kan ik gewoon overstappen ander zf

• Fleur

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen maar ik begin maar ergens. Ik heb een wao uitkering en studeer zodat ik straks uit de wao ben. Nu weet ik eigenlijk ook niet of ik nog wel verzekerd ben. Het UWV betaald uiteraard een gedeelte zf maar je moet ook de eigen bijdrage betalen. En dat heb ik door omstandigheden al heel lang niet gedaan. Nu zou je zeggen…stom…ja..dat weet ik ook. Maar ja..dat doe je ook niet zomaar. Veel problemen gehad met de azivo. Als ik vroeg of ze het automatisch van mijn rekening wilde schrijven deden ze dat niet. Als ik naar de tandarts ging en de rekening indiende dan liepen ze achter terwijl ik het incassoburo achter mij aan kreeg. Juist omdat ik ook een lichte vorm van borderline heb (dat inhoudt dat als ik teveel stress heb, stop met eten en het met mijn rekeningen allemaal verkeerd gaat) is deze situatie ontstaan. Vaak hulp gevraagd bij mijn problemen maar die kreeg ik niet. Nu heb ik eindelijk bijna alles op orde. Voor alle vaste lasten ben ik nu zoveer dat ik de bank de opdracht heb gegeven de betalingen te doen. Alleen nu de verzekering nog. Ik wilde eigenlijk jaren geleden al weg bij de azivo, juist omdat zij met mij de gemaakte afspraken om het van mijn rekening af te schrijven niet nakwamen. Steeds lukte dat niet omdat dat pas aan het eind van het jaar kon. Nu is het dan het eind van het jaar en wil ik dat gaan doen.

De UWV betaald dus nog steeds een gedeelte. Recepten krijg ik nog steeds van de apotheken. Een dokters bezoek kan ook nog steeds .Dus ik ben nog steeds gedeeltelijk verzekerd, lijkt mij. Alleen die eigenbijdrage heb ik al heel lang niet meer betaald. Kan ik nu wel gewoon overstappen naar een andere ziekenfonds verzekering zoals ohra..dat voorheen de nuts was.

• Adri

Ben je nu nog wel in het bezit van een bewijs van verzekering?

• Fleur

ja..mijn verzekeringskaart is geldig tot november 2005. Krijg ook nog gewoon recepten op doktersrecept zoals laatst dat ik paracetamol met codeine nodig had.

• Adri

Binnenkort krijg ik alle premies binnen van alle ziekenfondsen.

Mail me over 2 weken en ik mail je de premies.

Groet,

Adri

• Yili

Hallo Fleur,

De opzegtermijn is 2 mnd, ivm kalenderjaarverzekering is dit voor 01.11.2004 om per 01.01.2005 bij Azivo uitgeschreven te kunnen worden. Dit kan dus niet meer.

Je moet altijd schriftelijk opzeggen.

Laatste mogelijkheid:

Als de Azivo zijn premies wijzigt (ongeacht verlaging/verhoging) kun je binnen 2 mnd vanaf datum kennisgeving het Ziekenfonds daar opzeggen per de eerste van de maand volgend op de maand waarbinnen de opzegging is ontvangen, binnen de 2 mnd.

Dus bericht wijziging premies ontvangen op 14 december 2004, direct schriftelijk opzeggen ivm premiewijziging in december, uitschijving per 01.01.2004, opzegging in jan 2005, uitschijving per 01.02.2005.

Met uitschrijfbewijs aanmelden bij Ohra, met aanmeldpakket.

Vergeet niet je premies op tijd te betalen, ivm blokkade dekking AV's.

Mvg,

Yili

• Adri

Er zijn reeds publicaties geweest die aangeven dat de gemiddelde ziekenfonds er een forse premieverhoging bovenop gooit.

De moeite waard om te vergelijken lijkt mij.