"losse" aanvullende verzekeringen

• Heleen

In de informatie over de nieuwe zorgverzekering ben ik vanaf het begin al tegengekomen dat het in 2006 mogelijk zal zijn om de aanvullende- en de basisverzekering bij verschillende zorgverzekeraars af te sluiten. Om een verzekering te vinden die het beste aansloot bij mijn eisen, zocht ik dus apart voor ‘gewone’ aanvullende verzekering en voor de aanvullende tandartsverzekering. Echter toen ik voor in ieder geval de aanvullende verzekering mijn keus had gemaakt, bleek dat bijna geen enkele verzekeraar deze mogelijkheid van het ‘los’ afsluiten van een aanvullende verzekering ook daadwerkelijk biedt. De ‘gewone’ aanvulling stond voor mij vast, en bij dezelfde zorgverzekeraar zou ik dan ook mijn basisverzekering af moeten sluiten. Ik ging dus op zoek naar een losse tandartsverzekering met een voor mij redelijke dekking en premie. Ik heb al een stuk of tien zorgverzekeraars gebeld, maar de enige waar het mogelijk was alleen een aanvullende verzekering af te sluiten, was FBTO- maar dan werd de premie wel 50%(!) hoger. Ik kan ze wel systematisch allemaal af gaan bellen, maar weet iemand hier toevallig welke zorgverzekeraars deze mogelijkheid bieden? En weet iemand misschien waarom onze voorlichters ons iets hebben voorgehouden wat in de praktijk niet echt (of maar heel beperkt) mogelijk blijkt?

• Adri

Zover ik weet mogen alle aanvullende verzekeringen los gesloten worden.

Onlangs nog een losse tandarts verzekering berekend en ik heb geen afwijkingen in prijs gekregen bij Fortis. Client is er niet verder op ingegaan, dus of het een fout op de site is weet ik niet.

Gewoon proberen zou ik zeggen.

• Heleen

Adri schreef:

>

> Zover ik weet mogen alle aanvullende verzekeringen los

> gesloten worden.

> Gewoon proberen zou ik zeggen.

Vreemd dat alle verzekeraars waar ik ernaar vraag, dan deze mogelijkheid niet blijken te bieden. Gewoon proberen doe ik als volgt: ik bel een verzekeraar met een voor mij redelijk pakket op met de vraag of het mogelijk is een losse aanvullende verzekering bij hun af te sluiten. Het antwoord tot nu toe is (op FBTO na) steeds ‘nee’ geweest. Op de websites van de maatschappijen staat hier helemaal niets over, dus ik ben gedwongen de informatie op een andere manier te achterhalen. In eerste instantie krijg ik dan steeds heb antwoord “dat is niet gebruikelijk, mevrouw” (alsof mij dat iets uitmaakt!) en bij navraag blijkt dan steeds dat het niet mogelijk is. De praktijk blijkt dus toch anders in elkaar te zitten dan de theorie..

• Ingrid

ik heb ook geprobeert om alle drie (basis, tand en aanvullend) de verzekeringen apart onder te brengen maar dat gaat toch niet, al is dat wel beloofd. Op sommige offerte's staat het wel in het klein aangeven “alleen in combinatie met basisverzekering”. Dit is weer zo iets… wordt wel beloofd door Den Haag maar is niet uit te voeren. Maar goed nu kan ik weer opnieuw gaan beginnen met uitzoeken welke bij mij het beste past.

• ABS

Het blijkt nauwelijks mogelijk te zijn.

Maar ook als het je lukt en er moet worden uitgekeerd, verwacht ik de nodige problemen … getouwtrek tussen beide verzekeringen etc etc etc

• roosje

Bij Avero Achmea ku je een losse aanvullende verzekering nemen en ook bij Friesland.

Bij Achmea wel een hogere premie.

Denk goed na over de acceptatie als je wilt wisselen na 2007.

Met declaraties wordt het wel lastiger voor het deel wat in het basispakket zit .