Effecten op de inkomsten belasting
Er wordt bij alle discussie over het nieuwe zorgstelsel veel gepraat over de premiehoogte basisverzekering. De verschillen tussen de verzekeraars liggen daarbij op enkele tientjes per jaar. Tot mijn verbazing hoor ik weinig tot geen geluiden over de effecten die de belastbare werkgeverspremies op de inkomens hebben welke het gevolg zijn van het nieuwe stelsel en die lijken mij aanzienlijk hoger als die van de premies. Iedereen lijkt af te wachten tot de loonstrook januari in de bus valt.
Ik heb begrepen dat de door werkgever af te dragen premie bij het belastbare inkomen van de werknemer zal worden opgeteld. In mijn persoonlijke situatie heb ik dit doorgerekend. Mijn totale premie afdrachten blijven nagenoeg gelijk vergeleken met mijn eerdere particuliere verzekering. Waar echter eerst mijn werkgever een deel van deze premie aan mij restitueerde en ik daar vervolgens belasting over afdroeg, dient mijn werkgever nagenoeg ditzelfde bedrag in 2006 aan de overheid af te dragen, waar ik vervolgens ook nog eens belastingplichtig over ben. Afhankelijk van de feitelijke ziektekosten in 2006 zal ik er daardoor persoonlijk tussen de 93% en de 111% op achteruit gaan! Mijn werkgever is tegelijkertijd dezelfde kosten kwijt, maar in plaats dat dit mij een tegemoetkoming in mijn ziektekosten oplevert zie ik mij geconfronteerd met een extra belastingheffing hierover.
Ik verwonder er mij over dat de fiscus zo mee zal profiteren van dit nieuwe zorgstelsel wat naar verwachting vele miljarden zal gaan opleveren en dat dit blijkbaar geen enkele stof tot discussie oplevert. Mijn vraag is waarom deze premieafdracht door de werkgever niet belastingvrij kan zijn voor de werknemer?
Rein Dekker