Ik ben 18 jaar, woon nog thuis, studeer en heb een bijbaantje waarmee ik ca. 110 euro netto per maand verdien. Dit zijn mijn enige inkomsten naast de maandelijke studie-financiering van ? 75,–. per maand. Mijn huidige premie voor het ziekenfonds bedraagt inclusief een aanvullende dekking ? 42,– per maand.
Na 1 januari zal ik volgens de verwachtingen ? 92,– voor de basisverzekering gaan betalen en een nog onbekend bedrag voor de aanvullende dekking. Al met al komt het totaal gevaarlijk dicht in de buurt van wat ik verdien met mijn bijbaantje.
Okay, ik heb recht op de zorgtoeslag van ? 34,– per maand. Als dit echter alles is waarvoor ik elke zaterdag moet werken dan motiveert dat niet echt om het baantje aan te houden. En dat zal toch gelden voor een hoop zaterdagkrachten van 18 jaar
en net iets ouder. Is daar in de plannen van de Zorgverzekering wel aan gedacht? Het lijkt een vergeten groep.
Het enige dat we hebben vernomen is, dat de studiefinanciering in 2006 licht stijgt.
Dat gebeurt echter ook als je niet werkt en heeft dus heeft geen effect op het nare gevoel voor spek en bonen te werken.