premie retour?

• Herman

Hopelijk heeft iemand hier antwoord op:

Ik ben reeds lange tijd zelfstandig ondernemer. Na jarenlang geprobeerd te hebben om in het ziekenfonds te kunnen heb ik 24-9-2004 eindelijk uitsluitsel gekregen van de belastingdienst. Ik ben per 1-1-2002 (!) verplicht in het ziekenfonds. Volgens de wet gaat ziekenfonds ten alle tijde boven particulier verzekerd. Je zou dus denken dat ik de betaalde premie vanaf 1-1-2002 terug behoor te krijgen en dus ook vanaf 1-1-2002 ziekenfondspremie moet gaan betalen. Nu doet de zorgverzekeraar mij een voorstel dat ik 18 maanden premie terugkrijg en 14 maanden premie ziekenfonds moet betalen. Bij mijn weten heb ik 32 maanden lang veel te veel premie betaald. Ik voel me nu behoorlijk bestolen. Ten eerste door de belastingdienst die mij jarenlang aan het lintje heeft gehouden, maar vooral door de zorgverzekeraar. Weet iemand misschien of dit normaal is en welke stappen ik wellicht kan ondernemen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

• Yili

Hallo Herman,

Is de dagtekening van alle belastingbeschikkingen 24.09.2004 en positief?

Dus 2002,2003 en 2004?

Zo ja dan is het voorstel van het ziekenfonds mijn inziens verkeerd!

De twee termijnen die jij noemt zijn:

18 maanden - termijn waarbinnen je premierestitutie moet aanvragen als oa oproepkracht.

14 maanden - termijn van naheffing bij te late aanmelding bij het ziekenfonds, als je niet particulier verzekerd was.

Je moet je binnen 60 dagen aanmelden vanaf datum dagtekening brief, in jou geval!!!

Dit is erg belangrijk, voor inschrijving en premierestitutie.

Heb je dit voorstel telefonisch of schriftelijk te horen gekregen?

Succes.

Mvg,

Yili

• Herman

Bedankt voor je snelle reactie Yili!