Eigen risico altijd zo hoog mogelijk?

• Nicole

Wat is nu het beste? Ik surf me wezenloos maar kan nergens het antwoord vinden.

Hoe hoger je eigen risico des te lager het bedrag per maand is wat je moet betalen.

Hoe hoger je eigen risico des te lager dus je nominale premie.

Als je niet ziek wordt, niet naar het ziekenhuis hoeft en er vanuit gaat dat er niets met je gaat gebeuren (wat je uiteraard nooit weet) dan is het toch logischer om de hoogste eigen risico te nemen en zo minder te hoeven te betalen?

Indien je in het ziekenhuis beland dan zijn de kosten meestal gigantisch hoog en betaal je de 500 Euro eerst zelf (eerst nog no claim opmaken en dan 500E) en vanaf dan betaalt je verzekering.

En als je niets overkomt, je hoeft geen extreme dingen te betalen dan betaal je die enkele rekeningen zelf maar betaal je minder premie.

Of zie ik dit nu verkeerd?

Wat is wijsheid?

Iemand die vaak ziek is, veel breekt, naar het ziekenhuis moet volgend jaar, etc, die kan het beste geen eigen risico nemen.

En iemand die niet verwacht dat ie rare dingen mee gaat maken die kan het beste een zo hoog mogelijk eigen risico nemen?

Of zie ik dat verkeerd?

Wil graag weten hoe anderen hierover denken.

• Just

Wat je verteld klopt. Maar zoals je zelf al schrijft: je weet vooraf nooit in hoeverre je het komende jaar ziek wordt. Dus kan je achteraf pas zeggen wat het beste was. Overigens heeft iedere basisverzekering al een soort eigen risico in de vorm van een no-claim.

Indien je een hoog eigen risico overweegt, is een vergelijking maken nuttig, de ene verzekering geeft namelijk meer korting dan de andere op een hoog eigen risico.

Just

• Henk

Je redenering klopt. Als je het eigen risicobedrag deelt door de korting per jaar dan weet je hoeveel jaren je kerngezond moet blijven om voordeel te hebben. Stel het eigen risico is 500 Euro en je premiekorting is 100 Euro per jaar. Als je dan een blindedarmoperatie krijgt of een gebroken arm, betaal je 500 Euro extra boven op de noclaim van 250. Dan moet je daarna 5 jaar kerngezond blijven voordat je er weer voordeel aan hebt. Het is inderdaad een overweging.Ik denk dat de korting ongeveer 50% dient te zijn. Dan kun je in twee jaar een eventueel nadeel weer “terugverdienen”.

Henk

• maria

Het is als met gokken.Als je voldoende geld achter de hand hebt, kun je best een gokje wagen.Maar als je dat geld niet hebt, kun je beter geen of maar een klein eigen risico nemen.

Bedenk wel, dat declaraties van huisarts- en verloskundigen ten koste gaan van je eigen risico behalve bij Univé, maar die verzekering heeft weer andere minpunten.

Maria

• Johan

welke minpinten dan maria ?maria schreef:

>

> Het is als met gokken.Als je voldoende geld achter de hand

> hebt, kun je best een gokje wagen.Maar als je dat geld niet

> hebt, kun je beter geen of maar een klein eigen risico nemen.

> Bedenk wel, dat declaraties van huisarts- en verloskundigen

> ten koste gaan van je eigen risico behalve bij Univé, maar

> die verzekering heeft weer andere minpunten.

> Maria

• Jos

Ik zie dat € 500 eigen risico een premiekorting kan opleveren tot ongeveer € 15 per maand, ofwel € 180 per jaar. Je hebt kans op een voordeel van € 180 per jaar en op een nadeel van € 320 per jaar (€ 500 eigen risico zelf betalen en € 180 korting op de premie). Je moet dan voor jezelf afwegen: als je regelmatig naar de dokter gaat is die € 180 korting gauw op aan huisartsbezoek en medicijnen. Dan heeft het eigen risico geen zin. Maar als je zelden naar de dokter gaat, ben je eigenlijk alleen verzekerd voor het geval je iets ergs overkomt. Dan is € 320 extra betalen nog best te overkomen. En als je twee jaar nauwelijks of geen ziektekosten hebt gehad, heb je die € 320 al verdiend.

Als ik het goed heb, geldt het eigen risico niet voor de kinderen. Bovendien gelden het eigen risico en de premiekorting per persoon. Je moet dus alleen je eigen ziektekosten meetellen.

Jos

• dee

Huisartsenbezoek gaat ten koste van je eigen risico, maar niet ten koste van je no-claim. Dat betekent dat je bij 500 Euro eigen risico de eerste 500 euro huisarts zelf betaald. Je krijgt daar een korting voor van 180- 250 Euro per jaar. Ik was gewend een hoog eigen risico te nemen omdat je in het tweede jaar dan zeker “winst” maakte. Maar nu komt het eigen risico er op neer dat je algauw zelf meer kwijt bent en pas als je twee jaar lang niet naar de huisarts hoeft, in het derde jaar over houdt.

Ik denk er over om nul eigen risico te nemen. Zie ik dit verkeerd, zijn er mensen die de zelfde conclusie trekken?

Dee