondheidszorg duurder (net zoals “alles” eigenlijk), dat is bijna onvermijdelijk. Als je dan in een sector zit waarbij de lonen niet stijgen is dat vervelend. Zuur, maar er zit niets anders op dan allebei werken, en als dat al gebeurde, bezuinigen.
Just
www.joho.nl
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?