onverzekerd

  • Tom

    Sinds kort woon ik samen met mijn vriendin. Nu blijkt zij niet te zijn verzekerd voor ziektekosten. Graag wil ik haar weer inschrijven bij een ziektekosten verzkering. Ze verdient genoeg om dit particulier te doen. Ik heb gezocht op het internet naar deze situatie maar ik krijg geen antwoorden. Kan iemand mij vertellen wat de consequenties kunnen zijn (zoals naheffingen, boetes, ??) en hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is elke verzekeraar bereid haar op te nemen of moet je een bestaand dossier hebben? Gaarne zo snel mogelijk antwoord, want het bezorgt ons slappeloze nachten.

    Gr, T.

  • Lempke

    Indien uw vriendein zich idd. particulier dient te verzekeren, zal op het aanvraagformulier de vraag gesteld worden waar zij op dit moment verzekerd is. Op het moment dat u aangeeft dat er sprake is van een onverzekerde periode zal iedere verzekeraar de vraag stellen wat hiervoor de reden is geweest.

    Ook zal uw vriendin een (mogelijkerwijs uitgebreider) medische vragenlijst in dienen te vullen, waarin gekeken wordt naar de medische gesteldheid van uw vriendin.

    Als zij een “schone” gezondheidsverkaring kan overleggen kan zij mogelijk zonder ristricties worden geaccepteerd. Indien er wel sprake is van een medische geschiedenis zal haar waarschijnlijk een Standaardpakketpolis worden aangeboden.

    Neem hierover contact op met uw ziektekostenverzekeraar, zij kunnen u verder informeren. Een laatste tip. Speel open kaart, aan verzwijging heeft u niets, de verzekeringsovereenkomst kan hierdoor ontbonden worden (art 251 WvK)

  • Adri

    Tom,

    Mail even de naam van je vriendin en haar geboortedatum en ik laat even wat weten.

    Groet,

    Adri

  • mathieu

    Is het dan niet verplicht om je te verzekeren??

    Ik ben momenteel werkeloos en heb geen uitkering. Ik moet me daardoor particulier verzekeren maar ik ben daardoor binnen korte tijd blut geworden. Kan ik de verzekering niet opzeggen en het risico gewoon nemen?

    (ik betaal voor mij en mijn vrouw 234 euro per maand en het levert ons niets behalve enige zekerheid mocht er iets gebeuren… we hebben bv niet eens een huisarts)

    Gr.

    Mathieu

    PS voor 234 euro moet ik bijna een volle week werken bij een uitzendbureau…

  • Tom

    Nee, dat schijnt dus niet verplicht te zijn. In ieder geval kunnen ze je niet vinden als je moet betalen. Dus het is geen absolute verplichting. Maar om weer verzekerd te raken is een hels karwei, als het al lukt. Ik zou je adviseren om gewoon verzekerd te blijven, maar misschien een goedkopere verzekering te zoeken. En dat kan wel, dnek ik met een minimum pakket.

  • Tom

    Adri,

    Ik vind dit nogal dubieus, als je het niet erg vind. Wat wil je met haar naam en telefoonnummer? Wat zou jij voor ons kunnen betekenen?

    Tom