nieuwe zorgstelsel en grensgangers

  • Richard

    Hallo iedereen,

    ik ben nieuw op dit forum, maar wilde het volgende even kwijt m.b.t. het nieuwe zorgstelsel.

    Ik ben namelijk grensganger en werk in Duitsland. Daarom ben ik ook (verplicht) ziekenfondsverzekerd in Duitsland. Omdat ik in Nederland woon, moet ik me ook hier bij een ziekenfonds aanmelden.

    Nu er een nieuw stelsel aankomt, wordt je overal gewezen op manieren om geïnformeerd te worden over de veranderingen en de gevolgen die dit met zich mee brengt, behalve voor….grensgangers.

    Vandaag dus maar eens gebeld met CZ en de vraag voorgelegd; een besluit hierover wordt pas in Augustus genomen, dus voor ons voorlopig nog geen uitsluitsel over de veranderingen.

    Mijn idee is dus dat men er met alle geweld een nieuwe wet probeert door te drukken zonder dat deze al volledig doordacht is.

    Op zich raak je er aan gewend dat je iedere keer overal zelf achteraan moet en vervolgens buiten de boot valt, maar toch blijft het ergerlijk.

    Tot zover…

    Groetjes, Richard

  • Adri

    Interessant voorbeeld; Hou ons aub op de hoogte.

    Bij voorbaat dank.

  • Simon Kabelfoon

    Hier misschien iets aan???

    http://www.fnv.nl/wordlid2/renderer.do/menuId/41869/News1pageNumber/2/returnPage/41869/pageId/41869/

  • Richard

    Bedankt voor de link, ik zal het in elk geval in de gaten houden. Hoewel ik vind dat het in eerste instantie aan CZ is om daarover opheldering te verschaffen.

    Ik houd jullie op de hoogte.

    Groetjes, Richard.

  • Just

    Misschien heb je hier iets aan?:

    Woonachtig in Nederland en u werkt in een ander EU/EER land

    Antwoord:

    U bent niet verzekeringsplichtig voor de Zorgverzekeringswet.

    U bent nu in uw werkland sociaal verzekerd tegen ziektekosten. Om in Nederland zorg te krijgen staat u ingeschreven bij een Nederlands ziekenfonds. In Nederland krijgt u nu het ziekenfondspakket (woonlandpakket).

    Dit blijft na invoering van de Zorgverzekeringswet allemaal hetzelfde.

    U en uw gezinsleden hebben recht op het Nederlandse woonlandpakket.

    Het is alleen mogelijk dat u en uw gezinsleden zich bij een andere Nederlandse verzekeraar moeten inschrijven. Er komt straks één verzekeraar die de zorg gaat regelen voor alle buitenlandse verzekerden. Op dit moment is nog niet bekend welke verzekeraar dit gaat worden. Dit wordt in oktober bekend.

    Omdat u niet onder de Zorgverzekeringswet valt hebben u en uw gezinsleden geen recht op zorgtoeslag en de no-claimteruggave.

  • Richard

    Hallo Just,

    allereerst bedankt voor je reactie. Kun je me vertellen op welke site je dit antwoord gevonden hebt?

    bvd, Richard

  • Just

    op “de” site van de overheid: www.denieuwezorgverzekering.nl

  • Richard

    duizendmaal dank. Groetjes, Richard

  • w. van den Eijnden

    Ja. ik werk al jaren in Duitsland. en heb eigenlijk nooit problemen gehad.

    Het geen wat mij stoort is dat je netjes de premie betaald voor je ziekte kosten in Duitsland. en hier verplicht word om nog een verzekering te nemen, waar je als het waar niet meer voor betaald. Maar wel je eigen bedragen van 350 Euro moet voldoen.

    Dus de volle mep in Duitsland betalen en in het woonland nog eens 350 Euro.