premie retour?

• Herman

Hopelijk heeft iemand hier antwoord op:

Ik ben reeds lange tijd zelfstandig ondernemer. Na jarenlang geprobeerd te hebben om in het ziekenfonds te kunnen heb ik 24-9-2004 eindelijk uitsluitsel gekregen van de belastingdienst. Ik ben per 1-1-2002 (!) verplicht in het ziekenfonds. Volgens de wet gaat ziekenfonds ten alle tijde boven particulier verzekerd. Je zou dus denken dat ik de betaalde premie vanaf 1-1-2002 terug behoor te krijgen en dus ook vanaf 1-1-2002 ziekenfondspremie moet gaan betalen. Nu doet de zorgverzekeraar mij een voorstel dat ik 18 maanden premie terugkrijg en 14 maanden premie ziekenfonds moet betalen. Bij mijn weten heb ik 32 maanden lang veel te veel premie betaald. Ik voel me nu behoorlijk bestolen. Ten eerste door de belastingdienst die mij jarenlang aan het lintje heeft gehouden, maar vooral door de zorgverzekeraar. Weet iemand misschien of dit normaal is en welke stappen ik wellicht kan ondernemen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

• Yili

Hallo Herman,

Is de dagtekening van alle belastingbeschikkingen 24.09.2004 en positief?

Dus 2002,2003 en 2004?

Zo ja dan is het voorstel van het ziekenfonds mijn inziens verkeerd!

De twee termijnen die jij noemt zijn:

18 maanden - termijn waarbinnen je premierestitutie moet aanvragen als oa oproepkracht.

14 maanden - termijn van naheffing bij te late aanmelding bij het ziekenfonds, als je niet particulier verzekerd was.

Je moet je binnen 60 dagen aanmelden vanaf datum dagtekening brief, in jou geval!!!

Dit is erg belangrijk, voor inschrijving en premierestitutie.

Heb je dit voorstel telefonisch of schriftelijk te horen gekregen?

Succes.

Mvg,

Yili

• Herman

Bedankt voor je snelle reactie Yili!

Ik heb inderdaad op 24-9-2004 drie brieven van de belastingdienst ontvangen. voor 2002, 2003 en 2004. In alledrie melden ze mij dat ik over die jaren verplicht ziekenfondsverzekerd ben. Vandaag heb ik een brief ontvangen van mijn tussenpersoon, waarin zij schrijven dat het ziekenfonds mij een nominale premie in rekening zal brengen met een maximum van 14 maanden. Terwijl ik volgens hen dus ook vanaf 1-1-2002 recht heb op ziekenfonds.

Daardoor ben ik dubbel verzekerd en zal de door mij betaalde premie worden gerestitueerd, echter met een maximum van 18 maanden. Volgens mij heb ik echter recht op 32 maanden! Het is een aanzienlijk verschil of ik €1800,– of €3200,– terugkrijg!

Er staat ook nog in die brief dat mij niets te verwijten valt dat ik nu pas uitsluitsel van de belastingdienst heb gekregen. Ik ben nu echt bang dat ik niet mijn volledige premie terug krijg.

Hopelijk snap je er nog iets van!

• Yili

Ja ik snap het nog steeds,

Is deze brief getikt door het ZF of je Tussenpersoon?

Ga niet akkoord en bel anders het ZF zelf.

Mvg,

Yili

• Herman

Dit is een brief van mijn tussenpersoon geweest. Maar als ik het dus goed begrijp zeg jij dat mijn tussenpersoon geen gelijk heeft? Hier ben ik wel heel blij mee om dit te horen!! Ik zal inderdaad contact opnemen met de ziektenkostenverzekeraar om aan hun te vragen hoe het nu precies zit. Zij zullen er echter ook niet om staan te springen om mij het volledige bedrag uit te keren. Maar goed, ik heb in ieder geval een beter beeld op het geheel gekregen. Dank je voor je reacties!!

• Herman

Beste Yili

Ik heb vandaag kontact gehad met mijn tussenpersoon en die melde mij dat de wet zo is dat men maar 18 maanden terug hoeft te betalen.

Weet jij soms of men hier gelijk in heeft?

• Yili

Hallo Herman,

Jij hebt de vraag weer bij de verkeerde persoon gesteld!

Met alle respect, veel tussenpersonen hebben weinig ZF kennis!

Vraag binnen die 60 dagen premierestitutie aan bij het ziekenfonds en laat

daar waar mogelijk de TP links liggen.

Jij hebt recht op deze restitutie! En wel als volgt:

Alle premies die jij voor je particuliere verzekering hebt betaald, op basis van 3e klass (dus zonder luxe dingen), incl de wettelijke bijdragen, minus de nominale premies die bij dat ZF gelden, krijg jij terug vanaf 01.01.2002 tot inschijfdatum ZF/einde particuliere verzekering, mits tijdig afgemeld. De nominale premies zullen verrekend worden, waarom? Omdat als je was ingeschreven dit ook had moeten betalen.

Dit is dus niet zoals jouw TP beweerd in de Ziekenfondswet zo geregeld!!!!

Mvg,

Yili.

• Herman

Beste Yili,

Bedankt voor je antwoord! Hier kan ik tenminste verder mee. Ik zal je goede raad opvolgen!

groetjes Herman