tandarts/kunstgebit

• monique

hallo, een vriendin van mij heeft door nare omstandigeheden en ook dus veel schulden heel lang geen tandarts gezien. ze is uit haar dal aan het klimmen maar zou dus van de sociale dienst nog zeker 2 tot 3 jaar met een onverzorgd gebit en pijnlijk gebit moeten rondlopen. het liefste zou ze een kunstgebit willen hebben want aan haar huidige gebit is dus niets meer te doen. ze schaamt zich ook en zit dus met het probleem dat ze het geld niet heeft en de soos haar dus niet kan helpen. is mijn vraag voor haar is er iets anders te doen als je met zo'n probleem zit. wie kan me echt serieus helpen voor mijn vriendin , al ben ik bang dat er niets is maar ik wacht af en heb de stoute schoenen aangetrokken om deze vraag te plaatsen.

groetjes monique

• Yili

Is zij ziekenfondsverzekerd?

Zo ja:

Het trekken van tanden en kiezen door een tandarts valt niet meer onder de dekking van het ZF. Bij een kaakchirurg in het ziekenhuis op verwijzing van de tandarts wel ZF dekking 100%, alleen dit is op verwijzing, als de tandarts het om medische reden aan de chirurg over laat.

Een volledige gebitsprothese dus als je helemaal geen echte (levende) tanden/kiezen meer hebt, valt onder de dekking van het ZF, Nl als volgt:

75% ZF, mits het door een tandarts wordt uitgevoerd, die een contract heeft met haar ZF. De tandarts moet het noodzakenlijk vinden dat zij een prothese nodig heeft. Dit is bijna altijd.

Dus het trekken van haar tanden/kiezen en 25% EB prothese moet zij zelf betalen.

Hier is als de gemeente (bijzonder bijstand) niet wil mee betalen niks aan te doen.

Mvg,

Yili.

• Klaas Perdok

Even ter zijde:

Sinds ik een electrische tandenborstel (Braun in dit geval) gebruik, kan dde tandarts geen gaatjes meer in mijn voordien slecht gebit ontdekken !