verzekeren buitenland

• Just

inderdaad 1 minuut te vroeg, 11 11 11 10, jammer ik zal volgend jaar beter opletten!

Jou optie is zeker een goede, zoals ik al zei (alleen echt wel duurder en dus niet altijd mogelijk). Wat betreft de schrijnende gevallen, daarover zou ik de details moeten weten om te zien wat er precies aan de hand was. Zo ken ik zelf ook weer verhalen (uit de naaste omgeving) van een particulier verzekerde waarvan een operatie in het buitenland niet werd vergoed omdat deze niet spoedeisend zou zijn. Een aanvullende reisverzekering kan dan uitkomst bieden, als je niet te lang weg bent.

En zoals je zelf al zegt: iedere verzekeraar heeft z'n eigen regels mbt verblijf in het buitenland, evenals eisen als bv ingeschreven blijven staan in het bevolkingsregister, en dat soort zaken. Wat dat betreft is er niet een eenduidig antwoord te geven wat het beste is, dat hangt oa van de situatie en de wensen af.

Just

• Jan

Was mijn optie dan echt zo duur? Ik betaalde voor een half jaar iets van 500 Euro totaal aan verzekering. Ik dacht dat Elvia of Isis niet echt goedkoper waren.

Daarnaast liep ik nog wel een klein risico om 450 euro aan eigen risico kwijt te zijn. Maar dat had ik liever dan het hele kleine risico om in de problemen te komen bij het overstappen naar een nieuwe verzekering.

Ik ken geen concrete probleemgevallen maar ik heb wel eens gelezen dat iemand zo'n speciale verzekering had, zwanger raakte, in Nederland wou bevallen, maar toen even niet in Nederland meer verzekerd was. Dat heeft me toen aan het denken gezet.

Het zal je maar gebeuren dat je in het buitenland ineens iets oploopt. Hartproblemen, epilepsie, nierdialise waarbij je misschien gewoon mee kan werken. Je moet dan wel een vragenlijst invullen als je weer in Nederland verzekerd wil worden. Kan je je dan nog steeds voor een normale prijs laten verzekeren?

• Just

Elvia/Isis kost voor 6 maanden:

Europa: 200 / 190

Wereld: 275 / 240

Eigen risico 70 / 50 euro

Geen gigantisch verschil, maar hoe langer hoe hoger het verschil, en voor sommigen, zeker de jongeren en budget reizigers, toch wel weer fors, voor anderen, met ruimer budget, minder.

Ziekenfonds heeft acceptatieplicht (dus zonder toeslag of uitsliuting), mits je er voor in aanmerking komt, en de afgelopen periode verzekerd was geweest. Zonder toeslag, voor de basispremie. Mogelijk dat een aanvullende dekking welkan worden geweigerd/toeslag, maar in principe is d ebasis (bv de zwangerschap die je vermelde) gedekt.

• Jan

50% verschil vind ik wel veel.

Ik heb het nog eens op www.elvia.nl nagerekend. Voor 6 maanden werelddekking plus 2 maanden thuiskomstverzekering kom ik uit op 572,50 euro. Ik denk dat de premie in mijn geval duurder is door leeftijd en bijzondere sporten. (bv duiken)

Via mijn huidige ziektekostenverzekering en doorlopende reisverzekering kom ik voor 8 maanden uit op ongeveer 600 euro. En dat verschil is inderdaad niet gigantisch.

Maar daar kwam nog bij dat mijn partuciliere verzekering 250 Euro terugbetaalde voor de inentingen. Had nog meer kunnen zijn als ik iets eerder naar deze maatschapij was gegaan. Ik weet niet hoe dit zit bij het ziekenfonds.

Het leek me vreemd dat Elvia in vergelijking met een parituculiere ziektekostenverzekering in Nederland veel goedkoper kan zijn. In veel landen zijn de ziektekosten misschien lager maar in sommige hoger. En het risico op ziekte lijkt me in het buitenland ook niet lager.

Ziekenfonds heeft dus acceptatie plicht. Maar hoe zit dit met een particuliere verzekering?

• Judith

Nog bedankt Simon.

Beetje laat, maar ja beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.

• Judith

Wanneer ik weer terugkom ben ik een halfjaar uit het ziekenfonds geweest. Kan het dan inderdaad zo zijn dat ze moeilijk gaan doen bij acceptatie wanneer mij iets is overkomen in het buitenland. Het gevolg zou dus kunnen zijn dat ik een hogere premie zou moeten betalen?

• Jan

Judith,

Van Just heb ik begrepen dat het geen probleem is om weer terug te komen in het ziekenfonds. Dus als je nu al weet dat je straks weer terug kan in het ziekenfonds, zal het geen probleem zijn.

Ik vraag me alleen af of voor een particuliere ziektekostenverzekering ook een acceptatieplicht geldt. Als dit niet zo is, zou er bij terugkomst een probleem kunnen ontstaan als je weer aangewezen bent op een pariticuliere ziektekostenverzekering.

• Just

Bv de Special Isis heeft geen leeftijdstoeslag en kost 39,50 / maand ipv 70 per maand. Het is mede goedkoper omdat er geen wettelijke bijdragen hoeven worden te betaald (en dat is best wat).Inentingen kan je voor vertrek regelen met je verzekeraar, mits het onder de dekking valt.

Acceptatieplicht bij particulier is anders, ingewikkelder, en niet altijd zeker.

• Just

Mits je in aanmerking komt (door bv werk / uitkering), en je bent verzekerd geweest de afgelopen 6 maanden, dan is er acceptatieplicht voor de basisdekking, zonder toeslag of uitsluiting, ook als je iets hebt opgelopen (wat evt ook nog gedekt wordt door de andere verzekering).

Bij particulier is dat anders, daar moet je aan meer eisen voldoen, om in aanmerking te komen voor de (duurdere) Standaard Pakket Polis, zoals oa ingeschreven gestaan hebben in het buitenland (dus ergens vast woonachtig te zijn geweest). Voor reizigers onhaalbaar.

Optie is (als je niet langer weggaat dan 1 jaar om de Global Traveler verzekering te nemen met zorg garant: vooraf geaccepteerd worden bij CZ (particulier) voor de periode na terugkomst. Dit kost 5 euro per maand extra, mits geaccepteerd.

• Jan

Hier zitten inderdaad goede alternatieven bij.