onverzekerd - moeilijk verhaal - help!

• Roos

Hallo allemaal,

mijn moeder van 51 is door persoonlijke redenen onverzekerd. Met oudejaar heeft ze een herseninfarct gekregen en ligt nu in het ziekenhuis waar ze gelukkig goed verzekerd is.

Omdat zij niet verzekerd is, heeft zij ook bijna tot geen gebit meer. Een half kunstgebit wat op instorten staat zal ik maar zeggen. Allemaal hopeloos.

Zij is in het verleden verzekerd geweest maar dit is door niet betalen van premies ingetrokken. Sinds die tijd gaat zij onverzekerd door het leven. Naast dit probleem zijn er ook nog huisvestingsproblemen maar dat terzijde.

Ik maak me heel veel zorgen om mijn moeder, dat begrijpen jullie vast.

Mijn vragen zijn:

Wordt ze uberhaupt nog toegelaten voor een verzekering?

En..hebben jullie tips of aanbevelingen en kennen jullie een soortgelijke situatie?

Heel erg bedankt.

Een bezorgde dochter

• ABS

Ze zeggen dat ze IEDEREEN dit jaar moeten accepteren.

Dus ook jouw moeder … in ieder geval voor de basisverzekering.

Toch moeten wel de premies betaald worden.

Maar je zegt nu ‘ze ligt in het ziekenhuis en is goed verzekerd’ ???

Hoe bedoel je dit?

Is ze nu wel of niet verzekerd?

• Maisy

Ik weet van een vriend van mij, die met dakloze verslaafde mensen heeft gewerkt, dat je niet zo heel gauw uit een ziekenfondsverzekering wordt gezet, ook al betaal je zelf de premie niet. Vaak wordt door bv. de sociale dienst het werkgeversdeel wel betaald. Heb je al bij haar laatste verzekering nagevraagd of ze echt wel uitgeschreven is?

• Roos

Bedankt, en nee ze is nu NIET verzekerd. en ja ik heb nagevraagd bij haar zorgverzekeraar.

Ze krijgt nu een ww-uitkering van de UWV. Ik heb ze gebeld om te vragen in hoeverre ze via hen een premie betaalt. Dat doet ze niet. Moet ik nu een ziekenfondsverzekering aanvragen voor haar en nog iets regelen met UWV?

• ABS

He?

Maar het UWV moet het werkgeversdeel toch inhouden en afdragen???

WW uitkering? Hoe oud is jouw moeder dan???

Nu moet je een basisverzekering voor haar regelen.

Maar de uitkerende instantie moet het werkgeversdeel afdragen daar ben ik me bijna zeker van …

Wie betaald dan nu de kosten voor haar ziekenhuisopname???

• ABS

> WW uitkering? Hoe oud is jouw moeder dan???

O sorry dat stond er al bij … 51 ..

• Roos

Ja dat dacht ik dus ook, ik bedoel, dat is bijna een zekerheid. Maar de dame die haar dossier erbij pakte zei in eerste instantie dat ze premie afdroeg maar ze niet wisten aan wie. Verder vertelde ze me later dat ze zich vergist had en een particuliere verzekering had en dus niets afdroeg. (UWV, wat moet je ermee..)

Mijn moeder is 51 jaar.

Het ziekenhuis heeft een fonds voor onverzekerden, dus ik neem aan dat zij toch wel het e.e.a. vergoeden, tot op heden, het is natuurlijk net gebeurd, heeft niemand mij daar nog echt een goed antwoord op kunnen geven, ook het ziekenhuis niet.

• ABS

Snel contact opnemen met een zorgverzekeraar en een basisverzekering afsluiten voor je moeder. En aan de uitkerende instantie de gegevens van deze verzekeraar doorgeven want dan moeten zij ook hun werkgeversbijdrage overmaken.

Vreemd dat het uwv dit niet schijnt te weten???

• Roos

ja heel vreemd….dat vond ik ook.

Ik ga me eens verdiepen in een zorgverzekeraar voor haar en z.s.m. contact opnemen.

Bedankt ASB :-)

• sjococo

Regel op zijn minst een basisverzekering voor haar. Dat is namelijk verplicht per 1-1-2006 en een bij de overheid bekend staande Nederlander krijgt automatisch een boete bij niet verzekerd zijn voor de zorgverzekering. Alleen iemand die echt helemaal niets heeft en dan bedoel ik geen inkomen, geen huis en geen persoonlijke bezittingen kan niet geplukt worden. Maar deze groep mensen lopen het risico dat ze in de toekomst zelfs niet meer voor spoedeisende hulp geholpen worden. Ook de mensen die de premie niet (meer kunnen) betalen, worden straks na een paar aanmaningen en opschorten van de dekking zonder pardon uit de verzekering gegooid en mogen het zelf uitzoeken. Vanzelfsprekend krijgen zij dan ook automatisch de boete opgelegd. Amerikaanse toestanden zijn dichterbij dan U denkt.

Vraag meteen bij de belastingdienst voor haar zorgtoeslag aan, als dat nog niet gebeurd is.

De wetgever heeft het hele verhaal vanuit de overheid gezien heel goed dichtgetimmerd. Aan iedereen de taak om daar op zijn eigen manier mee om te gaan.

tanti saluti,

coen