verplicht particulier?

• Samantha

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met het volgende:

Per 1 december a.s. ben ik werkloos. Ik heb zelf opgezegd bij mijn werkgever en kom dus niet in aanmerking voor een uitkering. Nu begrijp ik dat ik dan vanaf 01-12-04 particulier verzekerd moet zijn.

Pas geleden hebben wij ontdekt dat we een kindje verwachten. Is het nu mogelijk mij vanaf 01-12-04 mee te verzekeren bij mijn partner (hij zit wel in het ziekenfonds). En daarbij, kunnen wij voor de kraamhulp aanspraak maken op zijn verzekering of moet dit per sé via die van mij?

Dit alles maakt natuurlijk nogal een hoop verschil bij het zoeken naar een passende nieuwe verzekering. Ik hoop dat iemand hier meer over weet.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Met vriendelijke groet,

Samantha

• Yili

De kraamzorg moet via jou verzekering, maar als je bij hem bent medeverzekerd bij het ziekenfonds, dan gaat het via de medeverzkering.

1. Hebben jullie nog andere inkomsten dan zijn loondienst verband, hiermee bedoel ik alle Euro's die wit binnenkomen?

2. Wonen jullie samen op 1 adres, ingeschreven bij de gemeente?

Indien je vraag 1 met nee en vraag 2 met ja hebt beantwoord, dan kun je medeverzekering bij hem aanvragen. Doe dit zsm, meld jezelf af, met bewijs uitloondienstreding per 01.12.2004 en vraag medeverzekering bij hem aan met een speciaal aanvraagformulier, op te vragen bij zijn ziekenfonds.

Dit is en stuk goedkoper dan een particuliere verzekering.

Mvg,

Yili.

• Samantha

Bedankt allereerst voor het snelle antwoord!

We hebben inderdaad geen inkomsten en wonen samen, ingeschreven op hetzelfde adres. Dus het maakt dan kan ik wel gewoon bij hem bijgeschreven worden in het ziekenfonds? Want dan gaan we dat natuurlijk gelijk regelen. Wanneer ik me particulier moet verzekeren lopen de kosten natuurlijk wel heel hoog op dus als ik bij hem meeverzekerd kan worden zou dat ideaal zijn.

Met vriendelijke groet,

Samantha

• Yili

Klopt, je kunt je bij hem laten meeverzekeren. Begin nu al, dan heb je tijdig je spullen in huis. En kun je je voor kraamzorg opgeven via het juiste ziekenfonds.

• Samantha

Dan zit ik alleen nog met het volgende probleem. Mijn partner is op dit moment nog militair, en ook via Dienst verzekerd. Per 01-01-2005 start hij bij zijn nieuwe werkgever, een burgerbaan. Dan pas zit hij zelf dus in het ziekenfonds.

Mijn contract stopt per 01-12-2004. Moet ik mij dan alleen voor de maand december alsnog particulier laten verzekeren? En zo ja, kan dit voor 1 enkele maand, of zit ik daar dan voor een bepaalde tijd aan vast?

Alvast bedankt weer!

Met vriendelijke groet,

Samantha

• Yili

Dus nu is hij via de DGVM verzekerd. Ik dacht ziekenfonds.

Kun je daar geen medeverzekering aanvragen?

Verzekeraars zitten niet op 1 maand verzekeringen te wachten, maar als je

deze moet sluiten en je wordt ziekenfondsverzekerd, dan moeten zij je weer uitschrijven.

Mvg,

Yili.