IZZ: natura of restitutie?

• Marieke

Ik heb ons aanbod van IZZ binnen.

85,80 voor het basispakket, 18,85 voor basisaanvullend en 14,50 voor regeling aanvullend 1. Totaal 238,30 per maand voor 2 personen.

De inhoud van het pakket staat er niet bij, kan ik wel online nakijken, maar zal vergelijkbaar zijn met wat het was.

Wel no-claim, geen eigen risico.

Wat ik er niet uit kan opmaken is of dit natura of restitutie is. Weet iemand dat?

Verder kreeg ik van de Rabobank een aanbod voor 7,5% korting op de basis en 10% korting op de aanvullende verzekeringen bij Interpolis.

Mijn personeelsvereniging is bezig met een collectieve regeling, maar het lastige is dat ik 1 februari ergens anders ga werken. Zij hebben nu ook IZZ, maar ik heb geen idee of daar ook nog naar collectief gezocht wordt.

Op zich heb ik goede ervaringen met IZZ (onderdeel van VGZ). Alleen het upgraden naar aanvullend 2 waar ik maanden geleden om verzocht heb is niet gebeurd. Ik heb de medische vragenlijst teruggestuurd (moest naar de werkgever) en daarna niks meer vernomen. Ook zelf geen actie meer ondernomen trouwens.

Wat vinden jullie van het aanbod van IZZ?

• Simon Kabelfoon

Wanneer u nu nog niets onderneemt (dus geen akkoord geeft aan IZZ of daar een wijziging op doorgeeft,want dan gaat u indirect ook akkoord) heeft u tot 01-03-2006 de tijd om het aanbod van IZZ alsnog af te wijzen (en tijdig elders iets te regelen).

IZZ is overigens een naturaverzekering, maar naar zeggen van VGZ (en IZZ zal dienovereenkomstig handelen) heeft men met vrijwel alle zorgaanbieders in Nederland contracten en zou daarmee uw vrije keuze gegarandeerd zijn.

Mijn persoonlijke mening daarover is, dat er wordt gesproken over “bijna alle zorgaanbieders” (dus sowieso niet alle, dan ook geen volledig vrije keuze zo is mijn redenatie).

Bovendien blijft het een naturaverzekering, dus komt men gaandeweg tot andere afspaken met een meer beperkte keuze aan zorgaanbieders, dan kunt u daar als verzekerde weinig tegen ondernemen (en wordt u dus alsnog “gestuurd”).

Overigens is de prijs/prestatieverhouding van IZZ best goed te noemen, wat niet wil zeggen dat er veel meer-uitgebreide aanvullende dekkingen in de markt zijn (die beter aansluiten bij uw zorgbehoefte/-consumptie).

Aanbod van Rabo/Interpolis betreft overigens een zogenaamde mix-polis, een combinatie van natura en restitutie, waarbij de verwachting is, dat die polisvariant steeds meer de kant van natura zal opschuiven.

De in het vooruitzicht gestelde korting (voor RABO-leden) is best aardig, maar er zijn betere aanbiedingen in de markt te verkrijgen.

• Marieke

Bedankt voor je antwoord.

Ik wil eigenlijk een restitutiepolis, dus daarmee valt IZZ dus af. Wel jammer, want ik ben tot nu toe erg tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding.

Sowieso wil ik voor een van ons de aanvullende dekking veranderen, dus ik ga in januari eens vergelijken.

Voor 1 persoon wil ik basis + uitgebreid tandarts (o.a. kronen, jaarlijks zo'n 1200 euro kwijt, tot nu toe daarvan ca. 450 vergoed) + fysiotherapie

Voor de ander basis + brillen + fysiotherapie, geen tandarts.

Als fysiotherapie de boel veel duurder maakt kan het er ook uit, dat kunnen we dan beter zelf ophoesten als het nodig is.

Nog tips welke verzekeraars ik dan eens langs moet? Ik ga in ieder geval nog wat van die vergelijksites gebruiken.

• Pierre

Wij zijn al jaren bij VGZ particulier verzekerd en naar tevredenheid.Wij willen ook een restitutiepolis;ook al kost het wat meer.Heb vandaag een offerte van CZ gekregen met de aanvullende verzekeringen en tandarts lijkt het me niet zo slecht.

Als er tips voor een maatschappij met restitutie meldt dit dan!

• Simon Kabelfoon

Tja, er zijn er vele met een restitutiepolis en behoorlijke uit te breiden aanvullende verzekeringen.

Kijk eens bij Avero-Achmea, Delta Lloyd en ONVZ bijvoorbeeld.

• Pierre

Simon,

In ieder geval bedankt voor de moeite.Het is overigens een zeer moeilijke zaak om dat goed uit te zoeken.Ben hier al een tijd mee bezig.Zie zo langzamerhand door de zorgbomen het verzorgingsbos niet meer.