natura of restitutie

• HJV

de “ Beter Af Polis ” van Achmea/Zilveren Kruis is dit een

Natura of Restitutie verzekering.

mijn dank is groot,

HJV

• maria

Het is een mengvorm.

Maria

• Simon Kabelfoon

Volgens mij betreft het een natura-polis (voor zover die er nu al in de meest zuivere vorm bestaat), zie o.a. op http://www.zorgkiezer.nl/main.php?regio_id=-1&action=polis_overzicht

• maria

Bij ZilverenKruis ben je vrij in de keuze van de zorgverlener.Bij een zuivere naturapolis is dat niet het geval.Daarom zou ik de polis van zilveren Kruis een mengvorm willen noemen.

Maria

• Simon Kabelfoon

Dat roept DSW ook.

Punt is natuurlijk hoelang dat zo blijft.

Maatgevend zijn de polisvoorwaarden (heb ik net binnen, ga bestuderen) en wat die meldt over welke acties verzekeraar mag ondernemen (lopende het jaar dat je dus geen kant op kan).

Strikt genomen bestaat er op dit moment helemaal geen 100% naturaverzekeraar in Nederland en zijn het vooralsnog allemaal mengvormen, waar gesproken wordt over natura.

• maria

Ik heb hierover een schrijven van Zilveren Kruis gehad..Hierin staat:

“ZilverenKruis biedt alleen een combinatie aan van de natura- en restitutiepolis.Voordeel hiervan is dat er voor veel zorg goede afspraken gemaakt kunnen worden met zorgverleners.Bovendien behoudt u door het restitutiegedeelte de vrijheid om zelf uw zorgverlener te kiezen.”

Maria

• Simon Kabelfoon

Heel bijzonder dat Zilveren Kruis dat in haar brief aan u schrijft.

Ik adviseer u de polisvoorwaarden artikel 2.3 (ja ik heb ze inmiddels doorgenomen) er eens op na te slaan.

In niet mis te stane bewoordingen wordt daarin door ZK zelf het begrip natura gebezigd en dat is ook precies wat haar polis behelst.

Natuurlijk moeten ze u melden, dat u volledige vrijheid heeft in de keuze van uw zorgverlener, omdat dat recht nu eenmaal in de wet is verankerd.

Maar, leest u de voorwaarden verder door, ik noem maar even artikel 12.1 (iedereen die een overeenkomst heeft gesloten met ZK ……), 12.2, wat gebeurt er indien niet-gecontracteerd.

Dan het hoofdstuk Aanspraken Beter Af Polis, artikelen 1, 2, 3 en 4 bijvoorbeeld (daar zitten de hele grote kostenposten o.a. in).

U gebruikt niet-gecontracteerde zorg??

Dat mag, maar ZK vergoedt maximaal 95% van de laagste door haar gecontracteerde prijs.

Hoe hoog die is??

Geen idee, maar de kans op een eigen bijdrage (van enige importantie) is hier meer dan aanwezig.

Fysiotherapie, Maria, je mag gaan en staan waar je wil, maar indien niet gecontracteerd, dan max. € 20,== per behandeling.

En ga zo nog maar even door.

Met haar brief aan u strooit ZK toch een tikkie zand in de ogen van de goedgelovige verzekerden, want het staat er toch?

Inderdaad het staat er, u heeft alle vrijheid in uw keuze, maar er gelden (soms forse) eigen bijdrage indien niet gecontracteerde-zorg wordt geconsumeerd.

Begrijp me goed, het gaat mij er niet om of u nu wel of niet voor ZK kiest, maar realiseer u a.u.b. wel, wat u ECHT bij haar koopt.

• maria

Dank voor de critische noot.Ik ben al heel lang verzekerd bij ZilverenKruis.Hoewel ik gelukkig zelden met ze te maken heb, behalve dat er maandelijks een bedrag van mijn giro wordt afgeschreven, heb ik de enkele maal dat ik wel een beroep op de verzekering moest doen, positieve ervaringen.Bovenstaande visie op de aard van de verzekering was een reactie op mijn verzoek om nadere informatie over de aard van de nieuwe polis.

Natuurljk is het verstandig om polisvoorwaarden goed te lezen en zelf een afweging te maken in dit oerwoud van voorwaarden.De door de minister aangeprezen kiesbeter site vind ik nu niet bepaald klantvriendelijk en is voor mij in ieder geval niet van groot nut.Ik leg dus nu zelf maar een dossier aan.

Maria

• HJV

Simon,

We weten dat er in polissen toch vermeldingen staan betreffende de voorwaarden die door de gewone man/vrouw moeilijk uitlegbaar zijn .

ZK vermeld ze wel , anders is dit gelegen bij Menzis die een half jaar geleden het misselijke uit haalde door voor reuma patienten niet het juiste middel te laten voorschrijven door de artsen , als deze kieste voor het geneesmiddel door Menzis voorgesteld( was uiteraard goedkoper) kregen zij een bonus.

Al die leuke woorden dat zij gesprekken voeren met zorgverleners om het ons het beste te beloven , hangt naar mijn idee ook af , onder welke voorwaarden hebben verzekeraar en behandelaar handje klap gespeeld, hier zal de verzekerde nooit achter komen, niet eerder als er een schandaal in de media is en dan is het voor de patienten al te laat.

Voor mij gaat het erop lijken dat we getild worden aan alle kanten.

Groeten van HJV

• Simon Kabelfoon

ZK vermeld inderdaad bepaalde zaken wel met een concreet percentage, maar dan weet je nog steeds niet van welk bedrag men uit gaat. Blijft dus ook mistig.

Reden temeer (wat mij betreft) om voor een restitutiepolis te kiezen (met de nodige aanvullingen).