plavix en ziekenhuis

• Bert

Een soort ‘houvast’ om te kunnen beslissen bij welke maatschappij ik me ga verzekeren, heb ik me voorgenomen om antwoord te krijgen op de volgende twee vragen:

1 bij welke verzekering kan ik ingeval van ziekhuisopname (los van het medisch probleem) vergoeding krijgen voor een eigen kamer? Misschien ligt deze vraag meer op de weg van het ziekenhuis zelf, maar ik ben nu zovaak op bezoek geweest bij familie en vrienden in het ziekenhuis, dat ik er tegenop zie om ooit in het ziekenhuis in een gemeenschappelijke zaal te moeten liggen.

Heeft u / iemand anders ook een antwoord willen hebben op deze vraag?

2 de tweede vraag is ‘actueel’: welke verzekering vergoedt het dure hart-medicijn Plavix. In een tv-fragment hoorde ik dat Delta Lloyd dat niet doet. Wie weet of heeft een overzicht van de maatschappijen die dat wel doen?

Ik ben benieuwd!

Bert

• maria

Ikzelf woon in het noorden van het land. Je gevoelens over het met meerdere personen in een vertrek te moeten verblijven juist wanneer je ziek bent, deel ik.

Ik heb daarom alle ziekenhuizen in de drie noordelijke provincies gebeld en gevraagd of ze dit soort faciliteiten hadden.En bij al deze ziekenhuizen was het antwoord:“nee, alleen op medische indicatie wordt een patient op een kamer alleen geplaatst.Ook al is hij er voor verzekerd.”

De kans dat ik voor een geplande opname in een ziekenhuis zal belanden is klein.Daarom heeft het voor mij dan ook geen zin om een klasseverzekering af te sluiten, hoezeer me dat ook spijt.

Ik heb geen ziekenhuizen in de andere provincies hierover benaderd.Je zou eens kunnen proberen in de ziekenhuizen in den Haag.Want hoe doen ze dat daar met het koninklijk huis, politici en diplomaten?

Avero heeft een verzekeringsvorm voor luxeverpleging..

http://www.averoachmea.nl/web/show/id=106110

Maria

• lauren

Over dat laatste had ik ook een vraag. Ik las in het AD dat de aanvullende verzekering eigenlijk alleen heel nuttig is als je dat soort speciale medicijnen gebruikt, hoe weet ik welke medicijnen dat zijn en voor welke ziekte?

• Simon Kabelfoon

Da's niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Er is een soort standaard geneesmiddelen lijst opgenomen in het GVS (Geneesmiddelen Vergoedings Systeem).

De basisverzekering vergoedt alleen de daarin genoemde medicijnen (soms nog met een eigen bijdrage voor de verzekerde).

Bij een echt uitgebreide verzekering kun je aanspraak maken op dekking van die eventuele eigen bijdragen in dat GVS, maar ook op de medicijnen die wel in Nederland zijn geregistreerd (dus officicieel erkend zijn zeg maar), maar niet in die GVS-lijst zijn opgenomen.

Het verhaal van Bert inzake DL verbaast me, omdat haar Top-dekking juist volledige aanvullende vergoeding geeft bovenop en naast het GVS.

Wellicht had de betrokkene bij DL niet die meest-uitgebreide dekking??

't Is overigens inderdaad een nuttige (maar niet volledige) opmerking in het AD, dat de aanvulling juist voor die medicijnkosten nuttig kan zijn (dat geldt namelijk voor veel meer zaken).

Medicijnkosten kunnen fors uit de klauw gieren (voor de vezekerde) wanneer die baat heeft bij een medicijn dat niet in het GVS is opgenomen.

• Els

Dat was het programma Netwerk. zorgverzekeraar De Friesland vergoedde Plavix wel, maar of dit in 2006 (de nieuwe zorgverzekering)ook zo is, weet ik niet.Simon Kabelfoon schreef:

>

> Da's niet zo eenvoudig te beantwoorden.

> Er is een soort standaard geneesmiddelen lijst opgenomen in

> het GVS (Geneesmiddelen Vergoedings Systeem).

> De basisverzekering vergoedt alleen de daarin genoemde

> medicijnen (soms nog met een eigen bijdrage voor de

> verzekerde).

> Bij een echt uitgebreide verzekering kun je aanspraak maken

> op dekking van die eventuele eigen bijdragen in dat GVS, maar

> ook op de medicijnen die wel in Nederland zijn geregistreerd

> (dus officicieel erkend zijn zeg maar), maar niet in die

> GVS-lijst zijn opgenomen.

> Het verhaal van Bert inzake DL verbaast me, omdat haar

> Top-dekking juist volledige aanvullende vergoeding geeft

> bovenop en naast het GVS.

> Wellicht had de betrokkene bij DL niet die meest-uitgebreide

> dekking??

> 't Is overigens inderdaad een nuttige (maar niet volledige)

> opmerking in het AD, dat de aanvulling juist voor die

> medicijnkosten nuttig kan zijn (dat geldt namelijk voor veel

> meer zaken).

> Medicijnkosten kunnen fors uit de klauw gieren (voor de

> vezekerde) wanneer die baat heeft bij een medicijn dat niet

> in het GVS is opgenomen.

• Winifred

Bert,

Over Plavix is al veel geschreven maar de minister vindt het in vergelijk met het veel goedkopere Aspirine goed genoeg voor de Nederlanders

De cardiologen die patienten behandelen na een hart infart, beweren echter dat Plavix na een infarct veel gunstiger werkt en minder doden oplevert.

Zij kunnen dat onderbouwen met onderzoeken vanuit heel Europa

Dus kiezen tussen een zieke dode patient of meer centen ( 60 E p/m )

Voor dit laatste kiest natuurlijk de minister

De cardiologen pikken dit niet en gaan naar de rechter

Kort geding dient binnenkort

Vandaag in NRC ook artikel + politiekgekonkel erbij

• Louis

Naar het zich laat aanzien is ook in het westen “klasse verpleging” geheel of nagenoeg geheel afgeschaft.

Zonder namen te noemen kan ik mij niet voorstellen dat iedereen op een gedeelde kamer wordt verpleegd.

Ik ervaar het als heel onaangenaam dat wanneer je om medische oorzaken al met problemen zit, dat je dan ook nog je privecy moet inleveren, zeker wanneer je met veel mensen op een kamer moet liggen, terwijl je je leven lang betaald heb voor klasse verpleging.

Medisch is het dan wel het zelfde maar de meerprijs voor een hotelfunctie wil ik tot op zekere hoogte graag betalen