wettelijke regeling???

  • trudy

    Hallo, misschien dat iemand hier mij het volgende kan vertellen.

    Ik 50 zit in het ziekenfonds dus niets aan de hand.

    Mijn man 65+ is particulier terwijl zijn inkomen onder de grens zit. Nu komt het….als hij in aanmerking wil komen voor ziekenfonds worden zijn en mijn inkomen bij elkaar opgeteld en daardoor valt hij in de particulieren verzekering 186 euro p.m. Terwijl bij mijn ziekenfonds zijn inkomen niet bij het mijne wordt meegerekend…..komt mij een beetje krom over…voor de een dus wel beide inkomens en voor de ander niet, wie weet hoe dit zit.

    Is dit een wettelijke regeling en zo ja, waarom meten met 2 maten?

    Hoop dat iemand mij een antwoord kan geven…alvast hartelijk bedankt.

  • Yili

    Hallo Trudy,

    Dit klopt, de reden hiervoor is allereerst omdat dit zo in de ziekenfondswet staat vermeld.

    Het verschil is dat u onder de 65 jaar zelfstandig bronrecht hebt op de ZF verzekering, dit is dus verplicht. Bij zelfstandig recht wordt altijd gekeken naar u inkomsten zonder dat van de partner. Omdat u verplicht ZF verzekerd bent.

    De ZFW schrijft voor dat de persoon die de dag voorafgaand aan de maand waarin hij de 65 jarige leeftijd bereikt ZF verzekerd is en tussen zijn 60 en 65 minimaal 3 jaar ZF verzekerd is geweest (uitzondering met bepaalde uitkeringen), verplicht levenslang in het ziekenfonds moet blijven.

    Personen die niet voldoen aan de voorwaarden hierboven hebben geen ZF recht.

    Zij zijn immers langer particulier. Maar er is 1 uitzondering en dat is de opting regeling en deze heeft u zelf al aangegeven.

    Dus het ( na correctie) verzamelinkomen van beide moet dan onder die lage grens liggen (u leeft ook van twee inkomsten).

    Dit is om te voorkomen dat de (in de regel) beter welgestelden ouderen geen toegang kunnen krijgen tot het ZF.

    Mvg,

    Yili.

    ps met grote zekerheid krijgen wij in 2006 en volksverzekering.

  • trudy

    Als wij beide inkomens bij elkaar optelen..omdat dit kennelijk wettelijk is geregeld snap ik toch iets niet helemaal.

    Na betaling van de particulieren verzekering b.v. 1 jaar premie…komt het inkomen (beiden dus ) ver onder de ziekenfondsgrens. Mijn man heeft denk ik gewoon pech….is na zijn scheiding van ex onder de zfgrens gekomen (door afdragen deel pensioen aan ex) Als hij toen in het ziekenfonds was gegaan had hij er kennelijk in kunnen blijven, maar door alle omstandigheden nooit aangedacht. De oplossing is dus….dat wij eerst gaan scheiden…hij in het ziekenfonds gaat en dat we daarna weer gaan trouwen of zie ik het nu verkeerd? Niet dat we dat doen maar het voelt wel onbillijk. Mijn inkomen is maar heel laag, dus zitten maar net boven de grens….zeker niets aan te doen of toch?

    Bedankt hoorYili schreef:

    >

    > Hallo Trudy,

    >

    > Dit klopt, de reden hiervoor is allereerst omdat dit zo in de

    > ziekenfondswet staat vermeld.

    >

    > Het verschil is dat u onder de 65 jaar zelfstandig bronrecht

    > hebt op de ZF verzekering, dit is dus verplicht. Bij

    > zelfstandig recht wordt altijd gekeken naar u inkomsten

    > zonder dat van de partner. Omdat u verplicht ZF verzekerd bent.

    >

    > De ZFW schrijft voor dat de persoon die de dag voorafgaand

    > aan de maand waarin hij de 65 jarige leeftijd bereikt ZF

    > verzekerd is en tussen zijn 60 en 65 minimaal 3 jaar ZF

    > verzekerd is geweest (uitzondering met bepaalde uitkeringen),

    > verplicht levenslang in het ziekenfonds moet blijven.

    >

    > Personen die niet voldoen aan de voorwaarden hierboven hebben

    > geen ZF recht.

    > Zij zijn immers langer particulier. Maar er is 1 uitzondering

    > en dat is de opting regeling en deze heeft u zelf al

    > aangegeven.

    > Dus het ( na correctie) verzamelinkomen van beide moet dan

    > onder die lage grens liggen (u leeft ook van twee inkomsten).

    > Dit is om te voorkomen dat de (in de regel) beter

    > welgestelden ouderen geen toegang kunnen krijgen tot het ZF.

    >

    > Mvg,

    >

    > Yili.

    >

    > ps met grote zekerheid krijgen wij in 2006 en volksverzekering.

  • Yili

    Hallo Trudy,

    Als jullie scheiden dan kan hij wel in het ZF (levenslang). En dan weer trouwen/samenwonen, want dan maakt het niks meer uit.

    Nou zoals ik al aangaf gaat het om het gecorrigeerd verzamelinkomen, dus als u uw verzamelinkomen in 2004 kunt verlagen door veel aftrekposten zou het misschien kunnen, hiervoor moet u zich wenden tot de SVB, waar zijn AOW vandaan komt. Buiten deze mogelijkheid is toegang niet mogelijk.

    Ik heb vernomen dat de SVB de opgegeven bedragen niet inhoudelijk controleert. Dit kan ik niet met zekerheid bevestigen, maar proberen kost niks behalve tijd.

    Als u echt zo dicht boven de grens zit, kunt u kijken of u na correctie wel onder de grens valt.

    Mvg,

    Yili.

    Ps de ZFW is niet altijd even redelijk.