verzekeren buitenland

• Judith

Begin volgend jaar ben ik van plan om een half jaar naar Israel te gaan.

Mijn baan zeg ik op en dat heeft tot gevolg dat ik een particuliere verzekering moet afsluiten + een reisverzekering (Elvira) om eventueel te kunnen werken. Wie kan mij een verzekeringsmaatschappij aanraden die aardig goedkoop is maar ook goede dekking geeft tijdens mijn verblijf in Israel?

Judith

• Simon Kabelfoon

Infomeer eens bij www.joho.nl (vraag naar Just).

• Judith

Bedankt Simon. Wie is Just?

Judith

• Simon Kabelfoon

Just is een collega die bij JoHo werkt (ik werk overigens bij een heel ander verzekeringsbedrijf, dus eigenlijk zijn wij concurrent van elkaar)

Just is goed thuis in deze materie.

• Just

Judith, als je nog even je e-mailadres laat weten, dan kan ik je antwoord geven op de vraag die je via ons forum hebt gesteld.

groet

Just

www.joho.nl

ps Simon, nog bedankt voor het “waarnemen”

• Jan

Vorig jaar ben ik ook een half jaar in het buitenland geweest. Mijn ziekte kosten bleven toen gewoon verzekerd bij het Zilveren kruis (particulier).

Ik heb toen een doorlopende reisverzekering afgesloten bij FBTO. Dit was een van de weinige verzekering waarbij je gedurende een half jaar in het buitenland mocht verblijven. De meesten gaan maar tot 2 a 3 maanden. Omdat dit een standaard reisverzekering is, was dit veel goedkoper dan Elvia.

Ik zie nu dat je dit een maaand geleden al gepost hebt Judith. Hopelijk ben ik niet te laat met mijn advies. Maar misschien heeft een ander er dan nog wat aan.

• Just

Alleen is bij deze reisverzekering wel een ziektekostenverzekering nodig, wat het geheel een stuk duurder maakt.

- als je ziektekostenverzekering doorloopt / moet doorlopen, dan is een aanvullende doorlopende reisverzekering de voordeligste optie (mits die je activiteiten dekt als je bv gaat werken, en de gehele periode dekt)

- vaak stopt de verzekering echter (denk aan werk/ziekenfonds), en dan is zo'n uitgebreide verzekering “noodzaak”, of in ieder geval een stuk goedkoper dan de de combinatie particulier + doorlopend.

just

www.joho.nl

• Jan

Volgens mij kon je bij die reisverzekering voor een paar tientjes ook je ziektekosten verzekeren.

Ik heb toen in het buitenland niet gewerkt. Dus dat heb ik niet uitgezocht. Maar ik zou niet weten waarom je dan ineens niet meer verzekerd zou zijn.

Ik heb er toen voor gekozen om mijn particuliere ziektekostenverzekering gewoon door te laten komen. Met een wat hoger eigen risico kost me dit iets van 70 euro per maand. Want wat gebeurd er als je in het buitenland wat ernstigs overkomt? Want daar is die verzekering ook voor. Een speciale buitenland vezekering (b.v Elvia) stopt wanneer je weer een paar weken in Nederland bent. En zie dan met je handycap in Nederland maar weer een betaalbare verzekering te vinden.

Of heb ik wat over het hoofd gezien?

• Just

Gelukkig heeft het ziekenfonds een acceptatieplicht, ook als je iets hebt opgelopen, ze vergoeden dan alle kosten, en er geldt geen toeslag. Je moet er natuurlijk wel voor in aanmerking komen, maar dat doe je al met een vast baantje van 1 uur per week, of met een uitkering (wat waarschijnlijker is als je ivm een ongeval terugkomt). De acceptatie voor de Standaard Pakket Polis is aan iets meer voorwarden gebonden. In het nieuwe stelsel in 2006 wordt het waarschijnlijk nog weer makkelijker met de acceptatie, mede omdat er geen onderscheid meer komt tussen ziekenfonds en particulier.

Overigens vergoeden dergelijke (Elvia, Isis) verzekering tot een jaar na het ongeval de kosten. En ik meen dat je na een jaar in het ziekenhuis in de awbz terecht komt.

Een reisverzekering geeft niet altijd dekking (of alleen met een forse toeslag) indien je ivm studie/werk naar het buitenland gaat.

De combi Particlier en reisverzekering kan natuurlijk altijd (binnen de beperking van meestal max 180 dagen), alleen is dat voor sommigen vrij duur. Een premie van 70 euro per maand en een eigen risico van waarschijnlijk zo'n 500 euro, kan de extra kosten fors doen toenemen. Als budget geen probleem is, en de reis max 180 dagen, dan is je keuze inderdaad een goede. Indien 1 van beide niet het geval is, dan zijn er goede alternatieven.

Just

• Jan

Hallo Just,

Je was net 1 minuut te vroeg voor het carnaval :-) (zie datum en tijdstip vorig antwoord)

Volgens mij zitten er nogal wat haken en ogen aan als je van verzekering moet veranderen. Je leest niet voor niets op sommige prikborden van die schrijnende gevallen dat men soms niet in aanmerking komt voor het ziekenfonds. Dus ben je aangewezen op particulier. Ik kwam ook niet in aanmerking voor het ziekenfonds maar heb hier ook geen moeite voor gedaan.

Ook kan ik me gevallen voorstellen dat je niet in het ziekenhuis ligt of niet in de awbz komt en ook niet in aanmerking komt voor het ziekenfonds. Heeft Elvia of Isis dan ook een oplossing?

Budget is altijd een probleem. Want waarom zul je meer betalen dan nodig is? Volgens mij was mijn oplossing niet duurder als Elvia of Isis. ik had wel een hoog eigen risico (450 euro) Maar dat had ik toch al. En ik wist nu zeker dat ik geen problemen zou kunnen krijgen met acceptatie als ik weer terug was.

Voor de ziektekostenverzekering geld niet altijd die 180 dagen grens. Soms mag je tot 1 jaar in het buitenland blijven. De meesten komen in een jaar ook even thuis. Ik weet niet hoe dit met een doorlopende reisverzekering zit.

groeten,

Jan Pol