onrechtmatig verplicht verzekerd

  • Peters M

    Onlangs werd mijn vriendin een “boete”opgelegd door een zorgverzekeraar wegens onrechtmatig inschrijven. Een “boete”zoals men dit zo mooi noemt voor iets wat door de schuld van deze zorgverzekeraar als organisatie compleet amaturistisch is aangepakt.

    Deze onterechte boete had betrekking op een bepaalde periode een aantal jaren terug.

    Mij vriendin heeft dit wel degelijk gemeld op een van de kantoren van deze zorgverzekeraar enwel mondeling. Tevens werd ook mondeling (niet met een formulier of iets dergelijks) tegezegd dat deze wijziging zou worden verwerkt.

    Hier heeft ze ook nooit een afschrift van gehad en ten goede trouw er geloof in gehad dat alle netjes verwerkt zou worden.

    Helaas, na enkele jaren niets vernomen te hebben wordt dan zogenaamd een boete opgelegd omdat men even terug heeft gespit.

    Hierop gebeld met de klantenservice en het was geen probleem als we maar een copie van de belastingopgave konden overleggen.(Hier stond n.l in dat ze over die periode niet in loondienst is geweest)Dit hebben we gedaan inclusief het indienen van een bezwaarschrift. Nu 4 maanden na het invullen van het bezwaarschift houdt deze bewuste zorgverzekeraar mooi voet bij stuk en wast men de handen in onschuld.Dit samen met een leuke juridisch brief waarin men alle vooroordelen bij de “klant” legt en zelf treft de firma totaal geen blaam, aldus hun commentaar.

    Bestaat er niet de kleinste kans dat de medewerker vergeten is om dit door te geven.?????

    Kan het niet zo zijn dat hun medewerkers klanten erop moeten attenderen dat deze zaken alleen maar schriftelijk worden behandeld,gezien men hier volgens hun reactie de nadruk op legt?

    Is het niet zo dat deze zorgverzekeraar een schriftelijke terugkoppeling had moeten geven.enz.?

    Tuurlijk had mijn vriendin dit niet zo makkelijk moeten accepteren.Maar aan de andere kant is dit weer zo'n prachtig voorbeeld van een David en Goliath strijd waarin een bedrijf zoals in dit verhaal haar juridische winkel opentrekt en (laat ik het maar noemen) de eerlijke burger weer met lege handen staat.

    Mijn concrete vraag;Zijn er instanties die het hier opnemen voor de kleine burger die zonder jurische hulp weer aan het kortere eind moet trekken.

    Het gaat hem niet zo zeer om het terugkrijgen van deze boete.(Ja hij is al betaald hoor,was wel nodig na al die dreigingen enz) Maar het gaat hem eerder over een stuk gerechtigheid. Het kan toch niet zo zijn dat zulke bedrijven binnen hun chaotische beleid zomaar over mensen heen, dreigen met boetes en deurwaarders.

    “Eerst betalen en dan zien we wel verder” gedrag tonen

    Dit zijn interne problemen die intern opgelost dienen te worden. Hier dient de klant geen hinder van te ondervinden en zeker geen ONTERECHTE boetes.

    Marius Peters

  • Adri

    Om welke periode gaat het?

    enkele weken? maanden?

    U geeft aan dat uw vriendin dit gemeld heeft bij de desbetreffende zorgverzekeraar. Waar heeft ze zich aangemeld voor een particuliere verzekering?

  • Adri

    Ik denk dat het dhr Peters helemaal duidelijk geworden is.