zorgverzekering engeland

  • annelies

    Beste iedereen,

    Ik ga per september naar Engeland verhuizen voor in ieder geval 4 jaar. Op dit moment betaal ik 90 euro per maand aan ziektekostenverzekering. Gaat dat in Engeland gewoon door? Ookal is het voor de Britten gratis? Wanneer zou het voor mij gratis worden? Bij het huwelijk? Bij het verkrijgen van die nationaliteit?

    Hopelijk weten jullie hier meer over.

    Groeten!

  • maria

    Even de britse ambassade bellen lijkt me.

  • Adrie

    annelies Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste iedereen,

    >

    > Ik ga per september naar Engeland verhuizen voor

    > in ieder geval 4 jaar. Op dit moment betaal ik 90

    > euro per maand aan ziektekostenverzekering. Gaat

    > dat in Engeland gewoon door? Ookal is het voor de

    > Britten gratis? Wanneer zou het voor mij gratis

    > worden? Bij het huwelijk? Bij het verkrijgen van

    > die nationaliteit?

    >

    > Hopelijk weten jullie hier meer over.

    >

    > Groeten!

    Wanneer jij je uit laat schrijven hier in NL hoef je geen zorgverzekering in NL te betalen.

    Je moet natuurlijk wel zelf er voor zorg dragen dat je in GB verzekerd bent

  • Essi

    Ik heb een Engelse vriend en ga binnenkort waarschijnlijk ook naar Engeland verhuizen. Wat ik begrijp van hem is dat iedereen die woont en/of werkt in Engeland en lid van de EU is gratis medische hulp kan krijgen. Omdat wij het zo anders gewend zijn, blijf ik het een ongelooflijk verhaal vinden maar zo schijnt het te werken. Volgens hem wordt er niet eens een rekening gemaakt en zal het dus ook niet met NL verrrekend worden, maar daar maak ik me toch een beetje zorgen over. Ik bedoel waarom zouden ze het geld voor medische kosten niet verhalen bij een buitenlander? Maar goed….wat ik zelf waarschijnlijk ga doen is mijn zorgverzekering in NL door laten lopen, totdat ik een baan in Engeland heb. Want zodra je werkt in Engeland betaal je sowieso mee aan de NHS (National Health Service) en dan ben je dus verzekerd.

    Succes!

  • mieke lourens

    vraag mijn dochter is naar Engeland verhuisd.

    Heeft daar nog geen werk

    kan ze dan wel aanspraak maken op de zorgverzekering

    en kan ze haar zorgverzekering hier afzeggen?

    wie kan helpen

  • Rik

    Mieke,

    ik weet niet of je al op andere wijze antwoorden hebt gevonden, maar volgens Wikipedia is iedereen die “legitimately fully registered with the system (i.e. in possession of an NHS number), including UK citizens and legal immigrants” in de UK verzekerd. De vraag is natuurlijk of jouw dochter “legaal” in de UK verblijft. Heeft ze al een “social security number”? Dat kan ze aanvragen via het jobcentre. I.i.g. heeft ze recht op zorg als ze, via haar salaris, belasting in de UK betaald.

    Let op want stopzetten van je zorgverzekering in NL heeft ook gevolgen voor bv je zorgtoeslag. Die moet je ook beeindigen (zelf doorgeven aan belastingdienst!). Ze zal zich ook moeten laten uitschrijven in NL uit de Gemeentelijke Basis Adminstratie met als reden vertrek naar buitenland. Kort samengevat denk ik dat ze zich (met of zonder werk) in ieder geval als wonend in de UK moet inschrijven bij de instelling (gemeente??) die daar over gaat.