Inkomstenbelasting werkgerverspremie nieuwe zorgstelsel

• Rein Dekker

Effecten op de inkomsten belasting

Er wordt bij alle discussie over het nieuwe zorgstelsel veel gepraat over de premiehoogte basisverzekering. De verschillen tussen de verzekeraars liggen daarbij op enkele tientjes per jaar. Tot mijn verbazing hoor ik weinig tot geen geluiden over de effecten die de belastbare werkgeverspremies op de inkomens hebben welke het gevolg zijn van het nieuwe stelsel en die lijken mij aanzienlijk hoger als die van de premies. Iedereen lijkt af te wachten tot de loonstrook januari in de bus valt.

Ik heb begrepen dat de door werkgever af te dragen premie bij het belastbare inkomen van de werknemer zal worden opgeteld. In mijn persoonlijke situatie heb ik dit doorgerekend. Mijn totale premie afdrachten blijven nagenoeg gelijk vergeleken met mijn eerdere particuliere verzekering. Waar echter eerst mijn werkgever een deel van deze premie aan mij restitueerde en ik daar vervolgens belasting over afdroeg, dient mijn werkgever nagenoeg ditzelfde bedrag in 2006 aan de overheid af te dragen, waar ik vervolgens ook nog eens belastingplichtig over ben. Afhankelijk van de feitelijke ziektekosten in 2006 zal ik er daardoor persoonlijk tussen de 93% en de 111% op achteruit gaan! Mijn werkgever is tegelijkertijd dezelfde kosten kwijt, maar in plaats dat dit mij een tegemoetkoming in mijn ziektekosten oplevert zie ik mij geconfronteerd met een extra belastingheffing hierover.

Ik verwonder er mij over dat de fiscus zo mee zal profiteren van dit nieuwe zorgstelsel wat naar verwachting vele miljarden zal gaan opleveren en dat dit blijkbaar geen enkele stof tot discussie oplevert. Mijn vraag is waarom deze premieafdracht door de werkgever niet belastingvrij kan zijn voor de werknemer?

Rein Dekker

• Jos

lees dit maar eens:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1107&i=26217&t=26217

• Willem-Jan

Dat er relatief weinig ophef over is verbaast mij ook. Wat ik mij daarnaast afvraag is of de werkgever ‘zomaar’ een tegemoetkoming in de ziektekosten die ik tot 31/12/05 krijg mag gebruiken voor een door overheid verplichte werkgeversbijdrage aan de ziektekostenverzekering per 1-1-2006 (de bijdrage aan mij verdwijnt). Hierdoor ga ik er in mijn geval netto fors op achteruit, ruim 100 euro per maand (nu ik particulier met 3 kinderen, vrouw werkt 20% in ziekenfonds).

Willem-Jan

• ABS

Ik denk dat daar nog geen ophef over is omdat het voor velen onduidelijk is.

Premies van de Basisverzekering en de aanvullende verzekeringen kunnen we allemaal terug vinden op het internet.

Dat is overzichtelijk (hm … ) maar je ziet ze zwart-op-wit staan. Da's wel zo duidelijk.

Wat betreft je inkomsten en het werkgeversdeel van de ziektenkosten … dat is voor velen echt abracadabra!

Het percentage zfw wg is nu 6.750 %

Dat gaat toch enigzinds omlaag?

Maar dat deel is nu toch ook al belast?

Bij een andere werkgever vind ik op een salarisstrook je een percentage van ZFW 1,450%

Bij een van de uitzendbureau's waar ik werk is dat 6,36 %

?????

Draag mij maar weg …

• ABS

Bedrijf X

Bedragen ZFW WG 6.750 % staat wel vermeld, maar op vele andere loonstrookjes dus niet!

Premie zfw 1.450 %

Dus totaal denk ik dan? bijna 8% ???

Wie kan ons dat uitleggen … huidige situatie (al is die nog maar kort) en de toekomstige situatie???

• sjococo

Werkgeversbijdrage ZFW gaat iets omlaag, voor de door werknemer af te dragen belasting en sociale premies wordt deze premie bijgeteld als loon, vandaar dat U dit op loonstrook ziet. Het totaalbedrag van werknemers- en werkgeverspremie staat ook op de jaaropgave.

Uitzendbranche krijgt premiekorting die door toeslag door overige werkgevers wordt betaald. Wilt U meer weten, bestel dan handboek van belastingdienst en UWV bij de belastingdienst. Nederlandse regelgeving is te uitgebreid met teveel uitzonderingen, waardoor er een gigantisch duur systeem van geld rondpompen is ontstaan.

tanti saluti,

coen