Premie met terugwerkende kracht betalen?

• Marc

Ik heb een vaste baan, particulier verzekerd (vrouw en kinderen meeverzekerd). Sinds een jaar heeft mijn vrouw ook een (deeltijd) baan. Nu wil ze bij mij uit de verzekering en via het ziekenfonds worden verzekerd. Een telefoniste van een ziektekostenverzekeraar vertelde dat ze dat een jaar geleden al had moeten doen en nu dus met terugwerkende kracht premie moet betalen. Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

• gvn

Bij indiensttreding bij een WG ontstaat er altijd - indien de zfsgrens niet wordt overschreden- een VERPLICHTE deelname aan de ziekenfondsverzekering.

De WG en de WN dienen/moeten zich dan aanmelden bij een ziekenfonds.

Op het loon wordt dan ziekenfondspremie ingehouden en door de WG afgedragen.

De WN betaalt dan tevens een eigen nominale premie ( afhankelijk op welke aanvullende voorwaarden men zich verzekerd heeft.)

U had uw vrouw bij de part.verzekering moeten afmelden.

U krijgt nu de teveel betaalde partic. premie terug? (navragen bij uw part. verzekering)

Uw vrouw moet de niet betaalde zfspremie vanaf datum indiensttreding alsnog betalen. ( met boete?)

Dus zsm aanmelden bij zfs en afmelden bij part.verzek.

succes.

.

• Yili

Hallo Marc,

Dit is onjuist, naheffing is alleen mogelijk als zij niet verzekerd was!!!

En een boete (schadebedrag) is alleen mogelijk bij onrechtmatig gebruik van de ziekenfondsverzekering.

De telefoniste heeft weinig verstand van het ziekenfonds, mits jij hebt doorgegeven dat zij in de ZF recht periode ook particulier verzekerd was.

Zij gaat premie betalen per inschrijfdatum, mede afhankelijk van de ingangsdatum, indien zij per de eerste van de maand ingeschreven staat dan vanaf die maand en anders vanaf de maand daarop. Dus ingangsdatum 01.10.2004 betalen vanaf oktober, ingangsdatum 02.10.2004 of later in deze maand dan pas vanaf november.

Mvg,

Yili.