Verplichte acceptatie basisverz. maar na 2006 kans op hogere basispremie?

• Bartelo

Hallo allemaal,

Iedere zorgverzekeraar is verplicht om iedereen voor de basisverzekering te

accepteren.

Stel, je bent een chronisch zieke en ik wil voor de basisverzekering in 2007 overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Kan deze de premie voor basisverzekering drastisch verhogen? Of is de verzekeraar verplicht deze basisverzekering aan te bieden volgens de door hem normale vastgestelde premie zoals die nu ook wordt aangeboden.

Met andere woorden; mag een zorgverzekeraar de premie voor basisverzekering in de toekomst individueel aanpassen? Als dat zo is dan is het toch voor chronisch zieken helemaal uitgesloten om ooit nog eens over te stappen omdat de aangeboden premie omhoog zal schieten?

Kan iemand me hier iets over vertellen?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Groet,

Bart

Maar als ik nu in 2007 besluit over te stappen naar een andere verzekeraar voor de basisverzekering en ik ben chroni

• Simon Kabelfoon

De acceptatieplicht bij verzekeraars voor de basisverzekering is in de wet verankerd, dus daar hoeft u geen probleem mee te verwachten.

Dat ligt wel anders voor dse aanvullende verzekeringen en dat maakt het straks toch weer lastig om in zo'n situatie volledig over te stappen.

• Heleen

Simon Kabelfoon schreef:

>

> De acceptatieplicht bij verzekeraars voor de basisverzekering

> is in de wet verankerd, dus daar hoeft u geen probleem mee te

> verwachten.

> Dat ligt wel anders voor dse aanvullende verzekeringen en dat

> maakt het straks toch weer lastig om in zo'n situatie

> volledig over te stappen.

Klopt, is het nu in feite al, hoewel de meeste zorgverzekeraars voor 2006 ook iedereen voor de aanvullende verzekeringen accepteren. Maar het is wel zo dat er weinig verzekeraars zijn die mensen accepteren die alleen een aanvullende verzekering af willen sluiten, en dus de basisverzekering elders hebben.

Even terug naar de vraag: er is een verbod op premiedifferentiatie voor de basisverzekering. Een zorgverzekeraar is dus verplicht aan iedereen, ziek of niet, oud of jong, de basisverzekering voor dezelfde prijs aan te bieden. Dit geldt echter weer niet voor de aanvullende verzekering..

• Bartelo

Heleen bedankt voor je reactie, weet ik nu dat ik met een basisverzekering ook na 2006 gewoon overal terecht zonder dat de verzekeraar de premie individueel vast gaat stellen.

groet,

Bart

• ABS

Basisverzekering bij bedrijf A

Aanvullend bij bedrijf B

Dat lijkt me in het geval dat je die verzekeringen nodig hebt nogal een drama.

Hoezo?

Probeer je correspondentie maar dan eens op orde te houden …

• Bartelo

Zo heb ik het nog niet bekeken en ja dat wordt nog een lastige op die manier.

Vooral als straks beide verzekeraars de ander aanwijst om te betalen voor het e.o.a.