Aftrekbaarheid premies

• Eljo

Lees ik het nu goed? Zijn de betaalde nominale premies aan de zorgverzekeraar niet meer aftrekbaar als Buitengewone uitgaven, dit in tegenstelling tot en met dit jaar? Volgens mij zijn de premies aanvullende verzekering nog wel aftrekbaar, alsmede de betaalde inkomensafhankelijke bijdrage.

Ik had de gedachte dat veel meer mensen nu in aanmerking zouden komen voor aftrek wegens ziektekosten, maar dat blijkt ook al weer tegen te vallen…..

• Eric

Eljo,

In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt met ingang van 2006 het bedrag van de drempel verlaagd met de op de belastingplichtige drukkende standaardpremies voor de Zorgverzekeringswet (€ 1.015 per persoon) en verhoogd met een herrekende zorgtoeslag.

Drempels buitengewone uitgaven

De drempelberekening voor buitengewone uitgaven wordt met ingang van 2006 op enkele punten aangepast.

- Het percentage wordt verhoogd van 11,2% naar 11,5% van het verzamelinkomen.

- Er geldt geen maximumdrempel meer.

Ook vinden aanpassingen plaats in verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel.

De kosten voor ziekte, invaliditeit en dergelijke komen voor aftrek in aanmerking voor zover zij meer bedragen dan een bepaalde drempel. Het gaat dan om kosten van belastingplichtige zelf, zijn fiscale partner en zijn kinderen jonger dan 27 jaar en tot het huishouden van belastingplichtige behorende ernstig gehandicapte personen van 27 jaar of ouder en van tot zijn huishouding behorende zorgafhankelijke ouders, broers of zusters.

De drempels zijn als volgt voor 2006

- Bij een verzamelinkomen van 0 tot € 6.783,– is de drempel € 780,–

- Bij een verzamelinkomen van € 6.783,– of meer is de drempel 11,5% van het verzamelinkomen.

Als de belastingplichtige het hele jaar een partner heeft gehad, moeten de verzamelinkomens van de belastingplichtige en zijn partner worden samengevoegd en worden de in de tabel genoemde bedragen verdubbeld.

In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt met ingang van 2006 het bedrag van de drempel verlaagd met de op de belastingplichtige drukkende standaardpremies voor de Zorgverzekeringswet (€ 1.015 per persoon) en verhoogd met een herrekende zorgtoeslag.