zwanger en overschrijden loongrens

• Erwin

Mijn vrouw is zwanger, uitgerekend in april 2004. We zijn nu ziekenfonds verzekerd en de zwangerschap is aldaar aangegeven. Nu zal ik door overschrijding vd loongrens m.i.v. 1 januari 2005 particulier moeten worden verzekerd. Mijn werkgever heeft een collectieve part.verzekering, echter niet bij dezelfde zorgverzekeraar als waar ik nu zit. M.a.w. op het moment dat ik de particuliere verzeraar wil aansluiten is mijn vrouw reeds zwanger. Mijn vraag is nu, vergoeden zij dan de kosten van de verloskundige,bevalling etc. Immers, een brandend huis kun je niet meer verzekeren. Mijn vrouw werkt zelf niet, dus kan niet zelf in het zieknfonds blijven.

BVD voor de reactie.

• Yili

Dit kan per verzekeraar verschillen. Maar zwangerschap is in de regel geen probleem.

• Simon Kabelfoon

Wanneer de collectiviteit bij uw werkgever op non-selectie-basis is geregeld, kunt u de dekkingscombinatie die het best bij u past kiezen zonder enig voorbehoud.

Betreft het een kleinere collectiviteit, dan zal doorgaans de verzekeraar wel aan de poort controleren en wellicht aanvullende voorwaarden stellen.

Dat hoeft overigens niet, want heb herhaaldelijk meegemaakt, dat verzekeraars dan toch normaal accepteerden.

In alle gevallen zal de verzekeraar u(w echtgenote) onder de zogenaamde Standaard-Pakket-Polis-voorwaarden accepteren (is qua dekking vergelijkbaar met het standaard-ziekenfonds). Vraagt wel een hoge premie. Na bevalling kan dan weer een “normale dekking” worden aangevraagd.