Collectieve ziektekostenverzekering.

• Werner Voogels

Hallo

Bij het bedrijf waar ik werk zijn ze aan het onderzoeken of het zinvol is om een collectieve ziektekostenverzekering aan te gaan voor mensen die particulier verzekerd zijn. Nu wordt er gesproken over een verplichte deelname voor deze mensen als men dit gaat doorzetten.

Mijn vraag is nu….kan mijn werkgever dit verplichten.

Graag reactie

MVG

Werner Voogels

• Simon Kabelfoon

De meeste verzekeraars stellen bij collectiviteit een minimale deelname als plicht (soms 75% maar ook wel hogere deelnamegraden).

Dit is om het collectiviteitsbeginsel zo veel mogelijk in stand te houden en speelt vooral bij collectiviteiten waar men op basis van non-selectie (dus ongeacht gezondheidstoestand) deelnemers accepteert.

Bij mijn weten kan een werkgever u daar niet zondermeer toe verplichten.

Wat wel kan voor komen is dat een werkgever een werkgeversbijdrage in de ziektekostenverzekering afhankelijk stelt van deelname aan die collectiviteit.

Wanneer u nu reeds een werkgeversbijdrage ontvangt die onderdeel is van uw arbeidsovereenkomst zal het niet eenvoudig zijn voor uw werkgever om u tot deelname te verplichten om zo de werkgeversbijdrage te blijven behouden (het is dan namelijk al een verworven recht).

Mocht dat spelen, dan verdient het aanbeveling om even juridische bijstand te zoeken om uw positie te bepalen.

U kunt natuurlijk ook deelnemen aan de collectieve regeling (waarom niet??), want die kan best eens voordeliger (in prijs en/of voorwaarden) voor u uitpakken.