Terug van wereldreis, en nu?

• Melanie

Hallo,

Ik heb onlangs een wereldreis van een jaar gemaakt. Hiervoor had een volledig dekkende reisverzekering afgesloten van 12 maanden + 2 maanden thuiskomst (voor mijn reis zat ik in het ziekenfonds).

Inmiddels ben ik alweer ruim 2 maanden thuis en is mijn reisverzekering verlopen. Ik oben ok weer een aantal weken aan het werk. Bij aanvang van mijn baan heb ik op de inschrijfformulieren een verzekeringsmaatschappij moeten invullen (ik heb toen maar verzekeringsmaatschappij ingevuld waar mijn ouders bij zitten). Tot op heden heb ik me bij die verzekeraar niet ingeschreven.

Mijn vraag is:

- ben ik NU verplicht om me te verzekeren (of heb ik ivm nieuwe zorgverzekeringstelsel tot mei de tijd)?

- hoe zit het met mijn werkgever die werknemersbelasting over mij betaald; kan ik gewoon nieuwe zorgverzekeringstelsel afwachten of moet ik me inschrijven bij verzekeraar die ik heb opgegeven bij aanvang van mijn baan?

Ik kan me herinneren dat ik ooit bij verandering van baan per ongeluk de verkeerde data (einddatum oude baan, startdatum nieuwe baan) had doorgegeven waardoor er een gat ontstond (lees: ik ‘onverzekerd’ rondliep) en ik daarom een boete moest betalen.

Groetjes,

• Simon Kabelfoon

Op dit moment is de ziekenfondswet nog normaal op u van toepassing, dus lijkt het me de juiste weg, dat u zich alsnog daar gaat aanmelden.

Evengoed behoudt u dan het recht om de nieuwe basisverzekering (met aanvullende verzekeringen) van uw huidige verzekeraar per 01-01-2006 te weigeren en op te zeggen voor 01-03-2006 (en elders dekking te regelen voor 01-05-2006).

• sjococo

Ook voor 2005 gelden voor U de regels van ziekenfonds en particulier, dus inkomensafhankelijke keuzevrijheid. U dient zichzelf bij een maatschappij aan te melden, daarvoor bent Uzelf verantwoordelijk. Op dit moment loopt U onverzekerd rond, maar niet onrechtmatig ingeschreven in ziekenfonds zoals U in verleden eens is overkomen. U bent tot en met 31-12-2005 geen boete verschuldigd.

Voor 2006 kunt U zelf net als ieder ander een maatschappij kiezen naar vrije keuze.

U kunt echter niet tot Mei 2006 wachten. U bent dan niet verzekerd en ook dan is volgens de nieuwe zorgwet een boete aan de overheid verschuldigd. Dit is allemaal goed dichtgetimmerd; er is immers genoeg ervaring opgedaan met ziekenfondswet.

tanti saluti,

coen