Nieuws over Ritalin of methylfenidaat

  • Lynn

    Wordt aan u of uw kind methylfenidaat voorgeschreven? Het kan zijn dat er voorheen Ritalin werd voorgeschreven en dat de reactie op methylfenidaat anders is. Op het prikbord van adhd.startpagina.nl is dit behandeld en is dit uitgezocht door een apotheker. Kent u iemand die hier wat aan kan hebben of heeft u er zelf wat aan? Dit is het geknipte en geplakte antwoord van de apotheker op het prikbord:

    In mijn werk als apotheker in een gezondheidscentrum in Leeuwarden ontvang ik ook vragen over de gelijkwaardigheid van Ritalin en het goedkopere methylfenidaat.

    Het lijkt mij goed om e.e.a. toe te lichten.

    Vraag 1: Is methylfenidaat hetzelfde als Ritalin?

    Een tablet Ritalin bestaat uit het geneesmiddel methylfenidaat en een aantal hulpstoffen om een mooi en goed tablet te maken. Deze hulpstoffen kunnen de manier waarop-, en de snelheid waarmee het geneesmiddel methylfenidaat uit het tablet vrijkomt beinvloeden.

    Dit betekent dat iemand anders op een tablet methylfenidaat kan reageren dan op Ritalin.

    Vraag 2. Kan een tablet methylfenidaat hetzelfde zijn als Ritalin?

    In Nederland krijgt elk geneesmiddel, voordat het wordt goedgekeurd, een registratienummer (RVG-nummer). Voordat een geneesmiddel zo'n nummer krijgt, worden allerlei documenten afgegeven bij de overheid. Uit deze documenten blijkt dan dat een geneesmiddel goed is en op een goede manier is bereid.

    Een geneesmiddel methylfenidaat krijgt daar een ander nummer dan Ritalin, aangezien er andere documenten en bereidingswijze aan ten grondslag liggen (eventueel ook andere hulpstoffen).

    Aangezien wij in onze apotheek hier geen problemen mee wilden, hadden wij tot voor kort nog gewoon Ritalin.

    Maar nu!!!!!!!!!!!!:

    Sinds kort is er een Methylfenidaat tablet op de markt dat wordt geproduceerd door precies dezelfde fabrikant als Ritalin, namelijk Novartis. Dit tablet komt uit dezelfde fabriek en dezelfde machines als Ritalin.

    Dit blijkt ook uit het registratienummer. Dit is namelijk RVG 27033=03957. Hierbij is het eerste nummer (27033) het registratienummer van de methylfenidaat tablet, maar door ‘=03957’ blijkt dat dit tablet identiek is aan het Ritalin (Dit heeft RVGnr 03957).

    Sterker nog: Ik heb contact gehad met de productie-apotheker van Multipharma, het onderdeel van Novartis dat deze methylfenidaat verpakt (Novartis is de producent van Ritalin). Deze vertelde mij dat de partij methylfenidaat-tabletten die onder dit RVG-nummer op de markt zijn gebracht, eerst zouden worden verpakt als Ritalin!!!!!

    Conclusie: methylfenidaat tabletten zijn niet altijd gelijk aan Ritalin, maar ze kunnen wel gelijk zijn. Kijk gewoon naar het RVG-nummer!!!

    Dit kunt u ook aangeven bij uw apotheek. Men zal altijd wel deze variant voor u willen bestellen, als ze deze al niet in hun assortiment hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Willem Jan Lampert,

    apotheker

  • willekepennen

    ivm de bezuinigingen moet de behandelaar/arts het goedkopere alternatief voorschrijven.

    Nu mijn vraag, is er verschil in werking en tijdsduur en ,,,,,,tussen het originele RITALIN en de goedkopere Methylfenidaat HCI 5mg en 10mg (alternatief)

    registratiehouder: laboratorios rub

    io s.a., industria 29,,Castellbisbal SPAIN

    voor inl; Nylan B.V. Dieselweg 25 3752 lb Bunschoten

    In het register ingeschreven onder

    RVG 29553(5mg) en RVG 29554 (10mg)

    Alvast bedankt

  • Annet le Roy

    Ik vermoed dat Ritalin een zuivere stof is en dat methylfenidaat chemische troep is.er wordt gewoon maar wat aangerotzooid.